Honda Jazz Hybrid - rodinný + dostupný = hybridní? (TEST)

Testy
02.01.2012

F T G

Honda Jazz Hybrid - rodinný + dostupný = hybridní? (TEST)

Stejný pohonný systém IMA, který využívá například i model Honda Insight nebo sportovní CR-Z, pohání také levnější model Jazz Hybrid od Hondy. Právě Honda patří spolu s Toyotou k výrobcům, kteří masově chrlí jeden hybrid za druhým a to nejen na Evropských trzích. Zkoušeli jsme nejlevnější hybridní vůz u nás – Hondu Jazz Hybrid.

Honda Jazz byla vždy považována za mimořádně praktické auto své třídy. Pohybuje se na pomezí pětidveřového hatchbacku (třeba jako Škoda Fabia) a malého MPV. Na svou délku karosérie 3900 milimetrů se do něj překvapivě pohodlně usadí pět dospělých osob s několika zavazadly.

Interiér je šik!

Testovaný Jazz Hybrid se však nově může pochlubit nejen hybridní technologií pod kapotou (spalovací motor + elektromotor), ale také lehkých faceliftem některých prvků. Za zmínku například stojí nové barevné provedení přístrojové desky, která je v současnosti, na rozdíl od většiny japonských aut, opravdu černá. Na různé odstíny šedivé, která evokuje spíše laciný dojem, tedy zapomeňte.

Pochvalu si zaslouží pohodlná sedadla, na kterých se dobře sedí i při delších cestách. Ocenili bychom snad jen trochu delší sedáky, jenž by lépe vyhověly průměrně vzrostlému řidiči z Evropy. Za dobře tvarovaným volantem se sedí spíše výše, takže má řidič velmi dobrý výhled z vozu. Tomu také napomáhají i poměrně rozměrné prosklené plochy v kombinaci s tenkými předními A-sloupky karosérie.

Grafika palubních přístrojů je přehledná a pohledná a obsahuje řadu informativních prvků typických pro hybridní vůz. Jde například o ukazatel intenzity rozjíždění a brzdění. Nechybí ani ukazatel toku energie mezi jednotlivými částmi hybridního systému. Podle barvy podsvícení rychloměru, informuje systém řidiče o stylu jízdy. Pokud jede úsporně, mění se barva do zelena, v opačném případě svítí tachometr modře.

Výhradu máme proti ovladači elektrického nastavení zrcátek, který je schován pod volantem. Výhodou je naopak mírně natočený středový panel k řidiči s vtipně zakulacenými ovladači klimatizace.

Jazz Hybrid se systémem IMA má pod podlážkou zavazadlového prostoru ukryté akumulátory. Počítejte tedy s menším objemem kufru, což je dáno zejména jeho výrazně nižší hloubkou. Celkově lze do zavazadelníku naskládat 223 litrů nákladu. Právě zde nalezne zákazník největší rozdíl oproti standardní Hondě Jazz.

Modrá je dobrá, ale zelená také!

Exteriéru dominují zaoblené tvary karosérie. Vyšší výbavě nechybí například panoramatická střecha, litá kola, blinkry v zrcátkách nebo třeba přední mlhová světla. Varianta Hybrid je od standardního jazzu trochu odlišná. Jiná je přední maska chladiče, a také zadní světlomety s čirou optikou.

Velmi trefnou barvou v případě testovaného vozu byla zelená metalíza, která hybridní hondě opravdu slušela. Přestože tento odstín není v současnosti právě v módě, rozhodně působí neokoukaným dojmem. Zejména v současné záplavě bílých a tmavých aut.

Integrated Motor Assist (IMA) v praxi

Po usednutí do vozu a nastartování, o sobě dává utlumeným zvukem vědět zážehový čtyřválec o objemu 1.3 l s nejvyšším výkonem 65 kW při 5800 ot/min. Křivka největšího točivého momentu 121 N. m vrcholí při 4500 ot/min.

Hybridní ústrojí IMA je stále závisle na spalovacím motoru, kterému však usnadňuje práci malý elektromotor. Kvůli jeho nízkému výkonu (10 kW, 78 N.m při 1000 ot/min) není sice schopen auto rozpohybovat sám (jako třeba u některých modelů Toyot nebo Lexusů) a právě z tohoto důvodu nelze ani elektrický režim přímo navolit tlačítkem.

Při jízdě ustálenou rychlostí kolem 50 km/h po rovině (do cca 100 km/h z kopce) se však ikona značící pohyb výhradně na elektrickou energii (EV) objevuje poměrně často. A to je jen dobře. Opětovné naskočení zážehového čtyřválce se děje poměrně neznatelně a to díky dobrému odhlučnění.

Zvukový projev spalovacího motoru je poměrně výrazný až v opravdu vysokých otáčkách. V praxi motor výrazně vytočíte snad jen v případě potřeby razantnější akcelerace, ale nutno dodat, že i pružné zrychlení ve středních otáčkách, je na hybrid poměrně slušné. Je to dáno vylepšeným systémem IMA, který po sešlápnutí plynového pedálu slušně rozpohybuje hondu kupředu. V minulosti obdobný spalovací motor, spojený s automatickou převodovkou CVT, nejdříve výrazně zvýšil otáčky a až poté došlo k záběru.

Při snaze o dynamickou jízdu si řidič ještě může pomoci buď sportovním režimem převodovky CVT nebo dokonce pádly pod volantem. U auta s hybridním pohonem a limitovaným výkonem však tyto vymoženosti asi nikoho příliš lákat nebudou.

To co bude potencionální zákazníky zajímat asi nejvíce je bezesporu spotřeba. Rozdělme naše poznatky na dvě části – město a ostatní silnice. V městském provozu je úspora hybridního pohonu znát asi nejvíce. To je docela dobře známý fakt, který je dán vyšší mírou zapojení elektromotoru do činnosti. V podmínkách častého zpomalování (brzdění) a zrychlování dochází tak daleko jednodušeji k rekuperaci energie. A jaký je výsledek?

Pokud se ve městě nebudete vůbec snažit o ekonomickou jízdu, počítejte se spotřebou do 6 l/100 km. To je sice obdobná hodnota, kterou dosahují i automobily s nízkoobjemovými vznětovými motory, u Jazzu Hybrid však můžete ušetřit ještě mnohem více.

Když se totiž naučíte využívat zákonitostí jízdy s touto technologií a budete jen trochu předvídat, palubní počítač bude ukazovat hodnoty začínající čtyřkou. V našem konkrétním případě jsme jezdili za 4,5 l/100 km, navíc při venkovních teplotách kolem nuly.

Mimo město počítejte s odběrem kolem 6 litrů benzinu na 100 kilometrů a dálniční limit 130 km/h pak znamená spotřebu 6,7 l/100 km. To považujeme u tohoto mini MPV za solidní výsledek.

Hybrid a sportovní tradice značky

Podvozek Hondy Jazz Hybrid byl naladěn na tvrdší notu, takže posádka pocítí každou větší nerovnost našich silnic. Odměnou jí za to bude velmi dobrá stabilita v zatáčkách a minimální náklony karosérie. S ohledem na vyšší stavbu karosérie, která obecně zhoršuje jízdní vlastnosti auta, hodnotíme avizované naladění podvozkových prvků jako optimální. Na limitu se testovaná hodna chová mírně nedotáčivě a na nerovnostech má tendenci trochu odskakovat. Vůz sériově jezdí na patnáctipalcových kolech obutých do pneumatik s redukovaným odporem – Michelin Energy.

Ocenili bychom strmější řízení, pochvalu si naopak zaslouží velmi slušný rejd. Komunikativní řízení však ani u tohoto hybridu nečekejte, stále je však o poznání lepší, než třeba u Toyoty Prius. Honda se tedy v duchu sportovních tradic značky i u tohoto hybridního modelu snažila o lepší jízdní vlastnosti, než nabízí konkurence. A výsledek je rozhodně znát.

Brzdy mají opravdu ostrý nástup, což vyžaduje chvíli zvyku. Proti jejich účinnosti však nelze mít jiných výhrad.

Resumé

Honda Jazz je praktické variabilní auto s velmi dobrými jízdními vlastnostmi a to i v případě modelu s hybridní technologií. Dává tedy v našich podmínkách smysl?

Pokud zákazník touží po dobře vybaveném vozu s automatickou převodovkou do města, tak si troufáme tvrdit, že ano. Oproti verzi s motorem 1.4 (CVT) ve výbavě Comfort je totiž hybridní model dražší o rozumných 20 tisíc korun. Škoda jen, že se Honda Jazz Hybrid v nižší výbavě nenabízí, protože by to pomohlo snížit cenu pod magickou hranici 400 tisíc korun.

Tým AUTOiNDEX.cz

Honda Jazz Hybrid

Honda Insight

Toyota Auris HSD

Toyota Prius HSD

Typ motoru:

Atmosférický zážehový + elektromotor

Atmosférický zážehový + elektromotor

Atmosférický zážehový + elektromotor

Atmosférický zážehový + elektromotor

Objem motoru (ccm):

1339

1339

1798

1798

Válce:

4

4

4

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

65 / 5800

65 / 5800

100 / -

100 / -

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

121 / 4500

121 / 4500

142 / 4000

142 / 4000

Maximální rychlost (km/h):

175

182

180

180

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

12,2

12,5

11,4

10,4

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

4,6 / 4,4 / 4,5

4,6 / 4,2 / 4,4

N/A / N/A / 3,8

3,9 / 3,7 / 3,9

Velikost zav. prostoru (l):

223

408

279

446

Objem nádrže (l):

40

40

45

45

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1234 (s řidičem)

1276 (s řidičem)

1380

1370

Nosnost (kg):

366

549

425

435

Základní cena (kč):

299 900 (1.2, S)

519 000 (S)

539 900 (Luna)

639 900 (Prius)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

429 000 (Comfort)

539 000 (Comfort)

539 900

639 900

Základní parametry
Výrobce:Honda
Model:Jazz
Karosérie:MPV
Motor:1.3
Palivo:hybrid
Rok výroby:2012
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -