Bude Inrecor revoluční technologií?

Články
17.10.2010

F T G

Bude Inrecor revoluční technologií?

Praha, 6. října 2010 – Praha byla jedním z dalším z evropských měst, kde se před několika dny představil nový materiál pro výrobu automobilů. Má především až o třicet procent snížit jejich hmotnost a v důsledku toho celosvětově ušetřit až 10 miliard litrů pohonných hmot ročně a s ním související obrovské množství škodlivých emisí. Co se vlastně skrývá pod tímto tajemným názvem Inrecor?

Podle přítomného konstruktéra a designéra Stewarda Morleye je Inrecor ultra lehký sendvičový materiál tvořený jádrem z expandovaného polypropylenu a lepených vrstev hliníku. Právě díky této konstrukci se podařilo dosáhnout vynikající pevnosti při zachování minimální hmotnosti.

Provedené testy nezávislými organizacemi prokázaly, že Inrecor požadovaná kritéria dokonce výrazně převyšuje. Zejména je lehčí, jednodušeji vyrobitelný a ekologičtější než dosud běžně používané materiály.

Tím hlavním asi bylo vymyslet speciální technologii spojování velmi nesourodých materiálů. Místo svářečky nastoupilo speciální lepidlo, které se při spojování různě zahřívá a vytvoří z kovu a expanovaného polyprolylenu pevný spoj.

Vyrobené díly do sebe zapadají jako stavebnice a v místech lepeného spoje jsou speciální patky, do kterých se z opační strany vtlačí lepidlo. Podobné technologie se využívají i v leteckém nebo lodním průmyslu.

Porovnáme-li Inrecor s běžným plechem dosahuje se až šestkrát vyšší pevnost, v některých případech jako je středový tunel automobilu je tuhost až desetkrát vyšší. To hlavní je ale snížení hmotnosti a to v konečném důsledku přispěje i ke snížení emisí CO2, tedy stále více v silničním provozu sledované škodlivé složky.

Každé snížení 100 kilogramů hmotnosti automobilu totiž v praxi představuje ušetřených 10 gramů CO2 na kilometr jízdy. Lehčí auto nepotřebuje tak velký a silný motor, mohou se zlepšit jeho provozní parametry a díky novému materiálu lze například zvýšit i životnost aut a nebo zvýšit bezpečnost pro pasažéry.

Společně s Inrektorem byl představen i nový prototyp šasi čtyřsedadlového vozu. Právě díky nové technologii se podařilo snížit jeho hmotnost ze 300 kg na 160 kg. Celkově by bylo možné u typického rodinného vozu touto cestou snížit hmotnost až o 300 kg. A to je číslo, které rozhodně stojí za pozornost.

Konstruktér Steward Morley již upravil ze svého nového materiálu repliku Porsche 356 Speedster, která nyní váží o 15 procent méně. Nechyběla ani v Praze a již první stovky najetých kilometrů potvrzují, že Inrecor může mít svoji skutečnou automobilovou budoucnost.

Tým AUTOiNDEX.cz

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -