Se lvem na kapotě v terénu(TEST)

Testy
07.08.2009

F T G

Se lvem na kapotě v terénu(TEST)

Po letech čekání na vůz kategorie SUV se příznivci francouzské značky Peugeot konečně dočkali. V rámci našeho redakčního testu jsme zkoušeli první SUV této značky s označením 4007 a vznětovým čtyřválcem pod kapotou.

 

Jedná se o středně velké SUV, které je výsledkem globální spolupráce koncernu PSA. Zajímavostí je, že se Peugeot 4007 dováží do Evropy až z dalekého Japonska.

Společně s Citroenem C-Crosser se totiž vyrábí na lince, ze které sjíždí oblíbený Outlander od Mitsubishi. Na první pohled je ale 4007 svébytným vozem a to především díky své výrazné přídi, která skvěle zapadá do designérského stylu výrobce z posledních let.

Svislé žebrování ve velkém předním otvoru masky chladiče dominuje přední části a potrhuje tak terénní ambice tohoto modelu. Střecha a boční část karosérie však výrazně připomíná právě zmiňovaný Outlander, skupinové svítilny vzadu dělené stříbrnou lištou jsou ale originálním prvkem Peugeotu.

Subjektivně musíme potvrdit, že i přes některé sdílené části, budí model 4007 dojem, jakoby si kráčel naprosto svou vlastní cestou. Víko zavazadlového prostoru má horizontální dělení a jeho spodní část se vyklápí směrem dolů. Díky tomu je do kufru skvělý přístup, nákladová hrana je totiž umístěna pouze 60 cm nad zemí.

Po sklopení třetí a druhé řady sedadel (sedmimístné provedení) nabídne zavazadelník prostor až pro 1686 litrů nákladu. Japonský původ naznačuje především interiér, jehož přístrojová deska se vyrábí v černých tvrdých plastech. I přes její o něco „lacinější“ vzhled však musíme pochválit výborné slícování plastů.

Na druhou stranu to, že ve voze nic nevrže je pro příznivce Peugeotu samozřejmostí a rozumíme některým odpůrcům tohoto modelu hovořícím o tom, že byl francouzský šmrnc uvnitř SUV prakticky pohřben.

Doba si ale žádá úsporná opatření a právě proto považujeme kooperaci francouzských značek s Mitsubishi za přínosnou a to především s ohledem na možnost rozšíření modelových řad těchto automobilek.

Ve střední části přístrojové desky potěší barevný LCD displej s dotykovým ovládáním využívaný pro výstup z navigace a třeba i DVD disku. Přístrojovou desku včetně kapličky přístrojů a ovladačů považujeme za přehlednou a hlavně velice funkční. Škoda jen, že volant nelze seřizovat v obou směrech. Sedadla jsou spíše tužší a proti jejich komfortu nelze mít výhrady.

Pod kapotou zkoušeného modelu se ukrýval čtyřválcový vznětový motor se zdvihovým objemem 2179 cm3 a nejvyšším výkonem 115 kW při 4000 ot/min. Křivka největšího točivého momentu 380 N.m vrcholí při 2000 ot/min. Pohonná jednotka poskytuje testovanému vozu dostatečnou dynamiku, která však při častém využívání potenciálu motoru něco stojí.

Spotřeba pohonných hmot se tak hravě může přehoupnout nad desetilitrovou hranici na 100 kilometrů. Při konstantní jízdě spotřeba paliva naopak klesá až hodnotě uváděné výrobcem 7,3 l/100 km. V rámci našeho redakčního testu jsme jezdili v průměru za příznivých 8,2 l/100 km.

Pochválit musíme i stabilitu vozu v zatáčkách, a také schopnost podvozku dobře žehlit nerovnosti našich rozbitých silnic. Vpředu má podvozek nezávislé zavěšení kol McPherson, vzadu je víceprvková náprava.

S Peugeotem jsme se podívali i mimo zpevněnou silnici, kde jsme na rozmáčených polních a lesních cestách ocenili pohon všech kol přes elektronicky ovládanou lamelovou spojku. Systém má tři režimy, mezi kterými lze volit pomocí ovladače integrovaného do středového tunelu vedle ruční brzdy. Za běžných okolností stačí jezdit pouze s pohonem přední nápravy (2WD), na povrchu se zhoršenou adhezí se vyplatí přiřadit i zadní nápravu (4WD).

Točivý moment se pak přenáší mezi jednotlivé nápravy automaticky v závislostí na jízdních podmínkách. Při režimu 2WD ale někdy docházelo k přílišné citlivosti vozu na vyjeté koleje a to především při akceleraci. Proto jsme raději volili 4WD i na suchém asfaltu.

Pro náročnější podmínky má zkoušené SUV ještě v zásobě režim 4 Lock, ve kterém se rozděluje točivý moment mezi jednotlivé nápravy v poměru 50 : 50. Zkoušeli jsem i křížení náprav a limity vozu při průjezdu obtížnějším terénem. Omezením byla hlavně světlá výška podvozku 178 milimetrů.

Automobil jasně dává najevo, že se jako doma spíše cítí na silnicích rozdílné kvality a polních cestách. Peugeot 4007 je příjemně ovladatelné SUV, které svým zevnějškem bezesporu potěší příznivce francouzského designu, uvnitř je ale zaměřeno spíše na přehlednost a funkčnost.

Peugeot se tak jasně vyvaroval riskantním pokusům o vývoj vlastního SUV a zvolil jednodušší cestu s osvědčenou technikou. O jeho oblibě v neposlední řadě hovoří i nedávno zveřejněná evropská statistika prodejů automobilů právě tohoto segmentu.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Peugeot 4007 2.2 HDI

Motor

Vznětový přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 2179 ccm. Nejvyšší výkon 115 kW při 4000/min. Největší točivý moment 380 N.m při 2000/min.

Převodové ústrojí

Pohon všech kol přes vícelamelovou spojku. Šestistupňová ručně řazená převodovka.

Podvozek

Nezávislé zavěšení přední nápravy typu McPherson. Víceprvková náprava vzadu.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 200 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,9 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 9,6 / 6,0 / 7,3 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2670 mm. Celkové vnější rozměry 4646/1806/1713 mm. Palivová nádrž 60 l.

Základní cena (základní cena testovaného modelu)

859 900 Kč (939 900 Kč)

Základní parametry
Výrobce:Peugeot
Model:4007
Karosérie:SUV
Motor:2.2 HDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2009
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -