Modrá je (hodně) dobrá - Renault Mégane RS (TEST)

Testy
26.10.2010

F T G

Modrá je (hodně) dobrá - Renault Mégane RS (TEST)

Divize Renault sport, mající za úkol vytvořit z obyčejného Renaultu vůz pro sportovně založené řidiče, nás nejednou přesvědčila, že odvádí velmi slušnou práci. Ať už se vám vybaví Twingo, Clio či největší Megane, vždy se jednalo o zábavné vozy s výkonnými motory, skvěle naladěným podvozkem a přijatelnou cenou.

 

V průběhu posledních pěti let se stalo dobrým zvykem, že automobilky běžně nabízejí u kompaktů nižší střední třídy i velmi ostré modely. Opravdu si netroufáme bádat po důvodu tohoto kroku, ale výběr je opravdu bohatý.

Kultovní Golf GTI, Seat Leon Cupra, Mazda 3 MPS, Ford Focus ST (samozřejmě i RS), Opel Astra OPC, Škoda Octavia RS a v neposlední řadě i Renault Megane Coupe RS.

Ani jedno z aut není jen oplastovaný standardní model, nýbrž nenápadná raketa s výkonem od 200 do 300 koní a schopným podvozkem, která díky skvělému poměru váha/výkon/cena napumpuje do vašeho srdce tolik adrenalinu, že si nastavíte rychlou volbu na záchrannou službu v mobilním telefonu pod číslo jedna, to kvůli srdeční slabosti.

Vzhled auta by ve škole ohodnotili určitě na jedničku. I Meganu kupé se základní pohonnou jednotkou přidává agresivní design nějaké ty koně a u verze RS máte pocit, jakoby si jen udělala výlet z trati závodů WTCC.

Masivní přední nárazník, jehož součástí je integrované denní svícení působí v barevné kombinaci černé a modré fantasticky. Dynamicky tvarované světlomety včetně xenonových výbojek jakoby se samou rychlostí vozu rozpustily až do širokých blatníků.

Boční linie s extrémně širokým C sloupkem, výraznými prahovými lemy a příplatkovými devatenácti palcovými koly připomíná právě vystřelený projektil. A co teprve záď. Oku lahodící středová koncovka výfukového potrubí, efektní difuzor, výrazně tvarovaný nárazník a víko kufru. Co si budeme povídat. Tohle auto působí zkrátka rychle i na parkovišti před Tescem.

Sportovní nádech nepřestane působit na příznivce těchto superrychlých hatchbacků ani v interiéru, který je efektně zpracovaný. Na použité materiály pět ódy sice nemůžeme, ale nikdo nebude na pochybách, že původní oddělení kvality, které mělo na starosti interiéry Renaultů ještě před pár lety, dostalo padáka.

První pohled prozradí inspiraci Meganu ve větší Laguně, což ovšem přináší i svá negativa. Ovládání, jinak praktické (díky rychlé volbě maximální topného a chladící funkce) tiché, klimatizace a audiosoustavy obsahuje titěrná tlačítka, která při jízdě se sportovním tvrdým podvozkem trefí na českých silnicích jen Chuck Norris.

Abychom měli krátkou kritiku rychle za sebou, vytkneme ještě Meganu RS ještě nezvykle dlouhou páku, jinak přesného, řazení, která zbytečně navozuje dojem dlouhých drah. Tep vám bez pochyby zrychlí módní prvky ostrých hothatchů, jakými jsou žlutě podbarvený otáčkoměr, startování pomocí tlačítka, kovové plochy pedálů, perforovaný kožený volant se zvýrazněnou středovou polohou i velmi dobrá sedadla s výrazným bočním vedením.

Ta v základu nabízí dostatek komfortu, ale pokud bude pro majitele tohoto RS klikatá okreska jeho druhým domovem, určitě si by si měl připlatit za ultimativní variantu Cup se skořepinovými sedadly věhlasné značky Recaro.

Překvapivým zjištěním bylo, kolik praktičnosti si odnesl Megane RS ze standardního modelu. Zadní sedadla disponují dostatečným místem pro kolena, a pokud posádka nebude měřit více jak 180 cm, nebude jí v zásadě chybět ani místo nad hlavou.

Do zavazadlového prostoru se vejde dostatek dopravních kuželů na vytvoření slalomové dráhy (samozřejmě na letišti) i víkendový nákup.

Podvozek uměli v Renaultu sport odladit vždy dobře a Megane RS to jen potvrzuje. Přestože jsme netestovali extrémní verzi Cup (samosvorný diferenciál a tvrdší pérovaní), byli jsme spokojeni. Poskytuje dostatečnou jistotu při velmi rychlé jízdě po okresních silnicích i při cestě rozbitou Prahou domů z tenisu.

Samozřejmě nelze očekávat plavnou jízdu, ale překousnutý jazyk určitě riskovat nebudete. Co nám u Meganu RS chybělo, je o trochu strmější převod řízení, které učebnicově ztvárňuje Civic Type R.

Limity vozu bedlivě střeží sériové ESP, bdící nad sériovými 250 koňmi. Při opravdu ostré jízdě ztrácí běžně Megan RS trakci na druhý, při zhoršené adhezi i na třetí převodový stupeň, což je nejvíce poznat při průjezdech zatáčkou, kdy se nadlehčí vnější kolo.

Přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu dvou litrů odvádí velmi dobrou práci a poskytuje opravdu bujarých 250 koní. Ikonický Focus RS svým „papírovým“ potenciálem“ sice neohrozí, ale jeho ochota jít za plynem překvapí v každé situaci.

Velmi nás potěšila minimální prodleva turbodmychadla a zátah, který neustával ani po překročení 5000 ot./min, jak tomu bývá u přeplňovaných agregátů zvykem.

Zátah, je opravdu famózní a úsměv na tváři bude klesat jen na krátkou dobu nutnou k přeřazení. Celé tohle divadlo doplňuje jadrný heavy metal, jehož hrubost připomíná kartáč na podlahu a slyšitelný svist výfukových zplodin, deroucích se ven.

A to vše bez sady topenářských trubek v předním kastlíku, kterými si musí například Focus ST dopomáhat, aby jeho zvuk byl opravdu dobrý.

Kolísavost spotřeby v závislosti na jízdním stylu není žádným překvapením, při defenzivním stylu však lze jezdit mimo město za přijatelných 8 litrů, ve městě za 12 litrů a na dálnici 9 litrů na každých ujetých 100 km.

Otázkou zůstává, kam vlastně Megane RS zařadit. Octavia RS je v přímém porovnání jen splašený stěhovák, Golf GTI moc umírněný a sofistikovaný, Mazda 3 MPS až příliš praktická. Osobně bychom hodnotili Megane RS jako přestupní stanici mezi Golfem GTI a ultimativním Focusem RS.

Sportovní choutky rozhodně uspokojí podvozkem i svým motorem, nabízejícím zátah jako jen málokdo z konkurence. K tomu všemu přidává neotřelý design, slušné zpracování a dobrou cenu.

Pokud pro vás bude Megane RS opravdu sportovním nářadím, doporučujeme koupi zmiňované verze Chassis Cup, která byla ještě lépe vyzbrojena pro podání maximálního výkonu. Tahle kombinace nikoho nenechá na holičkách ani při častějším použití na závodním okruhu. To vše za stejnou akční cenu, tedy 729 000 korun.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní technické údaje + vybrané modely od konkurenčních značek

  Renault Megane Coupe RS Volkswagen Golf GTI Mazda 3 MPS Honda Civic Type R
Typ motoru: Přeplňovaný zážehový Přeplňovaný zážehový Přeplňovaný zážehový Atmosférický zážehový
Objem motoru (ccm): 1998 1984 2261 1998
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4 4 / 4 4 / 4
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 184 / 5500 155 / 5300 191 / 5500 148 / 7800
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): 340 / 3000 280 / 1700 380 / 3000 193 / 5600
Maximální rychlost (km/h): 245 240 250 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6,1 6,9 6,1 6,6
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: 11,5 / 6,7 / 8,4 10 / 5,8 / 7,3 13,2 / 7,5 / 9,6 12,7 / 7 / 9,1
Velikost zav. prostoru (l): 344 350 300 415
Objem nádrže (l): 60 55 55 50
Pohotovostní hmotnost: (kg): 1378 1405 1310 1338
Nosnost (kg): 405 465 615 452
Základní cena (kč): 364 900 (Expression 1,6 16v) 368 400 (Trendline 1,4) 378 900 (1,6 MZR Base) 469 000 (Type S 3.dv 1,8)
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): 729 000 729 900 679 900 729 000
Základní parametry
Výrobce:Renault
Model:Megane R.S.
Karosérie:Kupé
Motor:2.0
Palivo:benzín
Rok výroby:2010
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -