Hračka (zn. Pro velké kluky) - Subaru Impreza WRX STi Sedan(TEST)

Testy
12.05.2011

F T G

Hračka (zn. Pro velké kluky) - Subaru Impreza WRX STi Sedan(TEST)

Subaru WRX STi asi není potřeba více představovat. Tento fenomén odvozený od rallyového speciálu brázdí silnice po celém světě již od roku 1992, kdy vznikla jeho první generace po úzké spolupráci s britskou firmou Prodrive.

Tak šel čas

Žádný zarytý fanoušek nemá rád, když se jeho ikona příliš mění. Přes spoustu diskutabilních změn designu (např. kulaté světlomety od r. 2001) ten největší šok skalní příznivce této imprezy teprve čekal. Od roku 2008 se totiž WRX STi začala vyrábět jako hatchback. Přestože nebyl po tomto kroku u Subaru zaznamenán výrazný pokles prodejů, automobilka nakonec nátlaku široké veřejnosti ustoupila a od roku 2011 můžete u importéra objednat kromě stávajícího hatchbacku i starý dobrý sedan s obrovským křídlem na zádi.

„Kapotě nechybí typický otvor pro přísun čerstvého vzduchu k mezichladiči stlačeného vzduchu turbodmychadla, mající dostatečnou velikost na to, aby nasával malé děti na semaforech.“

Kdo chce, může tomu říkat facelift, ovšem bylo by velmi naivní čekat, že u Subaru zůstane modelový rok 2011 ve znamení jen této novinky. Jak hatchback, tak sedan má nově pevnější podvozek, pozměněné plasty karoserie, zavěšení kol, tužší stabilizátory, nová zadní pouzdra spodních ramen a o 5mm nižší pružiny, které jsou tužší vpředu o 15% a vzadu dokonce o 53%.

Arnold Blauenegger

Rozepisovat se o vzhledu WRX STi opravdu nemá valný smysl. Každému druhému, kdo tento článek čte, stačí pootočit hlavou v rozmezí 90-180 stupňů, aby se na plakátu na zdi ujistil, jestli jsme na něco nezapomněli.

„Po detailním prozkoumání exteriéru nebudete uvnitř hledat nic jiného, než volant, pedály, řadicí páku a hasicí přístroj.“

Muskulaturní sedan vypadá v samozřejmé modré barvě naprosto fantasticky. Agresivně vyhlížející příď s ostře tvarovanými světlomety a masivním předním nárazníkem ve vás probouzí závodnické sklony pouhým pohledem. Kapotě navíc nechybí typický otvor pro přísun čerstvého vzduchu k mezichladiči stlačeného vzduchu turbodmychadla, mající dostatečnou velikost na to, aby nasával malé děti na semaforech.

Výrazné prolisy podběhů kol napoví, o kolik mm je WRX STi širší než standardní verze. A že je to o dost. Pohledné osmnáctipalcové hliníkové ráfky poskytují malou rezervu pro rozměrné přední kotouče, mající na starost bezpečné zastavení. Záď se čtveřicí koncovek výfukového potrubí vypadá skvěle a tóny, které vypouští, připomínají ve středních otáčkách kulometnou palbu. Zadní křídlo poskytuje kromě vyššího přítlaku ve vysokých rychlostech i dostatečnou plochu pro uspořádání pikniku ve chvílích odpočinku.

„Rozepisovat se o vzhledu WRX STi opravdu nemá valný smysl. Každému druhému, kdo tento článek čte, stačí pootočit hlavou v rozmezí 90-180 stupňů, aby se na plakátu na zdi ujistil, jestli jsme na něco nezapomněli.“

Po detailním prozkoumání exteriéru nebudete uvnitř hledat nic jiného, než volant, pedály, řadicí páku a hasicí přístroj. Skutečnost je však ještě o kousek lepší. Interiér převzatý ze standardní imprezy totiž nabídne kromě slušného zpracování, dostatku prostoru pro čtyři cestující a kufru o objemu 420 litrů i trochu té atmosféry, kterou ve vás probudí víc než jen štítek s nápisem STi před voličem převodovky.

Kombinace černé barvy, stříbrných doplňků a červeného podsvícení skoro i švů sedadel, totiž vypadá opravdu dobře. Sériová sedadla překypující bočním vedením poskytují zároveň velmi slušný komfort, což se při delším cestování opravdu hodí.

„K individualizaci nastavení Imprezy WRX STi dopomáhej Bůh. No, pokud bychom tuto známou frázi vzali opravdu vážně, jmenoval by se Bůh křestním jménem SI-DRIVE a příjmením DCCD.“

Kapličce přístrojů dominuje otáčkoměr ocejchovaný do optimistických 8 tisíc otáček. Kromě rychloměru, stavu paliva a teploty chladicí kapaliny zde nalezneme také indikaci nastavení systému SI-DRIVE, či aktivního mezinápravového diferenciálu DCCD.

Kdo si hraje, nezlobí. Protože jede pekelně rychle.

Známe stovky systémů, jež vám poskytují vše ideální a nejlepší. Přenos maximálního točivého momentu na kolo s nejlepší trakcí, ideální čas přeřazení, ideální startovní podmínky (Launch Control), ideální, ideální, ideální…

Kouzlo WRX STi však spočívá v tom, že vše nechává na vás. Je přesně taková, jak si ji nastavíte. A k tomu jí dopomáhej Bůh. No, pokud bychom tuto známou frázi vzali opravdu vážně, jmenoval by se Bůh křestním jménem SI-DRIVE a příjmením DCCD.

„Odezva plynu je v režimu Sport Sharp okamžitá a vy poznáte prošlápnutí pedálu i o šířku lidského vlasu.“

SI-DRIVE, tedy Subaru Inteligent Drive, není nic jiného než systém, kterým upravujete jedno ze tří odlišných mapování motoru (Inteligent, Sport, Sport Sharp) v závislosti na momentálních jízdních podmínkách nebo chuti. Inteligent vhodný pro klidnou jízdu například ve městě upravuje charakteristiku točivého momentu a odezvy akcelerátoru na maximálně plynulou jízdu. Reakce motoru je plynulá, do poloviny plynu byste si řekli, že jedete jen v silnějším autě. Ovšem přepnutím do polohy Sport Sharp se vše mění. Odezva plynu je okamžitá a vy poznáte prošlápnutí pedálu i o šířku lidského vlasu.

Jakmile má turbodmychadlo k dispozici maximální plnící tlak, rozpoutá motor peklo a řidič má pocit, že se utrhly ručičky otáčkoměru i rychloměru. Auto vystřelí díky pohonu všech čtyř kol s razancí, kterou riskujete vyhřeznutí plotýnky a jediné co do 200 km/h děláte, je zběsilé řazení vyšších rychlostních stupňů.

DCCD označuje aktivní mezinápravový diferenciál neboli Driver’s Control Centre Differential, volitelný v režimech Auto, Auto +, Auto – a konečně manuální nastavení v šesti krocích. Mezitímco režim Auto pokrývá všechny jízdní situace, AUTO+ udržuje LSD diferenciál více sevřený, což preferuje v přísunu výkonu a točivého momentu přední nápravu. Nastavení se tedy hodí pro kluzké povrchy, kde preferovaná přední náprava zajišťuje bezpečně chování vozu při rychlých výjezdech ze zatáček.

Naopak režim AUTO- přenáší více síly na nápravu zadní, čímž poskytuje lepší dynamickou ovladatelnost vozu při výjezdech. Asi nejvíce patrná je funkce tohoto systému při manuálním nastavení. Opravdu zjednodušeně. Pokud nastavíme plusové hodnoty, auto se při extrému chová spíše nedotáčivě, kdežto v minusových hodnotách je jasně patrná tendence k přetáčivým smykům.

Nutno podotknout, že WRX STi poskytuje za každých okolností více trakce, než většina běžných řidičů dokáže pochopit a utrhnout auto chce přes všechna specifická nastavení jistou dávku hulvátství.

Erzeta

Největší krása v Subaru WRX STi tkví v jedné věci. Zatímco s většinou pekelně rychlých aut vám brzy vystaví strop stav silnic nebo povětrnostní vlivy, WRX STi je pekelně rychlé za každé situace.

„Zatímco s většinou pekelně rychlých aut vám brzy vystaví strop stav silnic nebo povětrnostní vlivy, WRX STi je pekelně rychlé za každé situace.“

Nezáleží na tom, zda se jedná o polní cestu, rozbitou okresku třetí třídy nebo známou klikatici ke Karlštejnu. WRX STi vše zvládá s krásnou noblesou, jakoby jí poletující kamínky, oblaka prachu nebo 5 cm sněhu na silnici vůbec nevadily. Znáte snad někoho, kdo si vyloženě užívá rychlou jízdu s více než třísetkoňovou zadokolkou v zimě nebo na mokru? Myslíme jen tak cestou domů, ne na parkovišti před obchodním centrem. Pokud ano, lže. Viděli jste snad někdy upalovat naleštěné Porsche po prašné cestě? Ne.

Kupodivu nejslabší nám WRX STi přijde například na okruhu v Brně. Ano, jedete tam dvakrát rychleji, než na okresce, ale je nutné uvědomit si jeden fakt. 300 koní zase není až takový zázrak a velmi snadno se stane, že přes všechen váš um budete na startu pokořeni manažerem ve standardní Panameře 4S, oplývající čtyřmi sty koni pod kapotou, přičemž veškeré jeho řidičské dovednosti budou spočívat v sešlápnutí plynového pedálu.

Smykem to nekončí, smykem to začíná

Jízdní vlastnosti jsou jednoduše extrémní. Najít jejich strop řidič v běžném provozu opravdu nedokáže. Pokud patříte mezi šťastlivce, kteří mohli WRX STi řídit a podařilo se vám ji „utrhnout“ nevěřte, že je to limit. STíčko je automobil, pro který znamená jízda bokem denní chléb. Jízdu ve smyku doprovází perfektní čitelnosti i ovladatelnost a zkušený řidič dokáže za tohoto předpokladu posunout hranice o notný kus dále.

„Pokud patříte mezi šťastlivce, kteří mohli WRX STi řídit a podařilo se vám ji „utrhnout“ nevěřte, že jste dosáhli limitu auta.“

Podvozek funguje naprosto fantasticky, a byť je pérování opravdu tvrdé, nečekejte odskakování podvozku na nerovnostech. Každé kolo o rozměru 245 mm perfektně kopíruje za každé situace vozovku. Odpružení k našemu překvapení poskytuje i bez nastavitelných tlumičů slušný komfort, který by mohla závidět drtivá většina ostrých hatchbacků.

Divoké koně

Zážehový dvou a půl litrový čtyřválec poskytuje maximální výkon 221 kW (300k) při 6000 ot/min a nadprůměrný točivý moment 407 Nm při klasických 4000 ot/min. Tyto hodnoty dovolují STíčku zrychlit z klidu na sto kilometrů za hodinu za výborných 5,2 sekundy a akcelerace výrazněji neustává až do 180 km/h. Ten pravý pocit rychlosti ovšem zažijete v pružném zrychlení, které je umocněno ochotou motoru jít za plynem i do otáček. Zhruba od 1500-3000 ot/min nečekejte přehnanou dravost, ovšem po jejich překročení má díky plně roztočenému turbodmychadlu automobil dost síly na trhání asfaltu.

Překvapením po dobu testu byla spotřeba motoru. Při opravdu defenzivní jízdě dle limitů vykázal palubní počítač hodnoty okolo deseti litrů, což zní jako fantazie. Minulá generace totiž odebírala stejné množství vysokooktanového benzínu tak možná na neutrál. Na konci týdenního testu s dominujícím městským provozem se spotřeba ustálila na slušných 12,5 litrech. Proč slušných? Z praktického hlediska víme, že při stejných podmínkách by na tom nebylo obdobně výkonné BMW 335i o moc lépe.

„Při opravdu defenzivní jízdě dle limitu ukázal palubní počítač hodnoty okolo deseti litrů, což zní jako fantazie.“

Manuální šestistupňová převodovka pracuje s velmi krátkými a chirurgicky přesnými drahami. Nečekejte ovšem lehkost řazení Fabie HTP, každá rychlost jde přes znatelný odpor. Překvapivě lehký chod nabízel pedál spojky, ovšem sériová sportovní suchá jednokotoučová spojka s jednoduchým setrvačníkem vytrestá nezkušeného řidiče rázným cuknutím po každém přeřazení.

Resumé

Subaru WRX STi není autem, které si lidé kupují. STíčko je auto, o kterém lidé sní, zkušení řidiči jej milují a někteří si ho i dopřejí. Nabízí křišťálově čisté opojení z řízení zabalené do praktického hávu. S upraveným motorem, který dokáže jezdit se spotřebou do 10,5 litru a servisními intervaly po 15000 km nebo 12 měsících získalo na potřebné atraktivitě. Čistě hypoteticky. Pokud by stálo Subaru WRX STi nějakých 750 000 Kč, kolik myslíte, že by jezdilo Octavií RS a podobných hothatchů?

Subaru WRX STI

Mitsubishi Lancer Evolution

Ford Focus RS

Audi S3 Sportback

Typ motoru:

Přeplňovaný zážehový

Přeplňovaný zážehový

Přeplňovaný zážehový

Přeplňovaný zážehový

Objem motoru (ccm):

2457

1998

2522

1984

Válce / ventily:

4 / 4

4 / 4

5 / 4

4 / 4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

221 / 6000

217 / 6500

224 / 6500

195 / 6000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

407 / 4000

366 / 3500

440 / 2300 - 4500

320 / 2500 - 5000

Maximální rychlost (km/h):

255

240

263

250

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

5,2

5,4

5,9

5,6

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

14,1 / 8,4 / 10,5

13,6 / 8,3 / 10,2

13,4 / 7 / 9,4

11,8 / 6,7 / 8,5

Velikost zav. prostoru (l):

420

323

395

370

Objem nádrže (l):

60

55

55

60

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1505

1560

1468

1495

Nosnost (kg):

400

480

392

560

Základní cena (kč):

1 090 800

1 163 900

990 000

1 079 500

Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč):

1 090 800

1 163 900

990 000

1 079 500

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:WRX STI
Karosérie:Sedan
Motor:2.5
Palivo:benzín
Rok výroby:2011
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -