Volvo S80 T6 AWD - volání dálek (TEST)

Testy
10.10.2011

F T G

Volvo S80 T6 AWD - volání dálek (TEST)

Volvo S80 je pro nový modelový rok opět o něco zralejší a sebevědomější. A to i přes to, že ostatní konkurenti z prémiového segmentu jsou povětšinou mladší. Kromě několika nevýrazných designových změn na karosérii, došlo i na technické úpravy některých motorů.

Emisní norma Euro 5 znamenala téměř pohromu pro fanoušky výkonných vozů na starém kontinentě. Přísné emisní limity zasáhly prakticky všechny segmenty od ostrých hothatchů po výkonné luxusní limuzíny. Nedávno se dotkla i Volva. Fajnšmekři se totiž museli rozloučit s výkonným osmiválcem 4.4 V8, který byl unikátní nejen svým uložením napříč před přední nápravou. Od té doby je nejvýkonnější motorizací přeplňovaný třílitr T6, který jsme zkoušeli u faceliftovaného Volva S80.

Ledový design ze severu

I po několika letech od uvedení na trh, působí limuzína S80 stále nadčasovým dojmem. Je jedním z prvních modelů značky, na kterém Volvo použilo svůj novodobý design, který známe i z mladší S60. Radikální přeměnou v době premiéry současné „es-osmdesátky“ bylo určité zaoblení ostrých hran známé z předchozích modelů.

Volvo S80 vypadá sportovněji a moderněji a to i přes to, že si jeho design zachoval geny starších automobilů této značky. Snad právě proto, že byl exteriér posledního modelu S80 vždy nadčasový, úpravy mají spíše kosmetický charakter.

Při pohledu na karosérii zepředu zaujme především upravený tvar předních světlometů, které nyní mohou skrývat aktivní xenony. Mimo to, že se rozšířila nabídka vzorů litých kol a boční blinkry se přesunuly na vnější zpětná zrcátka. Nově navíc využívají pokrokovou technologii LED diod.

"Dvojitě přeplňovaný třílitr T6 byl v průběhu času vyladěn na úctyhodných 224 kW, což je dostatečně výmluvná hodnota pro ty, kteří by chtěli litovat v nabídce chybějícího osmiválce."

Z celkového pohledu je Volvo S80 elegán, při srovnání například s novou Audi A6 nebo Mercedesem třídy E však nedosahuje optické robustnosti těchto modelů. Výtku si zaslouží i absence světel pro denní svícení, která jsou dnes samozřejmostí i u automobilů nižších tříd, natožpak v tomto segmentu. Právě tento prvek nám u současného faceliftu volva velmi schází.

Uvnitř kajuty

Když posádka „zapluje“ do interiéru S80, okamžitě ocení osobitý design přístrojové desky. Zapomeňte na novodobé provedení prémiových interiérů německých vozů, ve volvu s nimi žádnou podobnost nenajdete.

Velmi kvalitní materiály a perfektní slícování je samozřejmostí a to i přes to, že ne vše, co se tváří jako kov, je jím i ve skutečnosti. To, že se jedná o plast, však odhalíte, až při podrobném zkoumání.

Dvoubarvené provedení koženého čalounění Inscription je zajímavou alternativou k ostatním nadstandardním kůžím, jakými jsou například Sport, Executive nebo klasické provedení. Pochválit musíme rozměrná a příjemně měkčená sedadla, která neunaví ani při delší jízdě. Právě komfort spojený se sedadly byl vždy (mimo jiné) doménou vozů této značky.

Novinkou pro letošní rok je informační systém Sensus známým z novější řady S60/V60. Displej navigačního systému, který se doposud vysouval z útrob přístrojové desky, nahradila klasická kaplička s LCD o rozměru 5 nebo 7 palců. Větší displej je dodáván spolu s multimediálním audio systémem, který je standardem až od druhé nejvyšší výbavy Summum.

Turbína T6

Hlavní novinkou pod kapotou inovovaného Volva S80 pro modelový rok 2012 je posílený naftový pětiválec 2.4 l, oficiálně označovaný jako D5. Jeho výkon narost na 158 kW a točivý moment z původních 420 Nm na 440 Nm.

My jsme ale zkoušeli pohonnou jednotku z opačné strany nabídky. Jak jsme již zmiňovali, benzinový agregát T6 se stal nejvýkonnějším motorem pro S80 poté, co se automobilka v minulém roce rozhodla vyřadit ultimativní 4.4l V8 a to zejména kvůli přísné emisní normě Euro 5.

Dvojitě přeplňovaný třílitr T6 byl v průběhu času vyladěn na úctyhodných 224 kW, což je dostatečně výmluvná hodnota pro ty, kteří by chtěli litovat v nabídce chybějícího osmiválce. Hodnota největšího točivého momentu 440 Nm je dostupná v rozmezí 2100 – 4200 ot/min. Zajímavostí je, že se T6 chlubí stejnou hodnotnou točivého momentu, jako pro letošní rok upravený agregát D5. V ostatních parametrech se však naftový pětiválec s benzinovou pohonnou jednotkou T6 rovnat nemůže, odhlédneme-li pochopitelně od spotřeby paliva.

Perfektní kultivovanost, mimořádná dynamika stejně jako vynikající hodnoty pružného zrychlení, to vše jsou hlavní přednosti tohoto motoru. S ohledem na jeho vysoký výkon se právě T6 dodává pouze ve spojení s pohonem všech kol AWD. Motor je výhradně spojen s šestistupňovým automatem Geartronic, který svým charakterem dobře koresponduje s luxusně pojatým volvem.

Převodovka intuitivně řadí dle jízdního stylu řidiče, snad jen s podřazováním v automatickém režimu trochu váhá. Při požadavcích na dynamickou jízdu je lépe využít její sportovní režim nebo rovnou manuální mód. Řadit pak lze pomocí voliče na středové konzole, pádla pod volantem by u Volva S80 snad nikdo ani nehledal.

Ale zpátky k motoru. O dynamickém potenciálu testované limuzíny s pohotovostní hmotností 1737 kg dobře vypovídá hodnota akcelerace z klidu na 100 km/h za 6,7 s. I po překročení této hranice však automobil stále tlačí posádku do sedadel a to prakticky až do rychlosti 250 km/h, při které zasáhne omezovač. Předjíždění nebo rychlá dálniční jízda je tak rázem bezpečnější a pochopitelně i zábavnější disciplínou.

Spotřeba benzinu je samozřejmě značně závislá na zvoleném jízdním stylu. Ve městě se šplhá až k patnáctilitrové hranici, mimo město naopak klesá klidně i pod 9 l/100 km. To však pouze při umírněné jízdě, při občasném využití maximálního potenciálu motoru počítejte s kombinovanou hodnotou mezi 10-11 l/100 km. I tato hodnota je ale u takto výkonného vozu s pohonem všech kol akceptovatelná.

Na vzduchu bez vzduchu

Přestože testované volvo nebylo vybaveno příplatkovým vzduchovým odpružením s adaptabilní charakteristikou tlumení Four C, samotná jízda s ním připomíná spíše plavbu. Standardní podvozek totiž umí skvěle žehlit nerovnosti našich silnic a průjezd výmolů nepřenáší nikterak výrazně do interiéru. Tato vlastnost posunuje Volvo S80 na špičku třídy v oblasti komfortu.

Výsledkem měkčího naladění podvozku jsou znatelné náklony karosérie v zatáčkách s negativním vlivem na stabilitu. Na druhou stranu si ale myslíme, že nastavení podvozku plně koresponduje s charakterem modelu S80, který má nabídnout hlavně maximální pohodlí. Při jízdě na limitu je čtyřkolka S80 nedotáčivá podobně jako třeba odcházející generace Audi A6.

Řízení volva sice neposkytuje prakticky žádnou zpětnou vazbu, překvapivě ale není ani přeposilované. Platí to pro testovanou variantu s relativně těžkým motorem T6 nad přední nápravou, subjektivní dojmy z jízdy s jinou motorizací se však mohou lišit.

Resumé

Volvo S80 T6 AWD je silné a rychlé auto s minimálními sportovními ambicemi. Vzhledem k tomu, že ostatní konkurenti segmentu vyšší střední třídy jdou většinou cestou tvrdšího naladění odpružení, představuje model S80 zajímavou volbu pro milovníky opravdového komfortu. Pokud bychom ho měli konfrontovat s konkrétními vozy, vidíme ho na pomyslném žebříčku mezi měkce naladěným Lexusem GS a o něco tužším podvozkem Mercedesu třídy E. Nová generace Audi A6 nebo stávající sportovní sedan BMW řady 5 jdou spíše sportovnější cestou.

Jistým náskokem Volva S80 jsou pokrokové prvky aktivní a pasivní bezpečnosti. Za všechny jmenujme například City Safety, který umí aktivně zabránit střetu například s chodcem při nepozornosti řidiče. Sympatická je i bohatá standardní výbava a rozumné ocenění příplatkových prvků, jež vycházejí o něco levněji, než u německého tria.

Tým AUTOiNDEX.cz

Volvo S80 T6 AWD

Mercedes-Benz E 350 4MATIC BE

Audi A6 3.0 TFSI Quattro

Typ motoru:

Přeplňovaný zážehový

Atmosférický zážehový

Přeplňovaný zážehový

Objem motoru (ccm):

2953

3489

2995

Válce:

6

6

6

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

224 / 5600

200 / 6000

220 / 5250

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

440 / 2100 - 4200

350 / 2400 - 5000

440 / 2900 - 4500

Maximální rychlost (km/h):

250

250

250

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

6,7

6,4

5,5

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

14,5 / 9,9 / 7,3

- / - / 8,8

10,8 / 6,6 / 8,2

Velikost zav. prostoru (l):

480

540

530

Objem nádrže (l):

70

80

75

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1737

1805

1740

Nosnost (kg):

553

525

610

Základní cena (kč):

870 000 (Kinetic, D2 DRIVe)

991 200 (E 200 CDI)

942 500 (2.0 TFSI)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč):

1 366 000 (Summum)

1 371 600 (základní výbava)

1 335 800 (základní výbava)

Základní parametry
Výrobce:Volvo
Model:S80
Karosérie:Sedan
Motor:T6
Palivo:benzín
Rok výroby:2011
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -