Francouz z Japonska - Citroen C-Crosser 2.2 HDI (TEST)

Testy
20.12.2009

F T G

Francouz z Japonska - Citroen C-Crosser 2.2 HDI (TEST)

Středně velké SUV, obdoba Peugeotu 4007, Mitsubishi Outlanderu a první plnohodnotný „terénní“ vůz od Citroenu. Přesně tak lze charakterizovat Citroen C-Crosser 2.2 HDI, který jsme testovali v náročných zimních podmínkách.

 

C-Crosser se vyrábí na stejné platformě společně s Peugeotem 4007 a Outlanderem od Mitsubishi, jako výsledek kooperace mezi těmito automobilovými výrobci. Díky sdílení prakticky shodných podvozků a ovládacích prvků dosahují producenti značných úspor pramenících především z rozsahu výroby a v neposlední řadě i z vývoje.

Přestože Citroen C-Crosser není již žádnou novinkou, umí zájemce o automobily kategorie SUV oslovit především zajímavým designem a sofistikovaným systémem pohonu všech kol.

Zvenku testované SUV působí nenásilným a velice elegantním dojmem, kterému však nechybí jistý dynamický nádech. Rozměrné logo značky a pro citroen charakteristický tvar světlometů odlišují příď c-crosseru od příbuzného outlanderu a Peugeotu 4007.

Zadní část citroenu je ale od obou dvou spřízněných SUV téměř k nerozeznání. Interiér je pojatý poměrně konzervativně a žádné výstřelky typické právě pro vozy francouzské značky Citroen v něm nenajdete.

Zapomeňte na pevný střed volantu stejně, jako na displej suplující klasický analogový tachometr a otáčkoměr. Přístrojovému panelu vládne analogová dvojice těchto zmiňovaných přístrojů, které jsou zapuštěné hluboko do útrob přístrojové desky.

Mezi nimi se nachází displej palubního počítače zobrazující standardní funkce od spotřeby pohonných hmot, přes ujetou vzdálenost, až pod zvolený jízdní režim systému pohonu všech kol. Středový panel se prakticky také neliší od příbuzenského Peugeotu a Mitsubishi, hlavní dominantou je barevný LCD displej příplatkového navigačního systému, jehož součástí je i kvalitní audiosoustava.

Pochválit musíme dostatek prostoru nejen vpředu, ale také na zadní řadě sedadel, které lze podélně posunovat zhruba o osm centimetrů a upřednostnit tak buď prostor pro nohy cestujících vzadu nebo získat větší objem zavazadlového prostoru.

Řidiči může chybět snad jen v podélné ose nastavitelný volant. Zavazadelník o objemu 510 litrů je skvěle přístupný a to hlavně díky spodní otevíratelné hraně zadních dveří. V rámci dražší výbavy lze pořídit c-crosser i jako sedmimístné provedení, jehož dvě dodatečná sedala se nacházejí právě v zavazadelníku.

Jejich využití je ale s ohledem na cestovní pohodlí omezené. Citroen C-Crosser se vyrábí se vznětovým čtyřválcem o objemu 2179 cm3 a největším výkonu 115 kW při 4000 ot/min. Křivka největšího točivého momentu 380 N.m vrcholí při 2000 ot/min.

Pohonná jednotka je v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou optimální motorizací a poskytuje vozu solidní dynamický potenciál, při zachování příznivé spotřeby pohonných hmot.

Ta se v kombinovaném režimu pohybuje kolem 8,5 litrů na 100 km, ve městě je zhruba o jeden litr vyšší. Jízda s tímto modelem je pohodlná, odpružení je měkčí, než v případě outlanderu. Daní za pohodlí jsou větší náklony karosérie v zatáčkách, kvůli rychlé jízdě na okreskách si ale SUVéčko nikdo pořizovat nebude. Pochvalu si zaslouží velmi účinná brzdová soustava.

S vozem jsme se podívali i mimo zpevněnou komunikaci, kde jsou asi největší překážkou převisy karosérie a absence krytů podvozku. Polní cesta a dokonce i mírně zvlněný terén ale nepředstavují pro c-crossera žádný problém. Na bohaté sněhové nadílce jsme měli možnost dokonale prověřit i systém pohonu všech kol.

Na středové konzole se hned vedle ruční brzdy nachází ovladač, kterým lze navolit pouze pohon přední nápravy 2WD, dále pak automatický režim připojení zadních kol 4WD (aktivuje se v případě prokluzu některého z kol předních) a do třetice systém 4 Lock, který je určitou obdobou předchozího režimu s tím, že se zrychlí reakce spojky a zvýší poměr přenosu točivého momentu na zadní nápravu (nedojde tedy k uzamčení mezinápravové spojky, jak by se mohlo zdát).

Citroen na kvalitních zimních pneumatikách zdolal i opravdu hodně příkrá stoupání pokrytá sněhem. V případě potřeby lze vypnout stabilizační systém, což se hodí především při zapadnutí nebo dovádění na zasněžené ploše.

Citroen C-Crosser je v současnosti zajímavou alternativou ke konkurenčním SUV, zejména pak s ohledem na příznivou cenovou politiku českého zastoupení této značky.

Ještě nedávno cena automobilu převyšovala jeden milión korun, dnes ho lze v akční nabídce dovozce pořídit již za 719 900 korun, což je skutečně lákavá nabídka. Za tyto peníze dostane zákazník prostorný a pohodlný vůz s kvalitním vznětovým motorem a jistotou v podobě účinného systému 4x4.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Citroen C-Crosser 2.2 HDI

Motor

Přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 2179 ccm. Nejvyšší výkon 115 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 380 N.m při 2000 ot/min.

Převodové ústrojí

Pohon všech kol. Šestistupňová manuální převodovka.

Podvozek

Nezávislé zavěšení kol, náprava typu McPherson vpředu. Víceprvková zadní náprava s vinutými pružinami a zkrutným stabilizátorem.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 200 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,9 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 9,2 / 5,8 / 7,0 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2670 mm. Celkové vnější rozměry 4646/1806/1713 mm. Palivová nádrž 60 l.

Základní cena

719 900 Kč

Základní parametry
Výrobce:Citroen
Model:C-Crosser
Karosérie:SUV
Motor:2.2 HDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2009
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -