Lexus RX450h - bohatý ekolog nebo stylový milionář? (TEST)

Testy
22.11.2009

F T G

Lexus RX450h - bohatý ekolog nebo stylový milionář? (TEST)

Další generace luxusního SUV je již pár měsíců v prodeji a samozřejmě nechybí ani hybridní pohon. Lexus RX 450h jsme testovali v nejvyšší výbavě Premium.

 

Prakticky každé prémiové SUV se snaží být něčím odlišné. Některé poskytuje vysoký komfort cestování, jiné má v popisu práce přinést svému majiteli co největší požitek ze sportovního svezení nebo naopak z jízdy mimo zpevněnou komunikaci.

Lexus v rámci své modelové řady RX sází především na revoluční technologii v podobě hybridního pohonu a bez nadsázky se dá říct, že v této oblasti hraje společně s mateřskou Toyotou první ligu. Nová řada RX ale nedisponuje pouze druhou generací hybridního pohonu Lexus Hybrid Drive, ale i přepracovaným zevnějškem a interiérem.

Novodobé RX opticky zmohutnělo a to hlavně v oblasti přední části karosérie. Někomu tak může připadat trochu těžkopádné, z boku a zezadu však působí dynamicky, k čemuž přispívají také dveře bez jakéhokoliv prolisu.

U dveří se ještě chvilku zastavíme, malou revolucí je totiž fakt, že jejich dolní hrana nekončí nad prahem, ale překrývá ho. Nejen že toto avizované řešení vypadá zajímavě, ale je také praktické, protože účinně chrání prahy před znečištěním a zároveň tak kalhoty posádky při nastupování do automobilu.

Ani uvnitř vozu nezůstal kámen na kameni, možná snad pouze v jednom aspektu, kterým jsou použité materiály. Stejně jako u předchozí generace, také v případě současného modelu jsou měkčené a skvěle slícované.

Pochvalu si zaslouží především leštěné dřevo, které nepůsobí umělým dojmem, jako tomu někdy bývá u konkurence. Přístrojová deska je nyní členitější a vypadá zajímavěji než u předchozí generace. Výtku máme snad jen proti některým tlačítkům na středovém panelu, zjevně převzatých od spřízněné Toyoty.

Dominantou je zapuštěný displej, který slouží pro zobrazení prakticky všech důležitých funkcí vozu. Většina z nich se navíc nově ovládá pomocí příjemného posuvníku (Remove Touch) na středové konzole hned vedle řadící páky.

Systém v podstatě funguje obdobně jako počítačová myš, kdy vidíte jeho kurzor na barevném displeji a jednotlivé volby potvrzujete tlačítkama na boku zmiňovaného joysticku. Mimo navigace, audiosoustavy, telefonu a obdobných funkcí nechybí ani couvací kamera.

Ta umí nově zobrazit také pohled na pravý přední bok karosérie, což řidič ocení při parkování nebo průjezdu zúženým místem. Lexusu nechyběl ani head-up displej, který na přední okno promítá také pokyny navigačního systému.

Chválíme pohodlná rozměrná sedadla stejně, jako dostatek prostoru ve všech směrech. Ačkoliv je nakládací hrana zavazadelníku umístěna o něco výše, jedničku si zaslouží za svojí variabilitu.

Zejména systém sklápění opěradel zadních sedadel pomocí jednoho tlačítka, na nás udělal veliký dojem. Objem zavazadlového prostoru 496 litrů je ale spíše průměrný. Jízda s novým Lexusem RX 450h je již tradičně komfortní a to nejen díky sofistikovanému odhlučnění interiéru, ale i nastavení podvozku.

Náš testovaný vůz byl vybaven aktivními stabilizátory, které přispívají k eliminaci náklonu karosérie v zatáčkách, čímž zlepšují jízdní vlastnosti. Zákazník si může k nejvyšší výbavě vybrat i pneumatické odpružení s možností změny variabilní světlé výšky karosérie.

U vzduchových vaků lze čekat ještě vyšší komfort částečně ale vykoupený o něco horší jízdní stabilitou a zpětnou vazbou podvozku směrem k řidiči. Ta je již ale i v případě naší varianty poněkud limitována především kvůli účinnému posilovači řízení.

Brzdy fungují na jedničku, relativně vysokou pohotovostní hmotnost vozu je ale třeba mít stále na paměti. Při popojíždění v zácpách nebo parkování zaznělo občas zaskřípání od brzdových kotoučů, což připisujeme relativně nízkému počtu najetých kilometrů zkoušeného vozu.

Pohon všech kol pracuje na jedničku, jeho využití ale pochopitelně vidíme spíše za zhoršené adheze, ať už na silnici nebo polní cestě, než v nějakém středně těžkém terénu. Hybridní systém Lexusu RX 450h zahrnuje dva elektromotory (každý pro jednu nápravu), akumulátory a zážehový šestiválec o zdvihovém objemu 3456 cm3 a nejvyšším výkonu 183 kW při 6000 ot/min.

Přední (123 kW) a zadní (50 kW) elektromotor pohánějí akumulátory, v nichž se ukládá energie především při brzdění nebo konstantní jízdě. Pokud dojde k vybití akumulátorů, je do hry plně zapojen benzinový motor.

Lexus také disponuje volbou EV, která do rychlosti asi 45 km/h plně využívá pohon elektromotorů, dokud nedojde k vybití akumulátorů. Podmínkou je ale citlivá práce s plynovým pedálem při akceleraci. Celý proces lze sledovat na barevném displeji, k dispozici je také historie dosažených hodnot spotřeby včetně rekuperace elektrické energie.

Stejně jako v předchozím modelu také v případě nového Lexusu RX 450h lze dosáhnout nejvyšší úspory pohonných hmot právě při popojíždění ve městě. K dispozici je navíc ECO mód, který změní odezvu motoru na pohyb plynového pedálu a umí také důmyslně pracovat například s klimatizací, čímž přináší další snížení spotřeby. Přestože hodnoty dosažené spotřeby pohonných hmot jsou výrazně vyšší než uvádí výrobce, stále je považujeme za úspěch.

Ve městě jsme jezdili kolem 9 l/100 km, což je s přihlédnutím k výkonovým parametrům (max. rychlost 200 km/h, akcelerace z 0 na 100 km/h za 7,9 s) stále výborná hodnota. S obdobně výkonným a těžkým SUV bez hybridního systému by spotřebě hravě atakovala dvojnásobnou cifru.

Mimo město jsme jezdili kolem 10 l/100 km, právě v těchto podmínkách se ale spotřeba výrazně odvíjí od stylu jízdy a zejména četnosti dálničního využití tohoto hybridu. K převodovce E-CVT s možností manuálního řazení nemáme výhrady a musíme konstatovat, že skvěle koresponduje s charakterem automobilu a významně přispívá k plynulé jízdě.

Lexus RX450h je důstojnou alternativou k osmiválcovým vozům SUV od konkurence. Oproti nim navíc nabízí pokrokovou technologii, která se projeví nejen v provozních nákladech, ale přináší také atraktivní image výkonného SUV šetrného k životnímu prostředí.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Lexus RX450h

Motor

Zážehový šestiválec o zdvihovém objemu 3456 ccm. Nejvyšší výkon 183 kW při 6000 ot/min. Největší točivý moment 317 N.m při 4800 ot/min.

Přední náprava

Elektromotor o výkonu 123 kW, točivý moment 335 N.m

Zadní náprava

Elektromotor o výkonu 50 kW, točivý moment 139 Nm

Nejvyšší výkon systému Lexus Hybrid Drive

220 kW

Převodové ústrojí

E-FOUR – elektronicky řízený pohon všech kol. Hybridní převodovka E-CVT.

Podvozek

Aktivní stabilizátory

Karoserie

Samonosná pětidveřová

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 200 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 6,6 / 6,0 / 6,3 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2740 mm. Celkové vnější rozměry 4770/1885/1685 mm. Palivová nádrž 65 l.

Základní cena (testované provedení)

1 549 000 Kč (2 039 000 Kč)

Základní parametry
Výrobce:Lexus
Model:RX
Karosérie:SUV
Motor:450h
Palivo:hybrid
Rok výroby:2009
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -