Hyundai Genesis Coupé 3.8 V6 MAN - Nurburgring specialista? (TEST)

Testy
11.09.2011

F T G

Hyundai Genesis Coupé 3.8 V6 MAN - Nurburgring specialista? (TEST)

Jen pár týdnů po testu povedené zadokolky Hyundai Genesis Coupé jsme opět usedli za její volant. Tentokrát se však naše pozornost soustředila zejména na manuální převodovku, která má korespondovat s charakterem vozu lépe než šestistupňový automat.

Právě na Nordschleife, nebo chcete-li Severní smyčku světoznámého okruhu Nürburgring, jsme přivezli Hyundai Genesis Coupé 3.8 V6, jehož verze s manuálem slibovala několik úžasně strávených hodin za volantem.

Vznik Nürburgringu

A proč zrovna Nürburgring? Už před osmdesáti lety se na místních silnicích v pohoří Eifel pořádaly automobilové závody, které však byly po sérii nehod prohlášeny za příliš nebezpečné, takže se rozhodlo o vybudování uzavřeného závodního okruhu. Neměl to ale být standardní okruh na tehdejší poměry tj. ovál s klopenými zatáčkami, nýbrž trať, která by svým charakterem připomínala místní silnice.

"Dalším závodníkem s negativním názorem na tento okruh byl i Jackie Stewart, jenž údajně závody na Nordschleife doslova nesnášel. Právě on nazval trať Zeleným peklem (Grüne Hölle) a tak se jí říká dodnes."

S výstavbou se započalo v roce 1925 a stavební práce trvaly až do roku 1927, kdy se zde také konal první závod. Nejednalo se ale o závod automobilový, nýbrž cyklistický, soutěžní auta sem však zavítala jen o pár týdnu později. Po sérii tragických nehod na Nordschleife a zavedení nových bezpečnostních pravidel bylo v osmdesátých letech dvacátého století rozhodnuto o výstavbě nového závodního okruhu v místech, kde se nacházela původní Südschleife tzv. Jižní smyčka. Právě na té se v minulosti pořádaly především motocyklové závody. Zajímavé je, že tato část okruhu byla propojena se Severní smyčkou.

Říká se, že poslední kapkou k uzavření legendární Severní smyčky byla nehoda Nikkiho Laudy v roce 1976. Jeho monopost narazil ve veliké rychlosti do svodidel a Nikki v něm málem uhořel. Právě Lauda byl velkým odpůrcem pořádání závodů F1 na této záludné trati, která byla dokonce nedlouho před tím modernizována a rozšířena. Dalším závodníkem s podobným názorem na tento okruh byl i Jackie Stewart, jenž údajně závody na Nordschleife doslova nesnášel. Právě on nazval trať Zeleným peklem (Grüne Hölle) a tak se jí říká dodnes.

"Trať dodnes funguje jako ideální místo pro automobilky k testování svých modelů. Slavní závodníci o okruhu mluví, jako o nejnebezpečnější trati na světě a to kvůli minimálním záchytným zónám, výskytu řady „slepých“ zatáček a horizontů."

Po vybudování nového moderního okruhu se závod Formule 1 na Severní smyčku už nikdy nevrátil, naštěstí však trať hostovala další slavné závody jako třeba 1000 km Nürburgringu, ve kterém Stefan Bellof vytvořil se svým Porsche 956 doposud nepřekonaný traťový rekord 6:11,13. I dnes se však na Nordschleife pořádají různé závody, například vytrvalostní VLN nebo proslulá čtyřiadvacetihodinovka.

Mimo to trať dodnes funguje jako ideální místo pro automobilky k testování svých modelů. Není se co divit, že většina známých značek ladí své (nejen) sportovní vozy právě zde. Slavní závodníci o okruhu mluví, jako o nejnebezpečnější trati na světě a to kvůli minimálním záchytným zónám, výskytu řady „slepých“ zatáček a horizontů.

"Každý nadšenec motorismu by měl alespoň jednou za život objet 20,8 km dlouhou Severní smyčku Nürburgringu, což znamená projet asi 180 zatáček, z nichž téměř každá má své jméno."

Na trati je také několik nerovností, které dokonale prověří podvozky aut při limitním nasazení. Nürburgring je otevřen i pro veřejnost, což je v současném světě přísných bezpečnostních pravidel a ekologických tlaků téměř zázrak. Každý nadšenec motorismu by měl alespoň jednou za život objet 20,8 km dlouhou Severní smyčku Nürburgringu, což znamená projet asi 180 zatáček, z nichž téměř každá má své jméno.

Povedené sportovní náčiní

Nové kupé od Hyundaie je povedeným náčiním pro příznivce zábavy za volantem. Pro tohle tvrzení máme hned několik argumentů. Motor má výkon 300 koní a jeho reakci na plyn nedegraduje žádné turbodmychadlo. Pohon obstarává zadní náprava a podvozek prakticky nezná slovo nedotáčivost. Auto se navíc nabízí za více než přijatelné peníze.

Přestože atraktivní pořizovací cena znamená řadu kompromisů v dílenském zpracování vozu a nedotažeností některých ovladačů, vlastností či systémů (jmenujme například příliš citlivé ESP nebo podprůměrné odhlučnění interiéru), v Genesisu Coupé se skrývá sportovní auto pro fajnšmekry za cenu lépe vybavené octavie. A právě za to Hyundai zaslouží pochvalu.

Automat nebo manuál?

Dalším předpokladem pro řidičův široký úsměv na tváři je rychle řadící automatická převodovka nebo raději manuál. Právě zmiňovaný šestistupňový automat jsme prověřili v nedávném redakčním testu novinky Genesis Coupé.

„Obecně platí, že pokud sportovní vůz nedisponuje superdrahou automatickou převodovkou, která umí v mžiku podřadit nebo držet vysoké otáčky v manuálním režimu jakkoliv dlouho a zároveň netrpět problémy s přehříváním, je lepší zvolit manuál.“

Přestože jsme proti němu neměli větších výhrad, přeci jen se pár chybiček objevilo. Nutno ale dodat, že vesměs souvisely s provozem auta v ostrém režimu, takže se s nimi mimo okruhového ježdění prakticky nesetkáte. Na okruhu se totiž převodovka občas přehřála a přestala podřazovat dle pokynů řidiče. Alespoň u námi testovaného auta.

Obecně platí, že pokud sportovní vůz nedisponuje superdrahou automatickou převodovkou, která umí v mžiku podřadit nebo držet vysoké otáčky v manuálním režimu jakkoliv dlouho a přitom netrpět problémy s přehříváním, je lepší zvolit manuál. To platí hlavně pro řidiče, kteří hodlají sportovní automobil využívat i na okruzích, ale zároveň chápeme i ty, jež komfort automatu prostě přirostl k srdci.

U Hyundaie Genesis Coupé je pro tyto účely volba manuální převodovky ještě jednoznačnější. Důvod je jednoduchý. Za cenu nového vozu kolem 800 tisíc totiž nekompromisní automat nikdo nabídnout nemůže. A jaký je tedy manuál v případě Genesisu Coupé?

Mechanická extáze

Krátká řadicí páka šestistupňové převodovky padne skvěle do ruky a slibuje maximální využití potenciálu této třísetkoňové zadokolky. Škoda jen, hlavice řadicí páky trochu klouže.

Mačkám poměrně tuhou spojku a řadím jedničku. Nelze si nevšimnout krátkého chodu páky v kulise, ale také značného odporu, který na řidičovu pravou ruku klade. Mechanický pocit z řazení je tak dalším požitkem pro ty, kteří auto rádi řídí.

Při řazení dalších stupňů a především hbitého podřazování mezi 3-2 rychostí, je třeba dbát na přesnost pohybu, protože tento manuál vám chybu neodpustí. Zpátečka se řadí přitlačením „před“ jedničku podobně jako třeba u BMW.

„Je až s podivem, že se hyundai v současném světě downsizingu a přeplňování, pokusil přiblížit k tradicím ryze sportovních vozů a na evropský trh vypustil genesise s klasickým atmosférickým šestiválcem.“

Jednotlivé rychlosti jsou poměrně daleko od sebe, což svádí k vytáčení šestiválce. Pro potěšení z jízdy to není nikterak na škodu, protože motor ukazuje své přednosti zejména ve vyšších otáčkách, takže výjezdy s „utahováním“ zatáček plynem jsou v tomto Hyundaii zábavnou disciplínou. K rychlému průjezdu tak stačí správně podřadit před zatáčkou, klidně i s meziplynem. Vzdálenost pedálů od sebe je totiž téměř ideální.

A pokud byl naší redakcí Hyundai Genesis Coupé s automatem zařazen mezi nejlépe ovladatelné sportovní vozy ve smyku, pro variantu s manuálem to platí dvojnásob. Žádné nechtěné přeřazení při vytočené „dvojce“ se totiž nekoná, takže jediným limitem při nekonečných driftech bude už jen rychle mizící vzorek ze zadních pneumatik…

Resumé

Genesis Coupé s manuální převodovkou je jednou s nejdostupnějších zadokolek na trhu, která se svým výkonem a jízdními vlastnostmi nebezpečně blíží mnohem dražším konkurentům. Jeho hrubiánský projev a přetáčivý podvozek jí mnohdy dokonce i předčí.

Je až s podivem, že se hyundai v současném světě downsizingu a přeplňování, pokusil přiblížit k tradicím ryze sportovních vozů a na evropský trh vypustil genesise s klasickým atmosférickým šestiválcem.

Možná, že si budeme za nějaký čas chodit pro opravdové sporťáky do showroomů korejských a japonských značek. Nejen BMW totiž začíná pomalu ustupovat od klasických atmosférických šestiválců a třeba s takovou manuální převodovkou se ve spoustě sportovních vozů současnosti už také příliš často nesetkáte.

Je třeba si uvědomit, že na pověstné Severní smyčce Nürburgringu s Genesisem Coupé 3.8 V6 rozhodně nebudete nejrychlejší. Hmotnost vozu a určitá nervozita podvozku si na některých nerovnostech trati vybírá svojí daň. Možná vás dokonce sem tam předjede i nějaká vyladěná předokolka. Myslíme si ale, že se budete oproti řidičům právě zmiňovaných přemotorovaných předokolek přeci jen lépe bavit. A o to přeci jde především.

Tým AUTOiNDEX.cz

Hyundai Genesis Coupé 3,8 V6 MAN

Nissan 370Z 6MT

Typ motoru:

Atmosférický zážehový

Atmosférický zážehový

Objem motoru (ccm):

3778

3696

Válce / ventily:

6 / 4

6 / 4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

223 / 6300

241 / 7000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

361 / 4700

363 / 5200

Maximální rychlost (km/h):

240

250

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

6,4

5,3

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

15 / 7,6 / 10,3

15,3 / 7,9 / 10,6

Velikost zav. prostoru (l):

332

235

Objem nádrže (l):

65

72

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1613

1496

Nosnost (kg):

347

304

Základní cena (kč):

769 990 (2,0TCI RS)

999 000

Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč):

829 990

1 109 000 (370Z Pack 1 6MT)

Základní parametry
Výrobce:Hyundai
Model:Genesis
Karosérie:Kupé
Motor:3.8 V6
Palivo:benzín
Rok výroby:2011
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -