Chiptuning pouze od skutečných odborníků - CIMBU autosport

Články
05.12.2011

F T G

Chiptuning pouze od skutečných odborníků - CIMBU autosport

Chcete zvýšit výkon vašeho automobilu? Prakticky nejlevnější cestou je chiptuning. U současného moderního vozu je motor ovládán řídící jednotkou, která v každém okamžiku nastavuje veškeré hodnoty pro jeho optimální chod.

Chcete zvýšit výkon vašeho automobilu? Prakticky nejlevnější cestou je chiptuning. U současného moderního vozu je motor ovládán řídící jednotkou, která v každém okamžiku nastavuje veškeré hodnoty pro jeho optimální chod. Například počátek a délku vstřiku paliva, tlak paliva, turbodmychadla nebo v neposlední řadě nastavení EGR ventilu. Vztažnými veličinami jsou teplota motoru, otáčky, zatížení motoru v závislosti na podtlaku sacího potrubí až po informace od čidla hmotnosti nasávaného vzduchu popř. poloze škrticí klapky.

Díky upravené datové mapě získává motorová jednotka větší pružnost a lépe jde za plynem prakticky v celém spektru otáček. Pochopitelně, že s těmito úpravami dochází ke změně parametrů nastavených výrobcem a jde o to, aby úprava neměla zásadní vliv na životnost motoru, množství škodlivých emisí, vlastní spotřebu paliva a další důležité provozní hodnoty.

Obrátili jsme se proto na majitele firmy CIMBU autosport z Mladé Boleslavi, pana Ing. Zdeňka Jandu, který patří mezi průkopníky v oblasti zvyšování výkonu motorů právě touto cestou. Jeho firma je jednou z těch, kde přistupují k chiptuningu se skutečnou odborností a seriózností. Co radí každému zájemci o zvýšení výkonových parametrů na základě svých mnohaletých zkušeností?

„Rozmyslet si, zda to skutečně chce. Chiptuning je totiž hlavně o radosti, něco navíc co vlastně nutně není potřeba. Když si majitel automobilu chce tu radost udělat, neměl by ale šetřit. Na trhu je dnes téměř pět set firem, které se zabývají úpravami zvyšování výkonu, a řada z nich nemá ty nejlepší informace pro změnu datových polí. Je proto třeba pečlivě zvážit na koho se zájemce obrátí a získat na něj reference. Kvalitní firma totiž musí být schopna také provést následnou diagnostiku měřením pamětí závad, musí být skutečně špičkově technicky vybavená a vše zpracovávat s vysokou odborností.“

V mnoha médiích se spekuluje o negativním vlivu chiptuningu na životnost motoru, případně jednotlivých dílů. Kritici většinou uvádějí, že jen výrobce zná nejlépe výkonnostní hranice svých pohonných jednotek a podle toho je také dimenzuje. Co si o tom myslíte?

Výrobce sám v rámci úspor výrobních nákladů nabízí prakticky stejný motor s různými parametry a z toho také vychází jeho cenová politika. Právě tomu je podřízené i to, že nižší výkonová verze nemůže dosahovat parametrů té vyšší, i když by v praxi mohla. Navíc nařízení o zvýšených intervalech výměn olejů a olejových, vzduchových popř. palivových filtrů vlastně směřuje ke snížení životnosti automobilu. Jinými slovy pokud by výrobci záleželo na co nejvyšší životnosti svého produktu, tak by prodloužené lhůty výměny olejů a filtrů vlastně nemohl vůbec zavádět. Je proto s podivem že napadá snahy o následném zvyšování výkonu právě chiptuningem. Pokud je totiž proveden kvalitně nemá v konečném důsledku na životnost vozidla vliv.

Když se k upravenému motoru budu chovat slušně, tedy především dochlazovat turbodmychadlo po zastavení či tankovat kvalitní naftu, nehrozí mi nějaká porucha přímo související s upravenou řídící jednotkou?

Řidič s vozem upraveným chiptuningem musí i nadále dodržovat běžné zásady jízdy platící pro sériový vůz. To znamená po dlouhé a rychlé jízdě na dálnici nebo zdolání extrémnějšího stoupání nechat motor následnou pomalou jízdou nebo volnoběhem částečně zchladit. Co se týče nafty především u motorů se vstřikováním common rail má její kvalita zásadní vliv na životnost palivové soustavy. Rozhodně doporučuji používat aditiva do motorové nafty a tak zvýšit mazací schopnosti.

Nárůst výkonu a točivého momentu asi každý zákazník po úpravě očekává, jak je to ale se spotřebou pohonných hmot?

U správně provedeného chiptuningu jde spotřeba paliva dolů, protože motor pracuje s vyšší účinností.

I tohle se Vám může stát pokud ve snaze ušetřit zvolíte úpravce s nedostatkem zkušeností. Závada byla způsobena nekvalitním chiptuningem, tj. příliš dlouhým vstřikem paliva do válce motoru.

Na trhu je mnoho úpravců řídících jednotek, kteří se zákazníkům doslova podbízí cenou. Společnost Cimbu však stále patří mezi ty dražší, v čem spatřujete její hlavní přidanou hodnotu?

Ta spočívá především v tom, že pracujeme s vysokou znalostí umístění jednotlivých datových polí a nikoliv jen s modifikačním softwarem. Ten totiž prakticky jen přidává paušálně 10, 15 a někdy i 20 procent hodnot datových polí. Navíc zákazník má u nás jistotu plného záručního a pozáručního servisu po celou dobu provozu včetně diagnostiky.

Jaké motory jsou na odborné úpravy ideální a proč se soustředíte především na pohonné jednotky koncernu VW?

Obecně výhodnější jsou k úpravě výkonu agregáty vybavené turbodmychadlem, anebo modely, u kterých výrobce z důvodu marketingu záměrně snížil parametry. Tím se nám totiž otevírá daleko širší možnosti k následné úpravě. Volba značek koncernu VW souvisí především s diagnostikou. Udržet aktuální stav nezbytných dat jednotlivých výrobců je značně nákladné a je to také otázka víceletých zkušeností s jednotlivými značkami. To se v konečném důsledku odrazí i na kvalitě následného servisu.

Vyžaduje upravený motor nějakou speciální péči?

Nevyžaduje, ale znovu chci zdůraznit význam kratších intervalů výměny motorových olejů a všech filtrů. Sice to přímo nesouvisí s chiptuningem, ale toto doporučení se týká prakticky všech moderních sériových vozů. Více informací najde každý zájemce na našich internetových stránkách www.cimbu.cz.

Tým AUTOiNDEX.cz

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -