Volvo S60 D3 - nový milovník apexů ze Švédska? (TEST)

Testy
11.10.2010

F T G

Volvo S60 D3 - nový milovník apexů ze Švédska? (TEST)

Stefan Sällqvist, šéf vývoje jízdní dynamiky automobilky Volvo, tvrdí, že nová S60 jezdí jako žádné jiné Volvo. V rámci redakčního testu této novinky jsme se podívali, kolik je na jeho slovech pravdy.

 

Švédský design zažívá evoluci. Volvo poslední dobou chrlí jedno hezké auto za druhým a výjimkou není ani zbrusu nový zástupce střední třídy Volvo S60.

Automobilka se pomalu dostává z problémů, související se světovou recesí, čemuž nepochybně kapitálovou injekcí přispěl i její nový čínský akcionář. A to je dobře. Na tradiční přednosti švédského Volva se poslední dobou jakoby trochu začalo zapomínat, ale s příchodem nových modelů a marketingové strategie značky se nám je automobilka znovu snaží důrazně připomenout. Třeba taková bezpečnost ale není u aut této značky jediným argumentem k nákupu.

S příchodem nového Volva S60 automobilka ve své marketingové strategii snad poprvé v historii zmiňuje pojmy jako zábava za volantem, zpětná vazba nebo jízdní agilita. Volvo S60 přijíždí nejen v novém kabátě, ale také s novými motory a elektronické systémy.

Design pochopitelně hraje prim a Volvo opět neponechalo nic náhodě. Zaoblené přední světlomety korespondují s SUV XC60 nebo omlazeným hatchbackem C30. Osobitost nové S60 diktují tvary evokující čtyřdveřové kupé a na střední třídu nezvykle krátká karosérie s délkou 4628 milimetrů.

Rozvor je naopak poměrně dlouhý (2776 mm), takže o prostorný interiér není nouze a to i díky nadprůměrné šířce 1865 milimetrů. Daní za nový design v tomto segmentu je menší zavazadlový prostor (380 l) okořeněn tradičním neduhem sedanů Volvo - úzkým vstupním otvorem.

Svojí zadní částí Volvo trochu připomíná liftback nebo sportovní GT a to i tvarem zadních svítilen. Celkově chválíme novou dynamickou vizáž, díky které na sebe S60 poutá více pozornosti než ve své době standardní robustní ztvárnění předchozí generace.

Prostor na zadních sedadlech je na poměry vozů tohoto segmentu slušný, sedadla poskytují dobré boční vedení, pro cestování ve třech se však moc nehodí. Místo uprostřed je totiž poměrně dost vyvýšené a k pohodlí nepřispívá ani středový tunel, jenž byl připraven kvůli prostoru pro hřídel u varianty s pohonem všech kol.

Vpředu se sedí poměrně nízko a příjemná ergonomie sedadel neunaví ani při delším cestování a to i přes to, že jejich výplně jsou komfortně měkké.

Výhradu máme proti bočnímu vedení, které by mohlo být výraznější. Přístrojová deska z velmi kvalitních měkčených materiálů získala další punc originality. Různé prolisy spolu s dekoračním orámováním výdechů klimatizace a dalších prvků vyrobeným z materiálu věrně imitujícího leštěný hliník vypadají zajímavě a hlavně nikoho nenapodobují.

Středová konzola byla efektně natočena k řidiči a byly na ní umístěny hlavní ovladače autiosystému a klimatizace s intuitivním ovládáním. Na pohyb v menu nového systému s displejem umístěným uprostřed si je ale třeba chvíli zvykat. U námi testované verze bez navigačního systému nám navíc displej připadal příliš malý.

Volant s tlustým věncem se dobře drží a jeho dvoubarevné provedení je designovou lahůdkou stejně, jako oranžové kožené čalounění skvěle korespondující s extravagantní cihlovou metalízou karosérie. Ve Volvu, jak je již dobrým standardem, jsme se cítili příjemně i díky robustním A a B-sloupkům a širokým dveřím.

Kromě standardních prvků aktivní bezpečnosti jako je systém pro eliminaci mrtvého úhlu (BLIS) nebo upozornění při nechtěném opuštění jízdního pruhu (Line Departure Warning) bylo Volvo vybaveno mimo jiné i systémem, který dokáže zmírnit následky kolize s chodcem nebo s automobilem jedoucím vpředu.

Do rychlosti 35 km/h těmto střetům elektronika předchází aktivním brzděním. Pomocí červených diod promítajících se na přední sklo spolu s výstražným tónem navíc umí na tyto nebezpečné situace upozornit.

Novinkou je i Driver Alert, který akustickým signálem varuje ospalé a nepozorné řidiče proti nebezpečné jízdě. Co se motorizace týká Volvo použilo svůj naftový pětiválec vlastní výroby, u kterého snížilo objem z původních 2,4 l na 2,0 l.

Nadále v nabídce zůstává vznětový pětiválec 2,4 l (151 kW, 420 N.m), časem se má pod kapotou objevit také ekologicky zaměřený naftový motor 1,6 l DRIVe.

Právě o námi zkoušený pětiválec pod kapotou Volva S60 se očekává největší zájem. S ohledem na pohotovostní hmotnost vozu (1582 kg) považujeme jeho nejvyšší výkon 120 kW dostupný při 2900 ot/min za dostatečný. Největší točivý moment 400 N.m je k dispozici už od 1400 ot/min a výrazný zátah motoru nepolevuje do 2850 ot/min.

Motor sice lze bez problémů vytáčet do 5000 ot/min, ale vzhledem k poměrně nízko položeným nejvyšším hodnotám výkonu a točivého momentu to nemá příliš smysl. Chod vznětového motoru D3 je tichý a velice kultivovaný v porovnání s naftovými čtyřválci od konkurence.

Výhradu máme proti poměrně nepřesnému šestistupňovému manuálu s delšími drahami řazení. Opodstatnění naopak má jeho relativně dlouhé zpřevodování kvůli vysokému točivému momentu dostupnému v nízkých otáčkách.

Při dálničním limitu 130 km/h točí motor 2050 ot/min a okamžitá spotřeba paliva činí více než příznivých 5,1 l/100 km. V kombinovaném režimu lze s Volvem bez problémů jezdit se spotřebou do 6 litrů na 100 kilometrů, což považujeme za velmi slušný výsledek.

S tvrzením šéfa vývoje jízdní dynamiky automobilky o sportovním naturelu Volva do určité míry souhlasíme. Podvozek testovaného modelu bez adaptivního vzduchového odpružení Four-C (+ 42.000,- Kč) představuje významný posun oproti minulé generaci.

Nejenže perfektně žehlí běžné nerovnosti, ale především je zárukou výborné stability zatáčkách bez výrazných náklonů karosérie.

Radost z jízdy, kterou měl manažer Volva svým výrokem pravděpodobně na mysli pramení podle nás z faktu, že se konstruktérům opravdu skvěle podařilo eliminovat nedotáčivost při extrémním průjezdu zatáčkou. Pro pravý požitek z řízení Volvu ale stále schází komunikativní řízení, přestože k určitému posunu v této oblasti oproti minulé generaci došlo.

Sportovním charakterem v našem případě nehýřil ani motor, libující si spíše v nižších otáčkách, to samé platí i pro převodovku. V dynamicky více laděném duchu očekáváme model S60 T6 AWD (224 kW), jehož test přineseme v nejbližší době.

Nové Volvo S60 doznalo významných změn a kromě očekávaného jízdního komfortu přineslo i sportovně laděný podvozek a další nové prvky aktivní bezpečnosti. Úsporná varianta D3 je díky svému zmíněnému charakteru optimální pro delší cestování, s opravdu rychlou jízdou ale pochopitelně příliš nekoresponduje. Přenechá toto žezlo modelu s označením T6?

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní technické údaje + vybrané modely od konkurenčních značek

  Volvo S60 D3 BMW 320d Efficient Dynamics Edition Audi A4 2.0 TDI
Typ motoru: Přeplňovaný vznětový Přeplňovaný vznětový Přeplňovaný vznětový
Objem motoru (ccm): 1984 1995 1968
Válce / ventily: 5 / 4 4 / 4 4 / 4
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3000 120 / 3250 - 4200 125 / 4200
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): 400 / 1400 - 2850 380 / 1900 - 2750 350 / 1750 - 2500
Maximální rychlost (km/h): 220 228 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9,2 8,0 8,3
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: 7,2 / 4,2 / 5,3 5,0 / 3,6 / 4,1 6,2 / 4,4 / 5,1
Velikost zav. prostoru (l): 380 460 480
Objem nádrže (l): 67 61 65
Pohotovostní hmotnost: (kg): 1540 1495 1540
Nosnost (kg): 550 520 550
Základní cena (kč): 850 000 (2.0 T) 715 000 (316i) 727 200 (1.8 TFSI)
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): 820 000 911 300 859 600
Základní parametry
Výrobce:Volvo
Model:S60
Karosérie:Sedan
Motor:D3
Palivo:nafta
Rok výroby:2010
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -