Peugeot 508 GT 2.2 HDI - manažerský nadstandard (TEST)

Testy
05.09.2011

F T G

Peugeot 508 GT 2.2 HDI - manažerský nadstandard (TEST)

V posledním redakčním testu reprezentativní limuzíny od peugeotu jsme zkoušeli variantu SW (kombi) s benzinovým čtyřválcem 1.6 THP a manuálem. Tentokrát jsme usedli do sedanu s nejsilnějším naftovým motorem 2.2 HDi a automatickou převodovkou.

Peugeot 508 se výrazně odlišuje od svého předchůdce, modelu 407, a to v obou variantách – sedan a kombi. Extrémně dlouhý přední převis karosérie je pryč stejně, jako poměrně krátký rozvor. Cestující na zadních sedadlech Peugeotu 508 se tedy budou hodně usmívat. Ostatně o prostoru vzadu vypovídá samotná délka zadních dveří už při nastupování…

Konzervativní Francouz?

Design Peugeotu 508 je podstatně umírněnější, takže nepůsobí takový rozruch, jako „čtyřista-sedmička“ po uvedení na trh v roce 2004. I tak ale musíme uznat, že se řada kolemjdoucích za tímto sedanem během našeho testování otáčela, a to nejen proto, že se pořád jedná o neokoukaný model.

Zejména jeho přední část totiž subjektivně hodnotíme jako velice elegantní. Opět chválíme růžici několika světel LED pro denní svícení v předních světlometech, které působí nadčasovým dojmem.

Několika prvky ale jakoby peugeot přeci jen chtěl navázat na předchozí model. Tím nejvýraznějším je bezesporu velký sklon předního okna a také jeho úctyhodné rozměry. Boční profilu dominuje úzké prosklení, které vůz opticky prodlužuje, obdobně jako varianty SW. Ve výhledu nám trochu bránily snad jen boční B-sloupky karosérie, jejichž nemalá šířka posádce dodává pocit bezpečí.

Při pohledu na sedan zezadu, trochu překvapí víko zavazadelníku s netradičně vyvýšeným profilem. Právě zde peugeot opět potvrdil svůj designérský nadhled a ukázal, že se stále nebojí experimentovat při vývoji svých modelů. Vrcholnou verzi 508 GT navíc charakterizuje robustní chromovaná lišta na zavazadelníku nebo třeba dvojice koncovek výfuků. Z určitých úhlů pohledu nám ale zadní část přijde přeci jen trochu „asijská“ a někdy se nám zdálo, že nekoresponduje se zbytkem siluety.

…nebo extravagantní Němec?

Přiznejme si rovnou, že se z Peugeotu 508 u nás s velkou pravděpodobností nestane žádná masovka. Zkrátka germánský automobilový mainstream si omotal kolem prstu nejen korporátní klientelu, ale také početnou řadu jednotlivců. Právě pro ně bude asi navždy vrcholem střední třídy Volskwagen Passat, samozřejmě, že s některým z naftových motorů TDI…

Je to velká škoda, protože současná auta jsou čím dál víc vyrovnanější a dokonalost jednoho modelu od konkrétní značky nemusí automaticky znamenat dokonalost celé škály vozů od stejného výrobce.

Právě Pegueot si s novou modelovou řadou 508 dal záležet na celé řadě atributů a třeba takovou kvalitu matriálu se mu podařilo dotáhnout k dokonalosti. V povedeném interiéru při jízdě nic nevrže a různé druhy obložení a plastů se chlubí téměř prémiovým dojmem. Kde je tedy výhoda pověstné kvality německých značek?

Možná právě tam, kam vaše oko jen tak nedohlédne. Mrzí nás totiž, že prvky, které nejsou v Peugeotu 508 tolik na očích v kvalitě a zpracování trochu pokulhávají a kazí tak celkově dobrý dojem z interiéru. Naštěstí je to jen otázka pocitu, protože tyto věci nemají na provoz vozu prakticky žádný vliv.

Pochvalu si naopak zaslouží téměř dokonalá sedadla. Pryč jsou ty doby, kdy byly měkké a bez dostatečné opory pro nohy cestujících. Nyní mají sedáky optimální délku (lze dokonce nastavit), bederní oblast vašich zad může hýčkat masážní funkce a samozřejmostí je i kvalitní kožené čalounění.

Potěší i nadstandardní výbava, která byla u francouzů ještě před nedávnem z říše snů. Jmenujme například čtyřzónovou klimatizaci, startování pomocí tlačítka nebo třeba takový head-up displej. Škod jen, že provozní údaje nepromítá přímo na čelní sklo, nýbrž na průhledný plexi štítek, který po nastartování vyjíždí z útrob přístrojové desky.

Navigační systém zaslouží pochvalu nejen za pěknou grafiku, ale i jednoduché ovládání pomocí ovladače na středovém panelu s podobnou logikou ovládání, jako u vybrané prémiové konkurence (iDrive, MMI).

Na středovém panelu nám naopak chybělo místo pro odložení například klíčů od vozu (keyless systém) nebo jiných drobností. Museli jsme tak neustále využívat buď prostor pod loketní opěrkou nebo dveřní kapsu či schránku před spolujezdcem.

Naftový šejk HDi

Vrcholovou motorizací pro model 508 představuje čtyřválcová pohonná jednotka 2.2 HDi. V nabídce značky tedy žádný šestiválec nenajdete. Na jednu stranu to je škoda, po bližším seznámení s vozem vybaveným tímto motorem je však jasné, že většině zákazníků bude námi testovaná varianta s největším výkonem 150 kW při 3500 ot/min. bohatě stačit. Hodnota maximálního točivého momentu 450 N.m při 2000 ot/min toto tvrzení jen potvrzuje.

„Pravým pádlem pod volantem se podřazuje a levým řadí výše. Samozřejmostí je i možnost řazení pomocí voliče na středové konzole. Při pohybu voliče směrem dopředu dojde k podřazení a naopak. Je až s podivem, že tyto zákony ctí právě peugeot. Bravo.“

Motor je překvapivě hlučnější při volnoběhu než běžné jízdě, v rámci které navíc velmi dobře spolupracuje s šestistupňovou automatickou převodovkou. Ta má hydrodynamický měnič, takže jsou rozjezdy a řazení velmi plynulé. Automat intuitivně volí optimální rychlosti, vadila nám jen poměrně dlouhá prodleva (daná právě hydrodynamickým měničem) při razantním sešlápnutí plynového pedálu. Tento neduh může částečně řešit sportovní mód této převodovky, jenž se ovládá tlačítkem před voličem automatu. Nezbytnou podmínkou pro okamžité zrychlení je pak domáčknutí plynového pedálu až na podlahu pro aktivaci funkce kick down.

I tak jsme ale raději při požadavcích na dynamickou jízdu sáhli po manuálním módu, vždyť pohledná „pádla“ pod volantem k tomu doslova vybízejí. Jejich provedení však není příliš robustní, takže se řidiči nedostává ten skvělý pocit z precizního přeřazení. Tím ale kritika končí, manuální řazení je totiž přesně v souladu s nepsanými zákony pravých sportovních vozů.

Pravým pádlem se totiž podřazuje a levým řadí výše. Samozřejmostí je i možnost řazení pomocí voliče na středové konzole. Při pohybu voliče směrem dopředu dojde k podřazení a naopak. Je až s podivem, že tyto zákony ctí právě peugeot. Bravo.

Motor má dostatek síly už kolem 1500 ot/min. Opravdový zátah však přichází až kolem 2000 ot/min. a výrazněji nepolevuje zhruba do 4000 ot/min. Přestože je dynamika na slušné úrovni, přeci jen jsme subjektivně očekávali o něco lepší zrychlení. V tomto ohledu peugeot na některé konkurenty z prémiového segmentu přeci jen něco ztrácí.

„S nízkoprofilovými pneumatikami o rozměru osmnáct palců nelze pochopitelně čekat kdovíjaké pohodlí, rázy od kol při přejezdu nerovností citelně pronikají do interiéru.“

S autem jsme mimo město jezdili kolem 6,5 l/100 km, dálniční limit 130 km/h pak znamená odběr 7,5 litrů na každých sto kilometrů. Trochu zklamáním byl apetit motoru HDi ve městě, kde se spotřeba vyšplhala na desetilitrovou hranici.

Le Grand Tourisme

Zapomeňte na francouzské pohodlí, podvozek modelu 508 GT je totiž naladěn na úplně jinou notu. Přední náprava dostala dvojité trojúhelníkové zavěšení, takže vůz působí mimořádně stabilně, alespoň na kvalitním povrchu. Pokud najedete na rozbitou silnici pocítíte, jakoby odpružení nezvládalo odfiltrovat všechny nerovnosti a v řízení peugeotu ztratíte potřebnou jistotu. Stále tady ale mluvíme o průjezdech na „hraně“.

Těm samozřejmě tento peugeot moc nefandí, je to přeci jen GT, takže spíše holduje rychlému dálničnímu cestování než divoké jízdě po okreskách (navíc rozbitých). Oproti standardní variantě mu ale právě modifikovaný podvozek dodává potřebnou stabilitu v rychle projížděných táhlých zatáčkách. S nízkoprofilovými pneumatikami o rozměru osmnáct palců nelze pochopitelně čekat kdovíjaké pohodlí, rázy od kol při přejezdu nerovností citelně pronikají do interiéru.

Resumé

Pryč je doba, kdy vlajková loď peugeotu hrála na maximální komfort posádky. Peugeot 508 GT se vzdaluje svým francouzským rivalům (C5, Laguna) a jízdními vlastnostmi se spíše blíží mondeu nebo Mazdě 6. Daní za to je pochopitelně pohodlí, kterého třeba takový Citroen C5 nabízí přeci jen o něco více.

Překvapilo nás také poměrně přímé a přesné řízení, které se hned po modelu RCZ řadí mezi to nejlepší od tohoto výrobce. A to i přes fakt, že přední nápravu zatěžoval poměrně těžký diesel. Ten sice nepatří mezi kdovíjaké spořílky, ale s ohledem na jeho velmi slušný výkon se nebrání ani opravdu rychlým dálničním přesunům.

Tým AUTOiNDEX.cz

Peugeot 508 GT 2.2 HDi

Ford 2,2 Mondeo Duratorq TDCi 200k DPF

BMW 320d

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

2179

2179

1994

Válce / ventily:

4 / 4

4 / 4

4 / 4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

150 / 3500

147 / 3500

135 / 4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

450 / 2000

420 / 1750 - 4200

380 /1750-2750

Maximální rychlost (km/h):

234

230

233

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

8,2

8,1

7,6

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

8,0 / 4,4 / 5,7

7,8 / 5,0 / 6,0

6,8 / 4,4 / 5,3

Velikost zav. prostoru (l):

503

550

460

Objem nádrže (l):

72

70

61

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1736

1599

1495

Nosnost (kg):

419

611

445

Základní cena (kč):

549 900 (1,6 Vti, Access)

520 190 (1,6 Duratec, Core)

687 500 (316i)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč):

909 900

907 490 (do 30.9.2011 779 990 Enterprise)

931 450 + výbava

Základní parametry
Výrobce:Peugeot
Model:508
Karosérie:Sedan
Motor:2.2 HDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2011
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -