Naftová invaze - Subaru Forester 2.0D (TEST)

Testy
13.02.2009

F T G

Naftová invaze - Subaru Forester 2.0D (TEST)

Vznětový motor jako součást nabídky volitelné motorizace je dnes samozřejmostí u většiny modelů. Po statické prezentaci Subaru Forester vybaveného dieselovým motorem s plochým uložení válců jsme podrobili právě tuto novinku redakčnímu testu.

 

Naftový motor donedávna představoval pro příznivce značky Subaru nesplněný sen. Přestože se objevilo i pár odpůrců hovořících především o ztrátě image sofistikovaných benzinových boxerů a výrazné změně jízdního charakteru automobilů Subaru, jejich hlasy naštěstí nebyly vyslyšeny.

Touha po úspornějším provozu a větším točivém momentu v nízkých otáčkách hrála pochopitelně dominantní roli. Pomalu se tak vývojáři značky začali zabývat pohonnou jednotkou spalující naftu. A když píšeme pomalu, myslíme tím zdlouhavý několikaletý vývoj a postupné odhalování agregátu na jednotlivých světových autosalónech.

Poprvé se dieselový motor s protilehlými válci objevil minulý rok v modelových řadách Legacy a Outback, kde se potvrdila jeho kultivovanost a úsporný provoz. Na podzim následoval nový forester, jehož proměnu jsme popisovali v nedávném testu varianty 2.5XT.

Dnes před námi stojí prakticky shodně vzhlížející vůz, až na to, že do jeho nádrže tankujeme naftu. Dokonce byly zachovány i dvě koncovky výfuků, které mají o něco menší průměr než tomu bylo v případě provedení 2.5XT.

Z technických odlišností oproti benzinovým variantám nesmíme zapomenout zmínit pozitivní zprávu, že Forester 2.0D dostal tvrdší zadní nápravu, která výrazně zlepšuje jízdní vlastnosti automobilu. Sečteno a podtrženo, s příchodem inovace této modelové řady se forester tváří civilizovaněji a podstatně moderněji.

Stále se však více podobá provedení kombi než tuctovému SUV. A to je dobře. Stejně dobře jako fakt, že na mě při zapnutí zapalování pouze krátce problikne kontrolka žhavení a po nastartování mám příležitost ujet téměř 1000 kilometrů bez tankování. Přestože je pohonná jednotka ještě studená, nedává o sobě příliš znát.

Obdobně jako nedávno testovaný outback vybavený právě boxerem diesel, musíme také v případě forestera pochválit jeho sametový běh. Po zahřátí se pochopitelně motor utlumí ještě více. Při prudké akceleraci proniká dovnitř zvuk turbodmychadla, ne však stylem divokého pískání, ale spíše mechanickým orchestrem.

Hned na začátku uveďme, že Subaru využilo konstrukce s protilehlými válci a díky tomu se obešlo bez vyvažovacího hřídele. Pochvalu si zaslouží i velmi kompaktní rozměry a v neposlední řadě i nízká hmotnost pohonné jednotky o objemu 1998 cm3.

Subaru udává nejvyšší výkon 108 kW při 3600 ot/min, křivka největšího točivého momentu 350 N.m vrcholí při 1800 ot/min. V praxi se potvrzují „papírové“předpoklady solidním zátahem v nízkých otáčkách, v těch vysokých závratnou dynamiku pochopitelně očekávat nelze.

I přes pohotovostní hmotnost automobilu 1625 kilogramů lze s naftovým foresterem s trvalým pohonem všech čtyř kol jezdit poměrně svižně. Svým charakterem se motor výborně hodí i pro jízdu v terénu. Díky této kombinaci můžete v náročnějším terénu dostat z forestera opravdu maximum.

Dostatek síly při zdolávání prudkých kopců nebo přejíždění terénních překážek v pomalých rychlostech je prostě disciplína, při které „nafta“ jednoznačně vede. Na silnici nám srdce zaplesalo při pohledu na řadící páku. Převodovka pro naftový dvoulitr konečně dostala šestku!

Odstupňování jednotlivých převodových rychlostí je delší, pětka ale pochopitelně není nastavena tak „do rychla“ jako u pětistupňové skříně dieselového outbacku. Díky tomu si ve městě bohatě vystačíte s prvními třemi převodovými stupni a na dálnici se vám motor odvděčí nízkou úrovní hladiny hluku a v neposlední řadě také příznivou spotřebou. Ta se v rámci našeho testování ustálila na hodnotě 7,0 l/100 km.

Vůz jsme ale podrobili náročným zimním podmínkám na horách a jízdě lehkým až středně těžkým terénem. Po silnicích první a druhé třídy není problém s Foresterem 2.0D jezdit za 6,3 l/100 km, městský provoz si žádá až 7,5 l /100km.

Na dálnici při tempu do 150 km/h lze apetit motoru držet kolem 6,9 l/100 km. Vzhledem ke stálému pohonu všech kol a relativně vysoké hmotnosti považujeme tyto hodnoty za velmi příznivé. Jak jsme již u nedávného testu varianty s motorizací 2.5XT zmiňovali, podvozek žehlí veškeré nerovnosti našich silnic s nevídanou suverenitou.

Tužší zadní náprava pro verze s dieselovou motorizací se pozitivně projevila na lepší stabilitě při svižném průjezdu zatáčkou. Vůz se již tolik nenaklání a solidně drží zvolenou stopu. Pochvalu si zaslouží i brzdy, které jsou účinné a nevadnou ani při intenzivním déletrvajícím brzdění.

Japonci osadili forestera moderní pohonnou jednotkou, která bezesporu nadělá konkurenci vrásky a to především na evropských trzích, kde vznětové motorizace generují významné podíly prodejů. Forester se rázem jakoby posunul o stupeň výše a touhu majitelů po ekonomickém provozu už nepodmiňuje lehkou nohou na plynovém pedálu nebo přestavbou na pohon LPG ukrajující zavazadlový prostor.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Subaru Forester 2.0D

Motor

Přeplňovaný vznětový čtyřválec boxer o zdvihovém objemu 1998 ccm. Nejvyšší výkon 108 kW při 3600 ot/min. Největší točivý moment 350 N.m při 1800 ot/min.

Převodové ústrojí

Stálý pohon všech kol se třemi diferenciály. Šestistupňová mechanická převodovka.

Podvozek

Nezávislé zavěšení předních kol McPherson. Víceprvkové nezávislé zavěšení vzadu.

Karoserie

Samonosná pětidveřová

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 186 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,4 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 7,4 / 5,9 / 6,4 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2615 mm. Celkové vnější rozměry 4560/1780/1700 mm. Palivová nádrž 60 l.

Cena

903 800 Kč

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:Forester
Karosérie:SUV
Motor:2.0 D
Palivo:nafta
Rok výroby:2009
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -