"Stylovka" nebo sportovec? - Mini John Cooper Works (TEST)

Testy
22.07.2009

F T G

"Stylovka" nebo sportovec? - Mini John Cooper Works (TEST)

Začalo to New Beetlem od VW a pokračovalo zapomenutým Mini od BMW. K tomu všemu nedávno Fiat zažehnul vzpomínky „novou“ pětistovkou. Retro je dnes zkrátka v módě, zejména v přetechnizovaných velkoměstech.

 

Není ale retro jako retro. BMW přivedlo Cooperem zapomenutou značku Mini opět na výsluní a to hned z několika důvodů. Automobil dobře vypadá, používá vysoce kvalitní materiály a skrývá nejmodernější techniku pocházející právě z mnichovské továrny.

A navíc skvěle jezdí… Pak už jen stačí propracovaný marketing a image značky letí raketově nahoru. Jak už jsme zmínili novodobé Mini nikdy nezapomnělo na řidiče, a tak je na trhu řada sportovnějších verzí těchto originálních automobilů. Nechybí však ani „kombi“ či romantický kabriolet na léto.

My jsme zkoušeli nejostřejší Mini všech dob, které si s ledovým klidem dává ostatní Mini včetně Coopera S k večeři… Jmenuje se Mini John Cooper Works a pod jeho kapotou se skrývá přeplňovaná šestnáctistovka. To samo o sobě nezní nikterak dramaticky, kdyby si ovšem firemní motoráři nepohráli s agregátem o něco déle…

Pohonná jednotka vychází ze slabšího rivala Cooper S, jehož motor prošel řadou konstrukčních úprav, čímž bylo dosaženo vyššího výkonu. Technika je odvozena od závodních speciálů jezdících legendární Mini Challenge. Blok motoru je odlit z hliníkové slitiny, písty a hlava válců s odlišným tvarováním jsou zesíleny a vyrobeny z odolnějších materiálů.

Sací ventily mají variabilní časování, výfukové ventily plní sodík pro lepší chlazení při extrémní zátěži motoru. Turbodmychadlo TwinScroll má dvě komory, které dopují výfukové plyny vždy jen z dvou válců.

To omezuje vlivy protitlaku od jednotlivých válců ve výfukovém potrubí v nízkých otáčkách a zlepšuje tak průběh točivého momentu. Turbína je vyrobena z vysoce odolného materiálu, plnící tlak turbodmychadla byl zvýšen z 0,9 až na 1,3 bar oproti verzi Cooper S. Modifikovaný je vzduchový filtr, měřič množství nasávaného vzduchu, a také katalyzátor kvůli zamezení výkonových ztrát ve vzduchovém systému.

I díky těmto úpravám se z efektní dvojice koncovek výfuků o průměru 85 mm line dunivý zvuk, jenž se při sebemenším přidání plynu děsivě násobí.

Konstruktérům se tak podařilo z motoru dostat úctyhodný nejvyšší výkon 155 kW při 6000 ot/min, největší točivý moment krátkodobě dosahuje až 280 N.m (overboost) v rozmezí 1950 – 5500 ot/min. Tohle Mini je opravdu divoké a to vše za doprovodu nezaměnitelného sportovního zvuku.

Při ubrání plynu se z koncovek výfuků ozývá nekompromisní chrčení a z motorového prostoru odfouknutí obtokového ventilu natlakovaného turba. Podvozek je samostatná kapitola, vždyť i civilní verze se může pochlubit vynikající stabilitou a hravým řízením.

Jenže verze JCW byla vyladěná na ultrarychlé průjezdy zatáček. Tlačítkem Sport před řadící pákou se zrychlí reakce motoru na sebemenší sešlápnutí plynového pedálu, výrazně ztuhne posilovač řízení a adrenalinová jízda může začít.

Ale pozor, síly je tolik, že při odlehčení vnitřního kola při průjezdu zatáčkou snadno dochází k jeho prokluzu a výkon tak není efektivně přenášen na vozovku zejména ve výjezdech ze zatáčky. Mini je proto vybaveno jakýmsi elektronickým „samosvorným diferenciálem“.

Elektronika nahrazuje klasický samosvor přibrzďováním jednoho z rychleji se točících kol, čímž efektně supluje závodní techniku a výsledkem je vysoký přenos výkonu na silnici právě při výjezdech ze zatáčky s přední hnanou nápravou.

Připočteme-li k tomu šestistupňovou ručně řazenou převodovku, jejíž jednotlivé rychlosti doslova padají do kulisy s neuvěřitelnou samozřejmostí je jasné, že tohle je prostě jeden z nejzábavnějších hatchbacků současnosti.

Mini JCW má ale i stinnou stránku v podobě velmi citlivých avšak neuvěřitelně účinných brzd a stejně i citlivé na vyjeté koleje. Rychlé průjezdy zatáček, prudké přidání plynu nebo naopak sešlápnutí brzdového pedálu se neobejde bez pevného sevření volantu oběma rukama řidiče jinak hrozí výrazná ztráta stability.

I tak má volant tendenci doslova se vytrhnout řidiči z rukou, tohle Mini se prostě někdy zdá až přemotorované. Interiér se nese v duchu a tradice značky, dominantou přístrojové desky je rozměrný tachometr s nepraktickým umístěním mimo zorné pole řidiče. Na velikosti zkrátka ne vždy záleží.

Tělo posádky v rychle projížděných serpentinách doslova volá po výraznějším bočním vedení sedadel a na převoz několikačlenné posádky kvůli minimalistickému místu pro nohy cestujících vzadu rovnou zapomeňte. S metrem v ruce nemá smysl prohlížet ani zavazadlový prostor, tohle Mini bylo stvořenou pro sportovní vyžití řidiče za volantem stylového hatchbacku, které právě varianta John Cooper Works dokáže posádce poskytnout v maximální míře.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Mini John Cooper Works

Motor

Přeplňovaný zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1598 ccm. Nejvyšší výkon 155 kW při 6000 ot/min. Největší točivý moment 260 N.m při 1850-5600 ot/min (při funkci overboost až 280 N.m).

Převodové ústrojí

Pohon předních kol. Šestistupňová ručně řazená převodovka.

Karoserie

Samonosná třídveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 238 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,5 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 9,2 / 5,6 / 6,9 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2467 mm. Celkové vnější rozměry 3714/1683/1407 mm. Palivová nádrž 50 l.

Základní cena (testovaný model)

707 500 Kč (833 076 Kč)

Základní parametry
Výrobce:Mini
Model:Cooper
Karosérie:Hatchback
Motor:1.6
Palivo:benzín
Rok výroby:2009
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -