Druhá nejrychlejší předokolka na Nordschleife - Ford Focus RS (TEST)

Testy
07.07.2010

F T G

Druhá nejrychlejší předokolka na Nordschleife - Ford Focus RS (TEST)

Pokud by někdo ještě nedávno tvrdil, že auto s předním pohonem bude mít výkon přes tři sta koní, klepali bychom si na čelo. Vývoj jde ale dramaticky dopředu a my dnes v ruce držíme klíčky od nového Focusu RS s neuvěřitelnými 305 koňmi pod kapotou.

 

První generací Fordu Focus RS způsobil výrobce poprask. Vždyť i daleko civilnější varianty po všech směrech pokrokového modelu focus byly na svojí dobu mimořádně ovladatelná a zábavná auta. Revoluční zavěšení zadní nápravy v kombinaci s citlivým řízením bylo zárukou opravdové radosti za volantem.

Když se sportovní divize Fordu rozhodla osadit první generaci tohoto modelu motorem o výkonu přesahujícím hranici 200 koní, bylo o úspěch postaráno. Vždyť se pohotovostí hmotnost pohybovala kolem 1200 kg.

Dnes před námi stojí druhá generace Focusu RS, která má nelehký úkol – být minimálně stejně tak dobrá jako ta první! Obtížnost tohoto úkolu pramení především z faktu, že původní generace Focusu RS nebyla například tolik svazována přísnými bezpečnostními předpisy současnosti a v neposlední řadě také nároky na komfort zákazníků, které mají negativní vliv právě na hmotnost vozu.

Dalo se tedy očekávat, že bude současná generace o poznání těžší a Ford tak své kvality musel předvést někde jinde. A začal pěkně z ostra. Karosérie hatchbacku působí poměrně dramaticky a s běžným provedením nemá příliš mnoho společného.

Relativně široká a nízká stavba naznačuje výrazně sportovní potenciál stejně, jako mohutné nárazníky a prahy. K tomu všemu nasadil Ford na páté dveře robustní střešní spoiler, který má ve vyšších rychlostech přitlačovat automobil ještě více k silnici pro zachování stability.

Obrovská devatenáctipalcová kola, dvojice rozměrných koncovek výfuků společně s průduchy na přední kapotě a blatnících odsunují běžné provedení na ryze civilní kolej. Ford zkrátka chtěl, aby byl ultimativní Focus RS vidět, což se mu podařilo. A to ještě námi testovaný exemplář s decentním lakováním karosérie v tmavě modrém odstínu není tak nápadný jako varianta s výraznou zelenou.

Právě zelená „Ultimate“, jak jí označuje výrobce, působí u kolemjdoucích asi takový rozruch jako třeba právě projíždějící Porsche. Na druhou stranu uvnitř není Focus RS tolik radikální jako zvenčí. Tedy, až na ty úžasná skořepinová sedadla Recaro, kapličku s ukazatelem plnícího tlaku turba a teploty a tlaku oleje, sportovního volantu či pedálů nebo třeba atraktivního detailu v podobě modrých švů vyskytujících se na sedadlech, volantu, hlavici řadící páky…

Po usednutí za volant se okamžitě snažíme snížit výšku sedadla, ale bez úspěchu. Výškové nastavení chybí, a tak si u tohoto ryze sportovního auta trochu s obtížemi zvykáme na vyšší pozici za volantem.

Volant by si zasloužil přitáhnout ještě více k tělu a krátká řadící páka je trochu utopená. Posez za volantem tedy není úplně ideální na rozdíl od zmiňovaných skořepinových sedadel. Skvělé boční vedení celého těla a perfektní podporu stehen umí zajistit snad jediná značka na světě. Chválíme tak volbu Fordu pro kooperaci právě se světoznámou značkou Recaro.

Po chvilce obdivu mačkáme startovací tlačítko s nápisem Ford Power a z pod kapoty se ozve jadrný zvuk přeplňovaného zážehového pětiválce 2,5l. Ten vychází z modelu Focus ST, který za jeho původ vděčí automobilce Volvo. Nejvyššího výkonu 224 kW při 6500 ot/min a největšího točivého momentu 440 N.m při 2300-4500 ot/min bylo dosaženo větším turbodmychadlem a mezichladičem stlačeného vzduchu stejně, jako upravenou palivovou mapou a ventily.

Vzhledem k tomu, že se oproti původnímu motoru jedná o poměrně razantní výkonový nárůst, souvisely naše obavy především s prodlevou turbodmychadla a pásmem použitelných otáček.

Naštěstí se ale ukázalo, že je zpoždění turba při sešlápnutí plynového pedálu minimální a s motorem se navíc dá rozumě pracovat už od 2500 ot/min prakticky až do 7000 ot/min. Spektrum otáček je tudíž daleko širší než například u Imprezy WRX STi, u které je navíc znatelnější i prodleva turbodmychadla.

Při normální jízdě má motor poměrně civilizovaný zvukový projev a kromě dunivého tónu linoucí se z výfuků o něm prakticky nevíte. Při razantním přidání plynu se ale rozezní koncert, který budete chtít poslouchat znovu a znovu. Turbo se nadechne, motor začne dunivě znít a vypouštět zplodiny z výfuků za doprovodu slyšitelného svistu. Pokud náhle uberete plyn můžete poslouchat lahodné praskání, to jak se spaluje benzin v obou výfucích.

Právě tuto zvukovou kulisu však vytvořili konstruktéři Fordu záměrně. Při přeřazení a souvisejícím razantním ubrání plynu uslyšíte bonusové zakvičení blow-off ventilu jako v nějakém závodním speciálu WRC.

Focus RS je schopen řidiče katapultovat z nuly na sto za 5,9 sekund a při aktivované stabilizaci bez jakéhokoliv prokluzu předních kol. Řadící páka s krátkými drahami padne skvěle do ruky a umožňuje rychlou změnu rychlostí šestistupňové převodovky.

Zejména v prudkých zatáčkách jsme byli zvědaví, jak se Focus RS vypořádá s tradičním neduhem silných předokolek, kterým je prokluz odlehčeného kola a s tím i související neschopnost přenést požadovaný výkon na silnici. Ford ale neponechal nic náhodě a s ohledem na vysoký výkon osadil nové RS předním diferenciálem s omezenou svorností Quaife. Na zadokolky se samosvorem si většina motoristických nadšenců zvykla, u auta s pohonem předních kol se ale stále jedná o raritu.

Diferenciál vpředu u Focusu RS funguje na principu zafixování určitého poměru otáčení pravého a levého kola při zjištění prokluzu. Výsledkem je famózní zátah a rychlý výjezd z prudké zatáčky.

V praxi to ale také znamená, že se po avizovaném „zaseknutí“ diferenciálu hůře koriguje směr jízdy volantem a daleko více se musí předokolka řídit plynem, což vyžaduje chvíli zvyku.

Díky devatenáctipalcovým kolům a poměrně tvrdému nastavení podvozku je však využití samosvorného diferenciálu omezeno opravdu jen na prudké vlásenky. Po svezení na limitu chválíme perfektní držení stopy a hlavně až překvapivou neutrálnost. Snad poprvé jsem u sportovního vozu s předním pohonem nemusel bojovat s nedotáčivostí a to ani v pomalejších zatáčkách, do kterých se Focus RS nechá s chutí nasměrovat a kolem jejich apexu zrychlit ve stylu zadokolky. Na náročném okruhu Nordschleife u Nurburgringu Focus RS svým oficiálním časem 8 min 26 s jasně potvrdil velice funkční sladění podvozku s výkonným motorem pro sportovní jízdu. Právě na tomto okruhu byl z předokolek rychlejší pouze Renault Mégane R26.R.

Řízení testovaného fordu patří mezi sportovními vozy k tomu lepšímu, není však úplně nejpřesnější. Velikou pochvalu si zaslouží jeho výrazný strmý převodový poměr, který chybí některým i mnohem dražším sportovně zaměřeným vozům (Lexus IS-F apod). K dispozici jsou navíc tři úrovně nastavení posilovače řízení.

Relativně tuhý režim „Sport“ ale může např. při jízdě na okruhu docela tahat za ruce, takže jsme občas jezdili rychle s posilovačem nastaveným na „Standard“. Režim „Comfort“ se vyloženě hodí do města nebo pro běžnou jízdu.

Právě v normálním provozu Focus RS docela slušně funguje, snad jen rozbité silnice výrazněji kazí jízdní komfort. Při defenzivní jízdě lze navíc jezdit i poměrně úsporně, klidně za 8 l/100 km. Na dálnici při předpisové stotřicítce odebere Focus RS z nádrže kolem 9 l/100 km, svižná jízda pak spotřebu atakuje k 13 l. Sportovní styl nebo jízda na závodním okruhu bude majitele stát klidně i 40 litrů benzinu na sto kilometrů, což není u silných přeplňovaných motorů nic neobvyklého.

Jsme ale přesvědčeni, že s mimořádně povedeným, silným a vyváženým Focusem RS stojí sportovní svezení za to, protože Ford dokázal postavit auto, které se snad poprvé v historii dokáže mírou zábavy nebezpečně blížit k většinou daleko dražším sportovním automobilům s klasickou koncepcí tj. motorem vpředu a poháněnou zadní nápravou.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Ford Focus RS

Motor

Přeplňovaný zážehový pětiválec o zdvihovém objemu 2522 ccm. Nejvyšší výkon 224 kW při 6500 ot/min. Největší točivý moment 440 N.m při 2300-4500 ot/min.

Převodové ústrojí

Pohon předních kol, samosvorný diferenciál Quaife. Šestistupňová manuální převodovka.

Karoserie

Samonosná třídveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 263 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,9 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 13,4 / 7,0 / 9,4 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2640 mm. Celkové vnější rozměry 4362/1840/1497 mm. Palivová nádrž 55 l.

Základní cena (testovaný model)

967 700 Kč (1 056 400 Kč)

Základní parametry
Výrobce:Ford
Model:Focus RS
Karosérie:Kupé
Motor:2.5
Palivo:benzín
Rok výroby:2010
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -