Pan polesný jde svou cestou -Subaru Forester 2.5X + LPG (TEST)

Testy
28.02.2011

F T G

Pan polesný jde svou cestou -Subaru Forester 2.5X + LPG (TEST)

Novinka od Subaru se jmenuje Impreza XV a tváří se jako malý crossover. Její podvozek oproti běžné impreze však větší světlou výšku nenabízí, jaké je tedy její určení?

Forester vždy patřil mezi skupinu nejschopnějších SUV, což bez výjimky platí i pro jeho poslední generaci, která je v prodeji od roku 2009. Už teď ale můžou potenciální zákazníci netrpělivě vyhlížet forestera modelového roku 2011 s lehce pozměněným vzhledem a technikou. Křivky karosérie však zůstávají beze změn, takže budou i nadále spíše hranatější.

Subaru Forester má svá specifika. Posádka ve voze nesedí zbytečně vysoko, což se v kombinaci s plochým motorem boxer pozitivně projevuje na nízkém těžišti potažmo jízdních vlastnostech. Světlá výška podvozku si na druhou stranu v ničem nezadá s ostatními SUV, ve kterých se většinou sedí o trochu výše.

Nespornou výhodou je i symetrický pohon všech čtyř kol. Hlavně díky němu nabízí forester až překvapivou prostupnost v porovnání s ostatními konkurenty bez uzávěrek diferenciálů. Oproti nim se může pochlubit i další technickou perličkou. Již poměrně dlouho totiž výrobce montuje do benzinových foresterů redukční převodovku. Dobrodruhům se tedy zdolávají strmé výjezdy a sjezdy přeci jen o něco lépe. Bravo.

Mezi stinné stránky forestera ještě nedávno patřila limitovaná nabídka motorů, což se ale trochu změnilo s příchodem továrního Boxera Diesel. Obecně zvýšený apetit vybraných benzinových motorů Subaru asi nemusíme zmiňovat, ale daleko více nám vadí některé archaické automatické převodovky, zvláště pak ta čtyřstupňová. Naše výhrady k některým prvkům interiéru jsou již také dobře známé a dočtete se o nich na následujících řádkách.

Zkrátka Subaru

Interiér je typicky domácí a díky hranatější karosérii a poměrně nízkému posedu poskytuje cestujícím dostatek prostoru zejména v oblasti hlavy a ramen. Také podélný prostor je na velmi slušné úrovni. Krabicovitější tvary karosérie mají nespornou výhodu i pro dobře přístupný zavazadelník s možností sklápění opěradel do roviny pomocí ovladačů umístěných na jeho okraji. S kvalitou použitých materiálů zůstává forester o pár let pozadu, ale v rámci očekávaného faceliftu by mělo dojít právě v této oblasti k významnému posunu. Inovaci by si zasloužilo také grafické zpracování displeje audiostoustavy a palubního počítače, který se navíc neprakticky ovládá pomocí kolíku v přístrojovém štítu. Nechme se tedy překvapit.

Pochvalu naopak zaslouží posez za tříramenným volantem, jenž perfektně padne do ruky, stejně jako hlavice řadící páky. Dohromady s povedeným, relativně komunikativním řízením, nebude subaru nudit snad žádného řidiče.

Atmosférické radosti a trampoty

Hlavní roli tohoto testu pochopitelně hrál atmosférický motor o zdvihovém objemu 2457 cm3. Jedná se o dobře známý základ, který se kvůli přísným evropským normám prosazuje daleko lépe v Austrálii a Americe. Na první pohled působí jeho spojení s pětistupňovou manuální převodovkou zastarale, ale nenechte se mýlit, toto subaru stále zůstává zajímavým prodejním artiklem. Projev motoru totiž vůbec není špatný. Nejvyšší výkon 126 kW při 6000 ot/min dokáže bez problémů plnit nároky na svižnější jízdu a to za pomoci největšího točivého momentu 229 N. m dostupného při 4400 ot/min.

Pohonná jednotka se chová velmi kultivovaně, má plynulý zátah a zbytečně posádku neruší nadměrným hlukem. Dostatečný výkon nenutí řidiče příliš vytáčet motor, což se pozitivně projevuje na spotřebě pohonných hmot. S Foresterem 2.5X lze mimo město jezdit kolem 8,5 l/100 km, ve městě spotřeba pochopitelně hravě atakuje desetilitrovou hranici. To ale stále píšeme o středně velkém SUV se stálým pohonem všech kol a velmi slušnou průjezdností terénem. A pro ty, kterým připadá žíznivost této atmosférické jednotky stále vysoká, přichystalo Subaru příjemné překvapení. Jmenuje se LPG program.

Benzin za polovinu = LPG

Subaru nabízí přestavbu Forestera 2.5X na zkapalněný ropný plyn za bezkonkurenčních 20 tisíc korun, takže cena testovaného vozu s manuální převodovkou vychází na 750 tisíc. Atmosférický čtyřválec 2.5 je navíc na tuto přestavbu mimořádně vhodný, montáž nevyžaduje žádné významné zásahy do motoru.

Během redakčního testu jsme pochopitelně kalkulovali výhody a nevýhody tohoto řešení a snažili jsme se zhodnotit návratnost investice. Už od začátku ale bylo jasné, že pohon na LPG představuje atraktivní možnost, jak se vypořádat s vyššími náklady na provoz benzinové čtyřkolky.

Systém funguje tak, že při studených startech automobil vždy spaluje nejprve benzin a až poté, co se motor zahřeje, dojde k přepnutí na LPG. Vše je řidiči indikováno kontrolkou na ovladači umístěném na středové konzole. Stejně tak se řidič dozví o aktuálním množství zkapalněného plynu v nádrži s největším objemem 55 litrů. Právě ta nahradila původní prostor pro rezervní kolo pod podlahou zavazadelníku. Místo náhradního kola lze pochopitelně vozit opravnou sadu, zároveň je ale nutností připlatit si za systém kontroly tlaku v pneumatikách.

„K zajímavým finančním úsporám při provozu na LPG dochází spíše při konstantní jízdě než při popojíždění v zácpách.“

Provoz na plyn prakticky nelze poznat od standardního spalování benzinu, takže jediným vodítkem pro řidiče zůstává modře svítící kontrolka na zmiňovaném indikátoru a „zamrzlá“ ručička palivoměru. Zajímavé je, že výrobce dokonce uvádí možnost mírného nárůstu výkonu motoru. Subjektivně jsme ale žádnou výraznou změnu nezaznamenali. Kvůli nižší energetické hodnotě LPG není průměrná spotřeba dle palubního počítače relevantní. Spotřebu jsme tedy museli měřit podle počtu najetých kilometrů a množství natankovaného plynu, což ukázalo zajímavé výsledky.

Spotřeba paliva při provozu na LPG je z důvodů zmiňované nižší energetické hodnoty pochopitelně vyšší, my jsme však při provozu ve městě zaznamenali až překvapivý rozdíl. Subaru totiž z plynové nádrže odebralo 15 litrů každých 100 kilometrů, což poměrně značně smazává cenovou výhodu LPG. K zajímavým finančním úsporám při provozu na LPG tedy dochází spíše při konstantní jízdě než při popojíždění v zácpách. Mimo město se spotřeba plynu výrazně blíží hodnotám spotřeby benzinu.

V kombinaci na LPG a benzin lze s Foresterm 2.5X urazit kolem 1000 kilometrů bez tankování, což může být další výhoda pro ty, kteří z jakéhokoliv důvodu nechtějí nebo nemůžou mít naftový motor.

Resumé

Subaru je srdeční záležitostí, což může znít jako klišé, ale jen do chvíle než se v nějakém projedete. Okamžitě mu odpustíte nějaké ty mouchy, protože přesné řízení spolu se zvukem zážehového plochého motoru a výborným jízdním vlastnostem v nepříznivých podmínkách vám dlouho zůstanou v paměti. A to bez výjimky platí i pro Forestra 2.5X.

Možná, že jeho převodovka nemá nejlehčí chod, podvozek není precizně odhlučněn a plasty v interiéru nepůsobí nejhodnotnějším dojmem, ale jako celek subaru nabízí spolehlivého a bezpečného kamaráda do deště a sněhu. Zkrátka forester má své kouzlo a představuje zábavné SUV, kterých na současném trhu již mnoho není. Pokud vás vůz zaujal neváhejte, na nákup této limitované edice s povedeným motorem 2.5X bylo možná už včera pozdě.

Tým AUTOiNDEX.cz

  Subaru Forester 2.5X 5MT VW Tiguan 2.0 TSI 4-motion 125 kW Honda CR-V 2.0i VTEC 6MT
Typ motoru: zážehový přeplňovaný zážehový zážehový
Objem motoru (ccm): 2457 1984 1997
Válce / ventily: 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 126/6000 125/4300 110/6200
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): 229/4400 280/1700-4200 192/4200
Maximální rychlost (km/h): 184 197 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10,4 9,9 10,2
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: 12,8/7,3/9,3 13,5/7,7/9,9 10,5/6,9/8,2
Velikost zav. prostoru (l): 450 470 524
Objem nádrže (l): 60 64 58
Pohotovostní hmotnost: (kg): 1545 1592 1570
Nosnost (kg): 470 608 480
Základní cena (kč): 590 000 Kč 464 000 Kč (1.4 TSI BMT 90 kW) 599 000 Kč (S, 2.0i VTEC)
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): 730 000 Kč (Comfort) + 20 tisíc LPG pohon 668 000 Kč (Track & Field) 709 000 Kč (Elegance)
Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:Forester
Karosérie:SUV
Motor:2.5X + LPG
Palivo:benzín
Rok výroby:2011
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -