Manažerské úspory - Porsche Panamera Diesel (TEST)

Testy
06.11.2011

F T G

Manažerské úspory - Porsche Panamera Diesel (TEST)

Krok vedle nebo další povedený obchodní tah? Vzhledem k historické úspěšnosti několika posledních rozhodnutí automobilky Porsche, je pravděpodobnější spíše druhá varianta. Bez ohledu na názory motoristické veřejnosti jsme si stejně udělali konečný úsudek sami a to bezprostředně po svezení ve stříbrném Porsche Panamera Diesel.

Éra úspěšných experimentů prémiové automobilky Porsche trvá již prakticky od jejího založení. V poslední dekádě však Porsche překvapilo motoristickou veřejnost hned několikrát. Nejdříve představilo své historicky první SUV a rázem s ním sklidilo obrovské prodejní úspěchy. Poté, co do něj vůbec poprvé namontovalo naftový motor, se v prodejních statistikách opět posunulo o kousek výše.

Pak se na trhu objevila kontroverzní Panamera následovaná hybridní verzí modelu Cayenne. Na hodnocení míry úspěchu těchto variant je sice ještě příliš brzy, ale už teď je jisté, že Porsche vykročilo správným směrem.

A právě model Panamera se hned po Cayennu může jevit, jako ideální kandidát pro dieselový pohon. To si myslí alespoň u Porsche a my jim z velké části dáváme za pravdu. Úspěšní manažeři totiž nemusí nutně jezdit v luxusní limuzíně s výkonem supersportu, na to mnohdy mají v garáži opravdový supersport (samozřejmě od Porsche). Na druhou stranu se ale nechtějí vzdát image značky a rovněž touží po luxusním sedanu s úsporným provozem a puncem sportovního vozu. A přesně to jim Panamera Diesel dokáže nabídnout.

Vzhledem k tomu, že jsme Panameru do detailu popisovali v předchozích redakčních testech, pojďme se rovnou vrhnout na základní odlišnosti testované naftové motorizaci od stávajících benzinových motorů.

Koncernová technika pod kapotou

Přestože si porsche nekupují typičtí řidiči turbodieselových limuzín, pohonná jednotka testované Panamery rozhodně nikoho neurazí. Jedná se totiž o povedený třílitrový šestiválec TDI od Audi, který disponuje jedním turbodmychadlem s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek VGT. Výkon motoru byl v případě Panamery vyladěn na 184 kW při 3800 – 4400 ot/min a nejvyšší hodnota točivého momentu činí 550 Nm při 1750 - 2750 ot/min.

Ačkoliv se tyto hodnoty mohou zdát srovnatelné s těmi, kterými disponuje turbodiesel 3.0 TDI v Audi A8, není tomu tak. Maximální výkon je v případě Panamery k dispozici dříve a nejvyšší točivý moment naopak později, než je tomu právě v případě zmiňované Audi A8.

Ať už ale Porsche čarovalo s tímto motorem jakkoliv jedno je jisté. Dynamika Paramery Diesel je na velmi slušné úrovni, což mimo jiné dokládá i hodnota akcelerace za 0 na 100 km/h za 6,8 s.

„V přímé konfrontaci Panamery Diesel s benzinovými protějšky se částečně projevuje menší zátah ve vysokých rychlostech.“

Pokud budete Panameru Diesel obhlížet na ulici, žádných zásadních rozdílů oproti benzinovým variantám si v podstatě nevšimnete. Jediným poznávacím znamením jsou tak nenápadné nápisy „diesel“ na bocích. Po nastartování projevuje motor svůj typický „vznětový charakter“ zejména zvenku, uvnitř však panuje klid a ticho.

Automatickým převodovkám od Porsche (PDK) je občas vyčítána zhoršená kultivovanost řazení. Možná právě proto Porsche v případě Panamery sáhlo po osvědčeném osmistupňovém Tiptronicu S. Převodovka sametově řadí ve většině případu a dobře si poradí i s manuálním módem, ve kterém nedovolí samovolně přeřadit ani při maximálně vytočeném rychlostním stupni. Díky tomu může mít řidič i v případě dieselové Panamery pocit, že je zde skutečným pánem. Ultimativní funkce převodovky PDK v podobě Launch Control (nastavení pro maximální zrychlení z klidu) zde pochopitelně chybí.

„Stabilita vozu je na úrovni, která je v segmentu luxusních aut jedinečná. Například i všeobecně uznávaný etalon třídy v rámci dynamických schopností podvozku, BMW řady sedm, je v této disciplíně mimo hru.“

V přímé konfrontaci Panamery Diesel s benzinovými protějšky se částečně projevuje menší zátah ve vysokých rychlostech. Ve všech ostatních případech má motor dostatečný zátah a umožňuje řidiči opravdu velmi dynamickou jízdu.

Stále Porsche

Vyšší hmotnost, zejména v porovnání s Panamerou 3,6 l (220 kW), jsme při jízdě pocitově nikterak nezaznamenali, přestože rozdíl činí přes 100 kg v neprospěch dieselového modelu. Tento rozdíl při jízdě pocitově maže hlavně nízké těžiště testovaného vozu a perfektní jízdní vlasntosti.

Stabilita vozu je na úrovni, která je v segmentu luxusních aut jedinečná. Například i všeobecně uznávaný etalon třídy v rámci dynamických schopností podvozku, BMW řady sedm, je v této disciplíně mimo hru.

K velmi dobrým pocitům z jízdních vlastností testovaného vozu dále přispíval i příplatkový Sport Chrono Paket. Ten, ve spolupráci s adaptivním vzduchovým podvozkem, dokáže snížit těžiště auta o desítky milimetrů a to po aktivaci sportovního módu. Rázem je i z tohoto poměrně těžkého naftového vozu express, který miluje rychlé zatáčky. Zadní hnaná náprava k tomu pochopitelně jenom přispívá.

„Ač se spotřeba pohonných hmot může zdát u limuzíny tohoto formátu jakkoliv nedůležitá, svoji roli bezesporu hraje.“

Řízení je příjemně tuhé (zejména je-li aktivní sportovní režim Sport Chrono Plus) a dokáže vtáhnout řidiče do děje na tuto kategorii nadprůměrným způsobem. Komunikativnost řízení, ale pochopitelně nedosahuje úrovně, kterou se chlubí model 911.

Šetření bohatých

Ač se spotřeba pohonných hmot může zdát u limuzíny tohoto formátu jakkoliv nedůležitá, svoji roli bezesporu hraje. Nejedná se pouze o úsporu peněžních prostředků majitele Panamery Diesel, ale také o šetrnost k životnímu prostřední a v neposlední řadě i o potřebu velkého dojezdu na jedno natankování.

Takže za kolik testované Porsche ve skutečnosti jezdí? Překvapivě říkáme, že při umírněné jízdě mimo město kolem 100 km/h klidně i za 6 l/100 km! Dálniční limit pak znamená spotřebu kolem 6,5 l/100 km a jízda ve městě bude majitele tohoto vozu stát zhruba 9,5 l/100 km. Při velmi častém využívání maximálního potenciálu motoru jen stěží atakujete hranici 11 litrů, což považujeme za skvělý výsledek.

Resumé

Porsche Panamera Diesel stále jezdí jako čistokrevné porsche. Řidič tak zůstane ochuzen snad jen o zvuk benzinového motoru ve vysokých otáčkách a razantní zátah při ostrém dálničním tempu. Radost mu bude naopak dělat teoretický dojezd přes 1000 kilometrů na jedno natankování (nádrž o objemu 80 litrů) a při velkých ročních nájezdech i znatelné finanční úspory.

Tým AUTOiNDEX.cz

Porsche Panamera Diesel

BMW 730d

Audi A8 3.0 TDI quattro

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

2967

2993

2967

Počet válců

6

6

6

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

184 /3800-4400

180 / 4000

184 / 4000-4500

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

550 / 1750-2750

540 / 1750-3000

550 / 1500-3000

Maximální rychlost (km/h):

242

245

250

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

6,8

7,2

6,2

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

8,1 / 5,6 / 6,5

9,0 / 5,5 / 6,8

8,0 / 5,8 / 6,6

Velikost zav. prostoru (l):

445

500

510

Objem nádrže (l):

80

80

90

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1955 (včetně řidiče)

1940 (včetně řidiče)

1965

Nosnost (kg):

620

640

575

Základní cena (kč):

2 091 000 (Panamera 3,6l, 220 kW)

1 916 250 (730d)

1 914 800 (3.0 TDI)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

2 183 000

1 916 250 (730d)

1 914 800 (3.0 TDI)

Základní parametry
Výrobce:Porsche
Model:Panamera
Karosérie:Liftback
Motor:Diesel
Palivo:nafta
Rok výroby:2011
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -