Jihokorejská přesilovka - Hyundai Genesis Coupé 3.8 V6 (TEST)

Testy
13.08.2011

F T G

Jihokorejská přesilovka - Hyundai Genesis Coupé 3.8 V6 (TEST)

Nový Hyundai Genesis Coupé byl původně vyvinut pouze pro severoamerický trh, aby zatopil Nissanu 370Z nebo třeba Fordu Mustang. Velký zájem o tuto novinku na světových autosalónech však přiměl zástupce značky trochu přehodnotit obchodní strategii.

Přestože se nejedná o první kupé tohoto výrobce, označení Genesis bylo použito vůbec poprvé. Tento název pochází z řečtiny a v českém překladu znamená vznik či začátek. Bez zajímavosti není ani fakt, že Genesis Coupé reprezentuje vůbec první Hyundai se zadní poháněnou nápravou, který se bude nabízet na starém kontinentu.

Nejhezčí zezadu

Design Genesisu Coupé přichází s několika výstředními prvky. Drobná maska chladiče kontrastuje s rozměrnými nasávacími otvory v předním nárazníku. Světlomety jsou vedeny šikmo vzhůru, což dodává přídi agresivnější vizáž. I tak ale musíme konstatovat, že přední část hyundaie srdce milovníka sportovních vozů příliš nerozbuší.

Ten pravý elixír totiž přichází až při pohledu na záď a to prakticky z jakéhokoli úhlu. Robustní odtrhová hrana na víku zavazadelníku doplněná křídlem je ta pravá pastva pro oči. Bokům dominují dva rovnoběžně stoupající prolisy a zajímavé prohnutí skla za předními dveřmi.

„Hyundai není značka, od které bychom čekali výkonnou zadokolku. Po pár stech najetých kilometrech s Genesisem Coupé se nám ale logo korejského výrobce na jeho kapotě snad ani nechce věřit.“

Nízkou siluetu neruší anténa, která byla integrována do zadního okna. O 15% lepší torzní tuhost karosérie navíc zajišťují lepené spoje. Že se nejedná o žádného drobečka naznačuje i pohotovostí hmotnost vozu s motorizací 3.8 V6, která se pohybuje v rozmezí 1615-1664 kg, v závislosti na výbavě.

Uvnitř? Korejec.

Přestože Hyundai se svou koncepcí a papírovým potenciálem míří na mnohé sportovní vozy i z prémiového segmentu, vnitřek auta za těmito ambicemi trochu zaostává. Některé detaily byly převzaty z jiných modelů značky, celkové uspořádání však vypadá celkem útulně. Nečekejte však příliš měkčené plasty ani kdovíjak vykreslené analogové přístroje. Jejich modré podsvícení je ale v noci příjemné.

Asi nejvíce nám v kabině sportovně střiženého kupé chyběl tlustší věnec volantu a zejména možnost jeho podélného nastavení. Atraktivní přední sedadla jsou vcelku rozměrná a pohodlná, dokázali bychom si ale představit lepší boční vedení.

Interiér má uspořádání 2+2, na zadní sedadla se pohodlně vejdou pouze děti. Posádka vpředu si na nedostatek místa rozhodně nemůže stěžovat. Chybí místo snad jen v oblasti hlavy a to kvůli svažující se střeše, ale to jen při výrazném posunutí sedadla vzad. To je však všeobecný problém takto koncipovaných sporťáků.

Zavazadlový prostor se může pochlubit slušným objemem 332 litrů, který lze navíc rozšířit sklopením opěradel zadních sedadel. Přístup do něj ale limituje malý otvor. Posádce nebude v interiéru scházet ani řada všelijakých odkládacích přihrádek a schránek na drobné věci.

Atsmosférická klasika

Genesis Coupé se v Evropě nabízí se dvěma motory. Oba jsou uloženy vpředu podélně, tím však jejich podobnost končí. Základní přeplňovaný dvoulitr s čtveřicí válců sice nabízí slušných 157 kW, ale na námi testovaný šestiválec pochopitelně nestačí.

Šestiválec bez přeplňování o zdvihovém objemu 3778 cm3 totiž dělá z této zadokolky poměrně silný kalibr. Díky proměnnému časování sacích a výfukových ventilů DCVVT (Dual Continuously Variable Valve Timing) a dalších konstrukčních inovací dosahuje motor nejvyššího výkonu 223 kW při 6300 ot/min a největšího točivého momentu 361 Nm při 4700 ot/min.

Tyto velmi slušivé parametry jsou v praxi okamžitě využitelné a to i díky absenci přeplňování. Motor reaguje na sebemenší přidání plynu bez prodlevy, což ocení nejen zkušení drifteři, ale i milovníci čisté stopy. V nízkých otáčkách má motor poměrně vlažný zvukový projev a ani jeho dynamika příliš neoslní.

Zhruba od 3500 ot/min však začíná to pravé šestiválcové peklo, které zarazí až omezovač zhruba při 6600 ot/min. Před touto hranicí sice motor trochu ztratí elán, ale i tak to stačí na pokoření rychlostní mety 100 km/h za 6,3 s. Námi testovaná varianta s automatem zvládá totiž zrychlení o desetinu sekundy rychleji než s klasickým manuálem. Při tom všem navíc šestiválec vyluzuje ze svých útrob nádherný barytón a ani zvuk linoucí se z dvojice výfuků se nenechá zahanbit.

„Pokud nemáte kdovíjaké příjmy je Genesis Coupé jednou z mála zadokolek, se kterou dostanete za tři čtvrtě milionu dobře využitelné stádo tří set koní, samosvorný diferenciál a atmosférický motor.“

Šestistupňová samočinná převodovka s továrním označením ZF 6HP19 řadí na poměry značky velmi hbitě a rozhodně nekazí zábavu. Na druhou stranu ale nelze očekávat rychlost změny jednotlivých stupňů tak, jak je servíruje například převodovka DSG koncernu VW.

Řidič může řadit jednotlivé rychlosti i manuálně a to buď přímo voličem na středové konzole, nebo pádly pod volantem. Trochu nám chyběl snad jen sportovní mód v rámci automatického režimu.

Příjemným překvapením byla spotřeba paliva, při běžném jízdním stylu lze s tímto nejrychleji akcelerujícím hyundaiem jezdit do 12 litrů. Městský provoz nebo časté využívání maximálního potenciálu znamená spotřebu přes 15 l/100 km.

Driftovat a pálit!

Vůz z novinářské flotily má těžký život. Obzvlášť když se jedná o zadokolku se silným benzinovým motorem. To se pak každý snaží jezdit jakkoliv jen ne popředu a na testovacím autě se takovýto jízdní styl brzy podepíše. Rozhozená geometrie už jistě pamatuje několik výletů do obrubníků po nezvládnutém driftu a ohoblované pneumatiky snad najely více kilometrů ve smyku než rovně.

Nedivte se ale novinářům, potencionální zájemce o toto kupé bude určitě zajímat, jak se poměrně levný hyundai vodí bokem, zvláště když dostal i samosvorný diferenciál! I díky němu je jízda v driftu velmi přirozená, k čemuž slušnou dávkou přispívá i atmosférický šestiválec okamžitě reagující na sebemenší sešlápnutí plynu.

„Když budete tlačit na pilu na nekvalitním povrchu, auto začne brzy protestovat neklidným chováním a výraznými rázy od kol. Tento hyundai perfektně funguje zejména na kvalitních silnicích.“

Řízení s hydraulickým posilovačem je sice příjemně tuhé, chybí však degresivnější účinek ve vyšších rychlostech a také přesnost nelze srovnávat s nejlepšími. S takto pojatým autem však koresponduje dokonale.

Výtku máme proti brzdám, jejichž účinek by mohl být větší. Zaráží nás to o to víc, když víme, že využívají větraných kotoučů o průměru 345 mm vpředu a 314 mm vzadu. Navíc ani jejich dávkování není úplně optimální.

Podvozek je poměrně tvrdý, nikoliv však přehnaně. Rozložení hmotnosti 1,6 tunového vozu mezi jednotlivými nápravami je v poměru 55:45. Trochu nám při jízdě vadil docela hlasitý hluk linoucí se z podběhů devatenáctipalcových kol, dálniční cestování si tedy příliš neužijete. Pokud budete tlačit na pilu na nekvalitním povrchu, auto začne brzy protestovat neklidným chováním a rázy od kol. Hyundai perfektně funguje zejména na kvalitních silnicích.

Pro sportovní jízdu je lepší deaktivovat „přísné“ ESP, pak jsou ale nutné korekce přetáčivého smyku jen a jen na řidiči. Je lepší ovládat míru přetáčivosti spíše plynem, než se spoléhat na následnou korekci volantem. Druhý způsob totiž vyžaduje nejen rychlou reakci, ale také hbité ruce…

Korejská šance na úspěch

V současnosti tolik přetáčivosti dostanete jen od málokterého výrobce. Stejnou kategorii reprezentuje například Nissan 370Z se sofistikovanější technikou a zpracováním. Ten je ale o desítky procent dražší.

Od mnichovské stáje můžete mít například vyspělé kupé BMW 335i nebo hravější model 135i, ani v jednom případě však nedostanete samosvor, takže si jízdu dveřmi napřed tolik neužijete.

Rozhodně lepší alternativou by mohlo být nové BMW M1 se samosvorným diferenciálem a cenovkou o půl milionu korun vyšší. Dospělejší M3 nebo špičkové 911 raději nezmiňujeme, prodává se totiž za násobky pořizovací ceny nového Genesis Coupé 3.8 V6.

Základní cena sportovního GT Hyundai Genesis Coupé 3.8 V6 RS činí 829 tisíc korun, varianta s automatem je zhruba o 40 tisíc dražší. Ve výbavě nechybí ani automatická klimatizace či tempomat. Nic víc pro přesuny na závodní okruhy nepotřebujete.

Resumé

Hyundai Genesis Coupé má i přes několik vad na kráse to nejdůležitější. Vyvážené sportovní jízdní vlastnosti korunované perfektní ovladatelností na limitu i za ním. Pokud nemáte kdovíjaké příjmy je to jedna z mála zadokolek, se kterou za tři čtvrtě milionu dostanete dobře využitelné stádo tří set koní, samosvorný diferenciál a atmosférický motor. Pro opravdové řidiče vskutku lákavá nabídka, image přece patří až na druhou kolej.

Tým AUTOiNDEX.cz

Hyundai Genesis Coupé 3,8 V6 AUT

Nissan 370Z 7AUT

Typ motoru:

Atmosférický zážehový

Atmosférický zážehový

Objem motoru (ccm):

3778

3696

Válce / ventily:

6 / 4

6 / 4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

223 / 6300

241 / 7000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

361 / 4700

363 / 5200

Maximální rychlost (km/h):

240

250

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

6,3

5,6

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

14,8 / 7 / 9,9

15,3 / 7,8 / 10,5

Velikost zav. prostoru (l):

332

235

Objem nádrže (l):

65

72

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1615

1508

Nosnost (kg):

345

292

Základní cena (kč):

769 990 (2,0TCI RS)

999 000

Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč):

869 990

1 169 000 (370Z Pack 1 AUT)

Základní parametry
Výrobce:Hyundai
Model:Genesis
Karosérie:Kupé
Motor:3.8 V6
Palivo:benzín
Rok výroby:2011
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -