Stíhačka T6 severských aerolinek - Volvo S60 T6 AWD (TEST)

Testy
22.12.2010

F T G

Stíhačka T6 severských aerolinek - Volvo S60 T6 AWD (TEST)

V nedávném redakčním testu jsme detailně prověřili novinku S60 s povedeným turbodieselem D3 pod kapotou. Nyní jsme potrápili nejsilnější variantu T6 a to v opravdu drsných zimních podmínkách. Alespoň, že nám u tohoto asistoval pohon všech kol!

 

Volvo S60 má jednoznačně nakročeno k nejkomunikativnějšímu a nejemocionálnějšímu autu značky poslední doby.

Volvo udělalo kus práce a přetvořilo poměrně usedlou předchozí generaci této modelové řady na šmrncovní auto, které má co nabídnout i sportovněji založeným řidičům. A to je u Volva trochu nestandardní, vždyť automobilka ještě nedávno hlásala, že její cílovou skupinou jsou zejména dobře situovaní lidé, žádající maximální bezpečnost a pohodlí.

Volvo ale záhy pochopilo, že přichází o hodně zákazníků toužících po agilním autě, které nebude protestovat proti rychlé jízdě. Nové Volvo S60 bezpochyby tyto požadavky splňuje, otázkou tedy zůstává, jak moc se liší koktejl namixovaných vlastností oproti konkurenčním sedanům prémiových značek.

Troufáme si tvrdit, že co se jízdních vlastností týká, má Volvo S60 v současnosti asi nejblíže k Audi A4. Mercedes-Benz třídy C a BMW řady 3 jsou v základu zadokolky a upřímně řečeno jejich řízení poskytuje řidiči ještě lepší komunikativnost. Podvozek BMW 3er je navíc naladěn o poznání více pro maximální jízdní stabilitu v zatáčkách, kterou na suchu zaručuje právě poháněná zadní náprava.

Rozhodně ale nechceme tvrdit, že je Volvo podobné Audi, každý vůz ze současného prémiového segmentu má svůj osobitý projev a je srovnatelný pouze z konkrétního pohledu.

Podívejme se pod kapotu Volva, jehož praktické stránky jsme už popsali ve zmiňovaném testu varianty D3. O velmi slušný dynamický projev se stará turbodmychadlem přeplňovaný zážehový šestiválec o zdvihovém objemu 2953 cm3, který nedávno získal prestižní ocenění Ward’s 10 Best Engines Award. Jedná se o cenu udělovanou redaktory renomovaného magazínu Ward’s, kteří letos hodnotili 38 vozidel s novým nebo výrazně inovovaným motorem.

Právě do posledně zmiňované kategorie patří přeplňovaný šestiválec T6, jehož největší točivý moment 440 N.m (2100 – 4200 ot/min) se vyrovná motoru V8 známého například z luxusnější S80.

Zvýšení nejvyššího výkonu 224 kW při 5600 ot/min bylo oproti původní verzi jednotky, poprvé představené v roce 2009, dosaženo vylepšenými vačky ventilů s karbonovou úpravou, leštěnými vačkovými hřídeli a novým softwarem řídící jednotky.

Pro maximální dynamiku řazení v režimu Sport byl zároveň vyvinut nový software i pro šestistupňový automat Geartronic. Další úpravy se dotkly ložisek klikového hřídele nebo nového hliníkového pouzdra vodního čerpadla – vše pro optimalizaci spotřeby pohonných hmot.

V praxi se motor vyznačuje opravdu razantním zátahem od 2000 ot/min, který pokračuje až do omezovače otáček, těsně před hranicí 7000 ot/min. Navíc po překročení 4000 ot/min má motor krásný jadrný projev řadového šestiválce. Pochvalu si zaslouží také minimální prodleva turbodmychadla.

Ve standardním automatickém režimu řadí převodovka poměrně rychle, pochopitelně jí nelze srovnávat s dvouspojkovou Powershift .Ta je ale v nabídce za příplatek pouze pro varianty 2.0T, T4, T5, což je trochu nepochopitelné. Jistě se ale bude jednat o její technické omezení pro výkonnou čtyřkolku T6.

Vychválit Geartronicu však stejně musíme zejména jeho sportovní režim, ve kterém automat poctivě odřazuje až ve vysokých otáčkách a nenechává se zahanbit ani bleskovým podřazením při prudkém přidání plynu.

Dokonce nám režim Sport připadá efektivnější než režim manuálního řazení, který bohužel funguje obráceně v porovnání s ryze závodními převodovkami. U Volva se totiž podřazuje pohybem vzad a přeřazuje dopředu. Výrobce uvádí zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,1 s, což se nám nedařilo změřit v praxi, protože jsme jezdili vesměs na sněhu. To je také jeden z důvodů, proč nemůžeme hodnotit schopnosti této čtyřkolky na suchém povrchu. A to je samozřejmě škoda.

Na sněhu však S60 T6 doslova kraluje a to mimo jiné i díky povedenému systému AWD, využívající spojky Haldex s technoligií Instant Traction.

Nejedná se o nic převratného, ale o standardní vyhodnocování adheze jednotlivých kol a pomocí škrtící klapky motoru a brzd optimalizování přenosu točivého momentu na kola s nejlepší trakcí v závislosti na měnících se podmínkách. Chválu si zaslouží hlavně rychlost přenosu točivého momentu mezi jednotlivá kola.

Ačkoliv by se tak mohlo zdát, systém jízdní stability a trakce (DSTC) nelze úplně deaktivovat. Při „odfajfkování“ volby DSTC v menu barevného displeje dojde k vypnutí kontroly prokluzu, což řidiči umožní využít většího smyku zadní nápravy.

Trochu jsme obávali, že bude toto řešení kazit zábavu za volantem (obzvlášť na sněhu), Volvo S60 lze ale překvapivě vodit bez problémů bokem pod dohledem velmi benevolentní stabilizace. Trakce na sněhu byla tedy perfektní a zábava také.

Řízení naštěstí není příliš přeposilované, ale kdovíjaký přenos informací od přední nápravy směrem k řidiči také nezprostředkovává. Proti brzdám nelze mít výhrady, jsou účinné a dobře dokážou zkrotit vysoký výkonový potenciál motoru i při brzdění z vysokých rychlostí například na dálnici.

S Volvem jsme v mrazivém počasí jezdili kolem 11 l/100 km, při klidné jízdě mimo město spotřeba klesla dokonce k 9 l/100 km, ve městě pak klidně atakovala i patnáctilitrovou hranici. Volvo S60 T6 AWD je silný sedan, kterému v nepříznivých podmínkách dodává potřebnou jistotu velmi dobře fungující pohon všech kol. Samozřejmostí je pochopitelně nabídka nejmodernějších prvků aktivní a pasivní bezpečnosti.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní technické údaje + vybrané modely od konkurenčních značek

 

Volvo S60 T6 AWD

Audi A4 3.2 FSI Quattro (Tiptronic)

Typ motoru:

Přeplňovaný zážehový

Atmosférický zážehový

Objem motoru (ccm):

2953

3197

Válce / ventily:

6 / 4

6 / 4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

224 / 5600

195 / 6500

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

440 / 2100 - 4200

330 / 3000 - 5000

Maximální rychlost (km/h):

250

250

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

6,1

6,4

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

14,5 / 7,3 / 9,9

13,1 / 7,0 / 9,3

Velikost zav. prostoru (l):

380

480

Objem nádrže (l):

67

64

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1680

1685

Nosnost (kg):

540

475

Základní cena (kč):

765 000 (T3)

727 200 (1.8 TFSI)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

1 200 000

1 127 100

Základní parametry
Výrobce:Volvo
Model:S60
Karosérie:Sedan
Motor:T6
Palivo:benzín
Rok výroby:2010
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -