Ford Transit 2.4 TDCi AWD si poradí i v terénu (TEST)

Testy
28.06.2010

F T G

Ford Transit 2.4 TDCi AWD si poradí i v terénu (TEST)

Potřebujete převézt více osob nebo rozměrný náklad? Ford Transit představuje zajímavou alternativu, která se nabízí i s pohonem všech kol. Nadstandardně vybavený model 4x4 jsme testovali se silným vznětovým čtyřválcem 2.4 TDCi reprezentující jedinou motorizaci pro verzi s AWD.

 

Nabídka současných dodávkových vozů je relativně široká a to jak v ryze užitkovém, tak i osobním provedení.

Pokud je zákazník připraven utratit nemalou částku za osmimístnou variantu rozměrného automobilu, zcela určitě jí bude chtít využívat celoročně. Většina minibusů má ale poháněnou pouze jednu nápravu, což jim komplikuje provoz zejména v zimním provozu. Řešením je pohon všech čtyř kol, které ovšem zužuje výběr takového automobilu pouze na několik málo modelů.

Jedním z nejznámějších je bezesporu Ford Transit, jehož název se dokonce velmi často používá jako obecné označení užitkového vozu. Současná generace testovaného Fordu Transit není sice již žádným nováčkem, ale díky svému nadčasovému designu snadno drží krok i s mnohdy mladší konkurencí.

Pryč jsou doby, kdy byla příď Fordu Transit zaoblená bez výrazné přední masky chladiče. Nyní se díváme na poměrně ostře řezané tvary přední části fordu, která díky rozměrné mřížce chladiče a světlometům působí robustním dojmem.

Z profilu je karosérie pochopitelně typická pro tuto třídu automobilů. Ford Transit se vyrábí v provedení Kombi, Van, Kombi Van, Minibus (Bus M2) a Tourneo, lišící se od sebe zejména charakterem využití interiérového prostoru (osobní/užitkový).

Zákazník si může dále volit mezi třemi rozvory a výškami střechy. Testovaný model Transit Kombi představuje zajímavý kompromis mezi výhradně užitkovým řešením a verzí Minibus. Zkoušenému modelu Transit Kombi nechyběly dvě řady sedadel vzadu a díky středně dlouhému rozvoru MWB (3300 mm) poskytoval interiér dostatek místa pro 8 cestujících a nákladový prostor o objemu 9,07 m3.

Varianta s vyšší střechou navíc zajišťovala pohodlný pohyb nejen v nákladovém prostoru, ale také při vystupování a nastupování na obě dvě zadní řady sedadel. Ty lze dokonce vyjmout, čímž vzniká veliký prostorový potenciál pro převoz rozměrného nákladu. Námi testovaný model byl ve výbavě Trend s řadou nadstandardních prvků.

Vedle již zmiňovaného systému pohonu všech kol nechybí ABS a airbag spolujezdce. Ocenili jsme pohodlná samostatná sedadla řidiče a spolujezdce s možností seřízení v osmi směrech, vyhříváním a pevnými loketními opěrkami. Nechyběly ani boční airbagy zahrnující i ochranu hlavy.

V nadstandardní výbavě byly kola z lehkých slitin 5,5x16 palců a pneumatiky 185/75 R 16C. Vyzkoušeli jsme i skutečně účinné nezávislé naftové topení se zdvojenou baterií a teplovodním výměníkem o výkonu 5000 W s ovladačem na přístrojové desce. Topný agregát umožňuje provoz bez chodu motoru a součástí je i zařízení pro start do minus 29 stupňů.

Příplatková výbava dále zahrnovala samočinnou aktivaci světlometů při snížené viditelnosti, automatické stěrače s dešťovým senzorem nebo čelní vyhřívané sklo. Pochvalu si zaslouží i elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, výkonná klimatizace, tempomat nebo kožený volant.

V otázce jízdních vlastností stál v popředí našeho zájmu vylepšený pohon všech kol AWD. Ten stále využívá toho, že se Ford Transit vyrábí jak s pohonem zadní, tak i přední nápravy. Pokud elektronika vyhodnotí prokluz jednoho ze zadních kol připojí do záběru přední nápravu.

Systém lze manuálně připojit tlačítkem AWD, což by mělo znamenat rychlejší zapojení přední nápravy v případě ztráty adheze zadních kol. Pokud není tlačítko aktivované, připojí se přední náprava rovněž automaticky, ovšem s větším zpožděním.

Oproti první generaci pohonu 4x4 musíme pochválit absenci citelných rázů od přední nápravy při její činnosti. K jejímu bleskovému záběru ale stále nedochází, zpoždění je poměrně výrazné.

U automobilu s užitkovým charakterem to ale není tak podstatné, důležitější je, že systém AWD umožní vozu zdolat například blátivou cestu nebo zasněžený úsek horské silnice. Zabudováním pohonu všech kol se nezměnila světlá výška a hmotnost přední nápravy vzrostla jen o 50 kilogramů.

Příplatkový systém pohonu všech kol je v nabídce pouze pro variantu se silným turbodieselem 2,4 TDCi. Pohonná jednotka svým výkonem 103 kW a kroutícím momentem 375 Nm vyhovuje zaměření vozu více než dostatečně a je zárukou solidní dynamiky relativně těžkého automobilu.

Osvědčený turbodiesel plnící emisní normu Euro 4 má přímé vstřikování common-rail a turbodmychadlo Garrett s elektrickým nastavováním lopatek.

Pochvalu si zaslouží i přesná šestistupňová převodovka, která se díky kratšímu odstupňování převodů velmi dobře hodí právě pro tuto motorizaci testovaného Transitu Kombi. Solidní zátah je k dispozici prakticky již od 1500 ot/min, kdy vůz reaguje až překvapivě pružně pouze s malou prodlevou turbodmychadla.

Při plynulé silniční a dálniční jízdě lze počítat se spotřebou v rozmezí devíti až deseti litrů motorové nafty. Ve městě a při rychlosti nad 120 km/h však spotřeba poměrně rychle roste nad tuto hranici a hodně tedy záleží především na řidiči. Akční rádius s 80 litrovou nádrží je více než dostatečný.

Ford Transit s pohonem všech je určena zejména do specifických klimatických podmínek horských oblastí. Jeho schopnosti využijí záchranáři, majitelé ubytovacích objektů nebo bezpečnostních složek. Za pozornost určitě stojí i to, že testovaný model Kombi 350 MWB je homologován v kategorii osobních vozidel M1.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Ford Transit 2.4 TDCi

Motor

Vznětový přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 2402 ccm. Největší výkon 103 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 375 N.m při 1750 – 2500 ot/min.

Převodové ústrojí

Pohon všech kol AWD (All Wheel Drive), šestistupňová mechanická převodovka.

Karoserie

Kombi 350 MWB. Objem nákl. prostoru 8600l, pohotovostní hmotnost 2061 kg, nosnost 1439 kg.

Provozní vlastnosti

Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 13,9 / 9,0 / 10,8 l na 100km

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 3300 mm. Celkové vnější rozměry 5230 / 2374 / 2363 mm.

Palivová nádrž 80 l.

Základní cena (testovaný model)

884 280 Kč (1 196 280 Kč)

Základní parametry
Výrobce:Ford
Model:Transit
Karosérie:Užitkový vůz
Motor:2.4 TDCi
Palivo:nafta
Rok výroby:2010
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -