Porsche 911 Carrera 4S - celoroční příliv adrenalinu (TEST)

Testy
18.05.2010

F T G

Porsche 911 Carrera 4S - celoroční příliv adrenalinu (TEST)

Na oblíbených okreskách jsme měli příležitost potrápit silnější provedení Carrery 911 s pohonem všech kol (4S), které představuje zajímavou alternativu pro celoroční použití k modelu s poháněnou pouze zadní nápravou. Díky řadě modernizací a vylepšení reprezentuje Porsche 911 mimořádně zábavný sportovní automobil a to i přes letitou .....(více)

 

Díky řadě modernizací a vylepšení reprezentuje Porsche 911 mimořádně zábavný sportovní automobil a to i přes letitou koncepci uložení motoru za zadní poháněnou nápravou. Poměrně dlouho je ale na trhu také provedení s pohonem všech kol, které jsme podrobili redakčnímu testu a snažili se zjistit jeho hlavní přednosti i nevýhody.

Porsche 911 Carrera úspěšně navazuje na designovou školu této modelové řady z minulých let, která v kombinaci s nezměněnou koncepcí stále nabízí obrovské charisma.

Samozřejmě, že na dosahování nejrychlejších časů na okruzích nemá testovaná Carrera ambice. Od toho jsou tady její odnože v čele s 911 Turbo, GT3 nebo právě přicházející novinkou 911 GT2 RS. Běžná Carrera 911 je daleko použitelnější na běžné silnice, kde řidiči dokáže zprostředkovat pořádnou dávku zábavy. Nejnovější Porsche 911 Carrera totiž stále zůstává sportovním vozem pro opravdové řidiče.

Poněkud stísněný interiér dokonale zprostředkuje zpětnou vazbu od kol a motoru boxer, který svým perfektně vyladěným akustickým projevem chytne řidiče za srdce okamžitě po nastartování. A dodejme, že už je to dvanáct let, kdy Porsche přestalo vyrábět vzduchem chlazené motory, na jejichž typický zvuk se výrobci sportovních aut podařilo naladit i současnou motorizaci.

Pochvalu si zaslouží pohodlná tuhá sedadla s dobře provedeným bočním vedením stejně jako dokonalé provedení veškerých ovladačů na přístrojové desce obšité pravou kůží.

Materiály v nejvyšší kvalitě a zpracování obklopují posádku všude, kam se podívá. Ruční brzda v kovovém designu s vyraženým nápisem Porsche vypadá téměř jako umělecké dílo. Tep zrychlí i ztvárnění přístrojového panelu, jemuž u Porsche již standardně dominuje otáčkoměr s integrovaným digitálním displejem palubního počítače s množstvím funkcí.

Nechybí ani možnost digitálního zobrazení rychlostí, které prakticky doplňuje analogový rychloměr vlevo, který je orientačně cejchovaný po 50 km/h. Středový panel s barevným dotykovým LCD displejem a množstvím tlačítek vyžaduje sice trochu zvyku, ale nabízí funkce jako superluxusní limuzína.

Námi testované provedení bylo osazené sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou PDK, která dokáže skvěle využít výkonového potenciálu šestiválcového motoru o objemu 3800 cm3. Motorizace modelové řady 911 pravidelně prochází řadou úprav a asi nejvýznamnější změnou u současného modelu bylo přímé vstřikování paliva. Za jeho přispění se zvýšil nejvyšší výkon motoru na úctyhodných 283 kW při 6500 ot/min, křivka největšího točivého momentu 420 N.m vrcholí při 4400 ot/min.

Motor dokáže společně s automatickou převodovkou a příplatkovým Sport Chrono Plus paketem (cca 30 tisíc korun) katapultovat testované Porsche z 0 na 100 km/h za skvělých 4,3 s (launch control). Sport Chrono Plus navíc upraví reakci plynu na pohyb plynového pedálu, přemapuje nastavení tlumičů, stabilizačního systému (PSM) a změní charakteristiku řazení dvouspojkové převodovky.

Převodové ústrojí následně řadí neskutečně rychle, změnu jednotlivého převodového stupně navíc doprovází citelné trhnutí, jenž ještě zintensivní požitek ze sportovní jízdy. V rámci manuálního módu lze měnit jednotlivé rychlosti i tlačítky na volantu, která byla v minulosti upravena kvůli lepšímu ovládání.

Přestože došlo k výraznému posunu, stále vidíme prostor pro zlepšení. Týká se to zejména při řazení na vyšší rychlostní stupeň, při které bychom ocenili pocit jistější reakce. Čekáme tedy, kdy dostane i běžná Carrera klasická pádla pod volantem z nové 911 Turbo…

Porsche 911 s pohonem všech kol je širší než běžná 911. Při normálním provozu je pouze 5% točivého momentu přenášeno na přední nápravu, v případě potřeby však elektronika dokáže na přední kola přenést až 40%.

Oproti zadokolce je Carrera s pohonem všech kol o 55 kilogramů těžší, při jízdě vyšší hmotnost ale nezaznamenáte. Jedinou daní tak zůstává o trochu méně komunikativní řízení, v porovnání s ostatními automobily ale řízení pochopitelně stále nabízí perfektní zpětnou vazbu a neuvěřitelnou přesnost.

Carrera 4S je použitelnější nejen v zimě, ale také na mokrém povrchu, kde pohon všech kol poskytuje lepší stabilitu a trakci. Při průjezdu zatáčkou, na hranici schopností vozu nečekejte tak rychlé ustřelení zádě, jako u zadokolky, přední kola totiž dokážou efektně zmírnit přetáčivý smyk.

V nízkých rychlostech naopak působí čtyřkolka spíše nedotáčivě, to samé ale více méně platí i pro model s poháněnou pouze zadní nápravou. Porsche 911 zkrátka zatáčí charakteristickým stylem, na pohyby přídě auta má zesilující vliv houpání motoru za zadními koly.

V zatáčce je Carrera nejjistější, když s ní pojedete pod plynem, v tomto režimu má nesmírnou chuť zatáčet a poskytne vám nesrovnatelnou míru zábavy oproti běžným automobilům. Veliký podíl na pozitivních emocích při jízdě má pochopitelně i motor, který po překročení 5000 ot/min rozehraje neskutečný koncert.

Po zmáčknutí tlačítka aktivujícího ještě výraznější sportovní zvuk (příplatek cca 56 tisíc korun) se čtveřice koncovek výfuků projeví naplno a řidič si bude chtít akceleraci dopřávat znovu a znovu.

Umělecké dílo od Porsche s visačkou 911 dopřeje posádce mnohonásobně více adrenalinu než megalomanské modely Cayenne nebo Panamera Turbo. Provedení s pohonem všech kol je zhruba o 180 tisíc dražší než běžná Carrera S, dovolí ale svému majiteli celoroční provoz, který může být i relativně ekonomický.

Neuvěřitelně dlouhý sedmý převodový stupeň dvouspojkového automatu PDK totiž udržuje otáčky kolem 2000 ot/min při dálniční stotřicítce. Spotřeba se v tomto režimu pohybuje mezi 8-9 l/100 km, při sportovní jízdě, ale není problém jezdit za více než dvojnásobek.

Po našich úvahách v redakci, ale vítězí názor, že ideálem pro opravdové milovníky sportovního svezení přeci jen představuje varianta s poháněnou pouze zadní nápravou a manuálním šestikvaltem, která nabídne adrenalinu ještě o kus více.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Porsche 911 Carrera 4SHonda Civic Type R

Motor

Zážehový plochý šestiválec o zdvihovém objemu 3800 ccm. Nejvyšší výkon 283 kW při 6500 ot/min. Největší točivý moment 420 N.m při 4400 ot/min.

Převodové ústrojí

Pohon všech kol. Sedmistupňová dvouspojková převodovka PDK.

Karoserie

Samonosná dvoudveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 295 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,3 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 15,8 / 7,5 / 10,5 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2350 mm. Celkové vnější rozměry 4435/1852/1300 mm. Palivová nádrž 67 l.

Cena testovaného vozu

3 407 946 Kč

Základní parametry
Výrobce:Porsche
Model:911
Karosérie:Kupé
Motor:Carrera S
Palivo:benzín
Rok výroby:2010
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -