Volvo V50 1.6D DRIVe - manažer zelených (TEST)

Testy
02.09.2009

F T G

Volvo V50 1.6D DRIVe - manažer zelených (TEST)

Volvo nedávno přišlo se svojí ekologicky pojatou sérií vozů DRIVe, jejíž modely lze hledat nejen v řadách S40/V50, ale také u automobilů jako je C30, V70 nebo dokonce S80. My jsme zkoušeli nadmíru úsporné kombi Volvo V50 1.6D.

 

Ekologicky smýšlejících Evropanů není příliš, takže asi největším lákadlem v rámci modelů DRIVe bude nízká spotřeba a v některých zemích i nižší daně a poplatky spojené s vlastnictvím úsporného automobilu. Nezanedbatelnou výhodou je i povolení vjezdu do „ekologických“ zón v centru velkoměst.

Testované kombi nižší střední třídy není na první pohled ničím výjimečným. Snad jen litá kola Libra obuté do speciálních pneumatik Michelin Energy Saver, snižující odpor obtékajícího vzduchu na minimum, působí na testovaném volvu futuristickým dojmem.

Nepatrnou změnou jsou zaslepené otvory v přední masce chladiče, což rovněž snižuje aerodynamický odpor stejně jako použitý přední spoiler z varianty T5. Zajímavostí je snížení světlé výšky vozu o 10 milimetrů a použití deflektorů před předními koly.

Pětistupňová ručně řazená převodovka s delšími převodovými stupni má olej s nižší viskozitou, který snižuje tření na minimum. K úsporám také přispívá upravená řídící jednotka vznětové šestnáctistovky, a také chladící systém nebo posilovač řízení.

Uvnitř vozu se zkoušená varianta švédského volva liší pouze indikční šipkou na přístrojovém panelu, jenž doporučuje řidiči změnu rychlostního stupně pro zajištění optimální spotřeby pohonných hmot. Jinak je zde vše při starém, standardem jsou prémiové materiály a vynikající zpracování konzervativně pojatého interiéru.

Tuhá sedadla zaslouží pochvalu, posádku příliš neunaví ani při opravdu dlouhých cestách. Přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1560 cm3 potvrzuje své kvality v rámci koncernu PSA či Fordu. Nejvyšší výkon 80 kW vrcholí při 4000 ot/min, největší točivý moment 240 Nm je k dispozici při 1750 ot/min.

Pohonná jednotka využívá přímého vstřikování paliva common-rail a je přeplňovaná turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. Nízké emisní hodnoty zajišťuje filtr pevných částic, katalyzátor a zpětné vedení výfukových plynů do spalovacích prostor.

Výrobce avizuje kombinovanou hodnotu spotřeby paliva 4,5 l/100 km, což není daleko od reality. Právě v kombinovaném režimu nám totiž palubní počítač ukázal hodnotu 4,7 l/100 km a to jsme rozhodně nebyli brzdou provozu.

Ve městě lze bez většího úsilí jezdit s tímto volvem za 5,8 l/100 km, prakticky stejný odběr paliva znamená dálniční jízda předpisovou stotřicítkou. Motor je navíc velmi dobře odhlučněn a vyniká svým kultivovaným chodem.

Trochu nám vadilo snad jen delší zpřevodování při jízdě po městských komunikacích. I při snížení světlé výšky vozu o 10 mm byl zachován komfort podvozku a ještě více eliminovány náklony karosérie v zatáčkách.

V50 v „emisní“ úpravě se tak zdá být ještě o kousek sportovnější oproti standardnímu provedení. Vysoký bezpečností standard diktuje šest airbagů stejně jako příplatkový BLIS eliminující mrtvý úhel při odbočování do jiného pruhu.

Volvo V50 s motorizací 1.6D pořídíte už pouze ve verzi DRIVe a její cena začíná na 629 000 Kč. V nabídce se nově také objevila varianta Start/Stop, kteráje o 9 tisíc korun dražší a slibuje snížení spotřeby pohonných hmot ještě o dalších 10%. Využívá technologie vypínání a zapínání motoru obdobně jako například BMW.

Volvo V50 je velmi úsporný automobil, který potěší vysokou mírou komfortu a skvělým motorem. Vyšší cena koresponduje s prémiovým charakterem vozu a určitou mírou jedinečnosti vozu. Model DRIVe navíc dokáže výrazně snížit náklady vynaložené na provoz automobilu a splnit požadavky šetrněji smýšlejících příznivců švédské značky, pro které jsou přeplňované benzinové Volva neefektivní záležitostí.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Volvo V50 1.6D DRIVe

Motor

Vznětový přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1560 ccm. Nejvyšší výkon 80 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 240 N.m při 1750 ot/min.

Převodové ústrojí

Pohon předních kol. Pětistupňová samočinná převodovka.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 190 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,5 s. Kombinovaná spotřeba paliva 4,5 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2640 mm. Celkové vnější rozměry 4522/1499/1770 mm. Palivová nádrž 52 l.

Cena

629 000 Kč

Základní parametry
Výrobce:Volvo
Model:V50
Karosérie:Kombi
Motor:1.6D
Palivo:nafta
Rok výroby:2009
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -