Hvězdné války - Porsche Panamera 4S (TEST)

Testy
28.09.2010

F T G

Hvězdné války - Porsche Panamera 4S (TEST)

Již po roce prodejů mohou ve Stuttgartu oslavovat. Jejich nevšední počin v podobě grand turisma Panamera totiž slaví nevídané úspěchy. Za prvních osm měsíců letošního roku se prodalo jen na českém trhu více než 70 těchto vozů a evropské statistiky ukazují neméně optimistická čísla, čemuž se vlastně ani nelze divit.

 

Porsche Panamera je osobní automobil vyšší střední třídy s motorem vpředu a pohonem zadní, či obou náprav. Prodeje tohoto luxusního sportovního hatchbacku, vyráběného v továrně v Lipsku, začaly v červnu roku 2009.

Svojí délkou, které chybí do pěti metrů pouhých třicet centimetrů, nabízí dostatek prostoru pro čtyři cestující a komfortní prvky limuzín. Vyzývá tedy k boji nejsilnější benzínové varianty velikánů, jakými jsou BMW řady 7, Mercedes Benz třídy S, Audi A8 či Maseratti Quattroporte.

Po stránce designu není Panameře co vytknout. Přes svoje přísně účelné tvary dodržující tradice značky působí povedeným sportovním dojmem. Alespoň naživo. Musíme podotknout, že na fotkách nevypadá bohužel tak lákavě, a i my jsme měli k prvním snímkům nejednu výhradu.

Přední část jakoby z oka vypadla Cayennu. Bumerangovité světlomety, masivní nárazník a dlouhá kapota ukrývající motorové klenoty působí velmi dynamicky. Z bočního profilu vyniká dlouhý rozvor slibující dostatek prostoru pro cestující, naopak rychle se svažující záď připomíná kupé „shooting brake“.

Zadní část se snad záměrně snaží maskovat celou velikost auta. Při pohledu na čtveřici koncovek výfukového potrubí, difuzor a úzké okno pátých dveří byste si určitě nevsadili, že před vámi jede pětimetrové auto.

O interiéru Panamery by mohlo Porsche vydat knihu na téma sportovní elegance. Snad kromě značky Bentley nedokáže nikdo navodit takovou atmosféru luxusu ve sportovním voze. Obzvláště v testovaném světlém provedení působil noblesně a zároveň vzdušně. Kombinace stropu z jemné alcantary s kůží potaženou palubní deskou vypadá naprosto fantasticky.

Famózní široce nastavitelné sedačky by mohlo závidět nejedno sportovní kupé. Jsou pohodlné, zároveň však nedovolí tělu uhnout ani o vlas. Volant se skvěle drží, má ideální průměr a díky jemné kůži, kterou je obšitý, jej nebudete chtít pustit z ruky. Sportovní atmosféru umocňuje kromě stopek na středu palubní desky kaplička přístrojů s typicky dominantním otáčkoměrem a téměř závodními údaji o teplotě či tlaku oleje.

Nechybí ani tubus s přehledným displejem palubního počítače nebo navigace. Široký středový tunel je přehlcen srozumitelnými tlačítky, která slouží k detailnímu nastavování vozu, voličem automatické převodovky a ovládáním klimatizace. Jeho horní část je rezervována pro displej navigačního systému včetně ovládání audiosoustavy. Panamera si svého majitele interiérem bez pochyby plně získá a to nejen pocitem naprostého propojení s vozem.

Přesně takhle má vypadat interiér limuzíny se sportovním zaměřením. Ani cestující v zadu nebudou ochuzeni o sportovní sedadla. Ba co víc, dokonce jim nebude chybět ani místo. V přímém porovnání prostornosti za sebou nechává minimálně BMW řady 7. Horší situace sice panuje s místem nad hlavou, ale ani tam si nebudete stěžovat, pokud neměříte více jak 190 cm.

Zavazadlový prostor o velikosti 432 litrů jistě nebude argumentem ke koupi Panamery, nechybí mu však potřebná variabilita v podobě sklopných zadních sedadel. Jízda se dá označit jedním slovem - zážitek. Panamera je úžasný univerzální bojovník, takový vlk v rouše beránčím, který umí díky adaptivnímu vzduchovému odpružení (PDCC Porche Dynamic Chasis Control) překvapivě dobře filtrovat nerovnosti, zároveň vám však po stisknutí tlačítka sport plus odhalí svojí vlčí povahu.

U málokterého vozu je změna na sportovní režim tak markantní. Po stisknutí tohoto kouzelného tlačítka se stane odezva na plyn, řízení i reakce převodovky tak ostrou záležitostí, že byste se o ni mohli říznout.

Pětimetrová limuzína v tu chvíli ukusuje zatáčky s razancí motorové pily. Tohle všechno se odehrává bez jediné kapky potu na vašem čele. Kontrola nad vozidlem je tak působivá, že jediné pocity, které máte, jsou čistá euforie a radost. Ani pohon všech čtyř kol slibující bezproblémovou trakci nekazí sportovní zážitky.

Elektronická uzávěrka zadního diferenciálu dokonale eliminuje přirozenou nedotáčivost už při vjezdu do zatáčky a při razantním výjezdu je dokonce auto lehce přetáčivé. Snad jen brzdy by si zasloužily výtku.

Po zhruba dvaceti velmi ostrých kilometrech byl pedál houbovitý a jinak skvělý účinek nebylo možné dávkovat s chirurgickou přesností. V tu chvíli jistě zamrzí absence keramických brzd, vyhrazených jen pro ultimativní verzi Turbo, kde nás brzdy v nedávném testu přesvědčily, že zvládají bez výhrad i jízdu na okruhu.

Resumé je však jasné. Zapomeňte na rychlé a relativně komunikativní BMW řady 7. Panamera je jiná dimenze. Všemu tomuhle kulturnímu zážitku sekunduje motor.

S kvalitami osmiválcového pětilitru (téměř) a adrenalinu, který do vás vstřikuje, dokáže konkurovat jen Maserati Quatroporte GT S. Pod plným plynem za zvuku kovového úpění osmiválce zapomenete na tající ledovce, dychtíce po další rovince, která rozezní symfonii Stuttgart Moll, linoucí se z příplatkového sportovního výfuku, zakončenou efektní ranou po ubrání plynu, evokující výbuch nespáleného paliva v rozžhaveném potrubí.

Zátah je naprosto adekvátní a uspokojí drtivou většinu fanatiků prahnoucích po tvrdém zatlačení do sedaček. Pokud by vám přeci jen přišla standardní atmosférická verze slabá, stačí si připlatit nemalých milion korun za Panameru Turbo, jenž svým zátahem a akcelerací bez debat uspokojí i majitele supersportu.

Při občasné klidné jízdě, kdy se díky standardnímu osmistupňovému automatu pohybujete v rozmezí 1500 – 2500 ot. /min, panuje na palubě příjemné ticho.

Příplatková zvukotěsná skla vytváří atmosféru nahrávacího studia a vy si můžete užívat kvalitní audiosoupravu BOSE. Spotřeba je samozřejmě extrémně závislá na stylu jízdy. Při maximálním využívání potenciálu osmiválce se může vyšplhat až k 28 litrů benzínu. Druhou stranou mince je dálniční cestování na hranici českého limitu, kdy spotřeba klesá až na hranici 9 litrů.

Porsche Panamera je výborné auto. Určitě nebude zvolena nejpohodlnější limuzínou, ani nejúspornější a ani nejpraktičtější. Svými sportovními jízdními vlastnostmi však deklasuje prakticky jakéhokoliv protivníka z luxusního segmentu pětimetrových vozů na úroveň školáků a získá si srdce každého, pro koho neznamená pojem sport jen silný motor.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní technické údaje + vybrané modely od konkurenčních značek

  Porsche Panamera 4S Audi A8 quattro BMW 7 xDrive Maserati Quattroporte GT S
Typ motoru: Atmosférický zážehový Atmosférický zážehový Přeplňovaný zážehový Atmosférický zážehový
Objem motoru (ccm): 4806 4163 4395 4691
Válce / ventily: 8 / 4 8 / 4 8 / 4 8 / 4
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 294 / 6500 278 / 6000 300 / 5500 323 / 7000
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): 500 / 3500 - 5000 445 / 3500 600 / 1750 - 4500 490 / 7200
Maximální rychlost (km/h): 282 250 (el. omezena) 250 (el. omezena) 285
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4,8 5,7 5,1 5,1
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: 16,4 / 8,1 / 11,1 13.3 / 7.2 / 9.5 17.1 / 8.9 / 11.9 24 / 11 / 15,7
Velikost zav. prostoru (l): 450 510 500 450
Objem nádrže (l): 100 90 82 90
Pohotovostní hmotnost: (kg): 1860 1835 2060 2065
Nosnost (kg): 620 665 630 335
Základní cena (kč): 1 807 500 (3,6 V6) 2 336 600 1 977 300 (730d) 2 522 000 (Quattroporte 295 kW)
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): 2 569 000 2 336 600 2 620 800 3 556 800
Základní parametry
Výrobce:Porsche
Model:Panamera
Karosérie:Liftback
Motor:4S
Palivo:benzín
Rok výroby:2010
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -