Škoda Superb 2.0 TDI CR DSG - dvojitá tvář (TEST)

Testy
01.04.2012

F T G

Škoda Superb 2.0 TDI CR DSG - dvojitá tvář (TEST)

Ačkoliv statistiky prodejů jasně ukazují, že obliba modelu Superb Combi stoupá, varianta sedan/liftback stále působí reprezentativnějším dojmem. Jaké triumfy v porovnání s konkurencí má tedy v rukávu?

Škoda Superb má jednu zvláštnost. Tedy alespoň ve variantě sedan. Trochu se na ní v poslední době zapomíná, přestože v minulosti byla velmi často omílaná snad ve všech médiích. Chlubí se totiž jedinečným dvojitým otevírání zavazadelníku Twindoor.

Buď tedy můžete otevřít pouze víko kufru, jako u klasického sedanu s limitovaným přístupem, nebo lze jednoduchým ovládacím mechanismem odklopit spolu s víkem také zadní sklo. Druhým zmiňovaným úkonem se Superb Sedan rázem změní v liftback. Do kufru pak máte lepší přístup a po sklopení opěradel zadních sedadel do něj jednoduše naložíte i opravdu rozměrný náklad. Tohle ale není jediná vlastnost, která poukazuje na dvě tváře Škody Superb.

Superb má být plnohodnotným soupeřem pro vozy, jako je Ford Mondeo, VW Passat, Citroen C5, Honda Accord nebo třeba Renault Laguna. Ale není.

Do zavazadlového prostoru se totiž vejde až 595 litrů nákladu. Posadíte-li se na zadní sedadla, téměř si natáhnete nohy. Už tomu rozumíte? Právě v těchto atributech nemá superb ve své třídě konkurenci, což ho v očích mnoha lidí automaticky posunuje o segment výše.

Jenže ono to tak jednoduché není. Trochu místa oproti luxusním sedanům mu chybí v oblasti hlavy, ale především v šířce interiéru. Dlouhánům navíc trochu omezuje komfort za volantem středový panel. Ve skutečnosti si tedy posádka vepředu užívá stejného místa, jako v průměrném voze střední třídy. Superb tedy vyhoví zejména cestujícím vzadu a také hromadě nákladu. Ideální auto pro osobní autodopravu.

Common-rail 2.0 TDI pod kapotou

Už dlouho přemýšlíme, proč vlastně Škoda Superb nedostane silnější diesel. Ne, že by testovaná varianta 2.0 TDI (125 kW, 350 N.m) nebyla důstojným motorem, to rozhodně je, ale současná konkurence zkrátka umí nabídnout i něco silnějšího. A nemusíme dlouho hledat. Podívejme se třeba na nejsilnější naftové mondeo (2.2 TDCi, 147 kW) nebo třeba Peugeot 508 (2.2 HDI, 150 kW) či ultimativní motor 3.0 HDI (177 kW) v Citroenu C5.

Pravděpodobně za to může přísná politika Volkswagenu, která se snaží zabránit kanibalizaci mezi koncernovými značkami. Volkswagen samozřejmě naftový šestiválec má (3.0 TDI), montuje ho ale jen do Audi či vybraných Volkswagenů. V poslední době se ale začalo blýskat na lepší časy. Koncern VW totiž uvolnil informace o nových naftových motorech TDI, takže se máme na co těšit.

Ale zpátky k testované škodovce. Na obhajobu motorizace 2.0 TDI CR musíme říct, že jí výrazně pomáhá nejen trochu kratší zpřevodování rychle řadícího automatu DSG, ale také poměrně příznivá hmotnost vozu. Vždyť například oproti zmiňovanému Citroenu C5 3.0 HDI je superb o více než dvě stě kilogramů lehčí. Například rozdíl v akceleraci z 0 na 100 km/h je u těchto aut zanedbatelný.

Přestože motor už poměrně dlouho využívá systému vstřikování common-rail, není jeho chod kdovíjak kultivovaný. V ostatních disciplínách si zaslouží pochvalu. Je dostatečně pružný a relativně úsporný. V kombinovaném režimu jsme s ním jezdili do 6,5 litru na 100 kilometrů. Palubní počítač trochu proměřuje a ukazuje cca o 0,75 litru méně.

Dvouspojková převodovka DSG od koncernu Volkswagen je další věcí, kterou se může superb chlubit. Rychlostí řazení totiž nechává většinu svých konkurentů za sebou. Snad jedinou nevýhodou avizované převodovky je její tendence k podtáčení motoru. Chápeme, že je toto nastavení z hlediska spotřeby optimální, jaký to ale má vliv na životnost některých dílů už asi nikdo příliš nedomýšlel.

Součástí DSG byly i pádla pod volantem. Většinou si ale stejně vystačíte s automatickým režimem řazení, vždyť Škoda Superb není žádný sportovec. Převodovka poměrně intuitivně reaguje na aktuální jízdní styl a podle toho volí nejvýhodnější převodový stupeň. Například při prudkém klesání automaticky podřazuje kvůli efektivnímu využití brzdné síly motoru. Není tedy divu, že si za DSG stále nechává koncern Volkswagen velmi slušně zaplatit…

Super(b) platforma

Škoda Superb už naštěstí není postavena na prodlouženém podvozku koncernového passatu, jako tomu bývalo u první generace. Samozřejmostí je použití nejmodernějších komponentů, které umí koncern VW nabídnout.

Přestože celková délka karosérie narostla, rozvor se zmenšil s důrazem na zlepšení jízdních vlastností. Stále sice cítíme jistou rozevlátost podvozku při rychlé jízdě na dálnici, ale jen při plně naloženém voze. Jinak se Škoda Superb ochotně vrhá do zatáček s potlačeným sklonem k nedotáčivosti v porovnání s předchozí generací.

Oceňujeme i komfort podvozku, který umí vyžehlit nerovnosti našich silnic s nebývalou grácií. Superb se tedy přenáší přes výmoly bez zbytečných rázů pronikajících do interiéru.

Trochu nás zaskočilo řízení. Jak to, že má současná octavia komunikativnější řízení než superb? Nadměrně účinný posilovač řízení je nejen u koncernových vozů současnosti prakticky již standard, ale s komunikativností se podařilo vývojářům VW něco udělat. Tedy alespoň u poslední octavie. Řízení u superbu je bohužel stále až příliš otupené. Nutno ale dodat, že od srovnatelného passatu se vlastně příliš neliší.

Pochvalu zaslouží brzdy. Jsou dostatečně účinné a nevadnou ani při opakovaném razantním brzdění.

Vysoký německý standard

Nadčasový a strohý design Škody Superb se odráží také v interiéru. Jako celek působí tato škodovka prakticky bez emocí. Auto sází především na intuitivní rozmístění jednotlivých ovladačů, kterých není v autě přespříliš.

Superb nám do redakce dorazil s rozsáhlou výbavou. Za zmínku určitě stojí sofistikovaná a zároveň jednoduše ovladatelná navigace Columbus. Nechybí jí ani hlasové ovládání či televizní tuner (za příplatek). Škoda jen, že se právě avizovaná navigace stává častým cílem nenechavců a to kvůli kompaktnosti a jednoduchému vyjmutí z masově prodávaného vozu.

Pochválit musíme vynikající informační schopnosti a široké možnosti nastavení palubního počítače Maxi Dot. Samozřejmostí námi testovaného vozu bylo velmi kvalitní kožené čalounění, nechybělo ani vyhřívání sedadel vpředu a vzadu. Pochvalu si zaslouží tříramenný volant obšitý kůží, který se díky tlustému věnci velmi dobře drží.

Resumé

Škoda Superb je stále velmi nebezpečným konkurentem pro ostatní vozy střední třídy. Oproti nim totiž dokáže nabídnout o dost více prostoru na zadních sedadlech stejně jako v zavazadelníku. Naproti tomu bychom si dokázali představit více místa v příčném směru a odvážnější design. Moderní technologii pod kapotu by měly již zanedlouho přinést nové naftové motory.

Tým AUTOiNDEX.cz

Škoda Superb 2,0 TDI CR DPF DSG

Volkswagen Passat 2,0 TDI DSG

Peugeot 508 2,0 HDI 163k FAP AUT6

Ford Mondeo 2,0 TDCi 163k DPF PowerShift

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1968

1968

1997

1997

Válce:

4

4

4

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

125 /4200

125 / 4200

120 / 3750

120 / 3750

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

350 / 1750 - 2500

350 / 1750 - 2500

340 / 2000

340 / 1750 - 3000

Maximální rychlost (km/h):

220

223

225

215

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

8,8

8,6

9,2

9,5

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

7,6 / 5,1 / 6,0

6,3 / 4,6 / 5,3

7,6 / 4,6 / 5,7

7,2 / 4,7 / 5,6

Velikost zav. prostoru (l):

595

565

503

565

Objem nádrže (l):

60

70

72

70

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1572

1591

1675

1573

Nosnost (kg):

558

539

430

657

Základní cena (kč):

574 900 (1,4 TSI, Active)

572 100 (1,4 TSI, Trendline)

569 900 (1,6 HDI, Access)

540 190 (1,6 Duratec, Core)

Základní cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

763 900

736 300

764 900

745 090

Základní parametry
Výrobce:Škoda
Model:Superb
Karosérie:Liftback
Motor:2.0 TDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2012
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -