Porsche 911 Targa 4 - thank you Mr. Porsche !! (TEST)

Testy
09.12.2008

F T G

Porsche 911 Targa 4 - thank you Mr. Porsche !! (TEST)

Ferdinand Porsche, český rodák a zároveň zakladatel automobilky vyrábějící luxusní sportovní vozy by mohl být na současné modely právem pyšný. Úsměv na tváři nám i v sychravém listopadovém počasí vykouzlilo testované Porsche 911 Targa 4. Zárukou sportovního svezení byl právě v tomto období pohon všech čtyř kol.

 

Nevyhazujte zhruba 300 tisíc korun navíc za silnější variantu s písmenem „S“ a raději si připlaťte třeba za sportovní paket a aktivní tlumiče. Rozdíl mezi oběmi variantami, který papírově činní 60 koní totiž pravděpodobně vůbec nepoznáte. Plochý šestiválec boxer s charakteristickým zvukem má objem 3614 cm3 a poskytuje vozu nejvyšší výkon 254 kW.

Křivka největšího točivého momentu 390 N.m vrcholí při 4400 ot/min. I přes svůj věk neztrácí modelová řada 911 atraktivitu. Letitá koncepce „vše vzadu“ jí propůjčuje nezaměnitelné charisma a skvělé jízdní vlastnosti.

Sice chvilku trvá, než si na zadní náhon a uložení motoru za zadní nápravou zvyknete, buďte si ale jistí, že poté následuje skvělá symbióza automobilu a zkušeného řidiče. Dvojnásob to platí pro variantu s pohonem všech čtyř kol, jejíž systém vychází ze supersportu 911 turbo...

Pro modelový rok 2009 vyjíždí tato devětsetjedenáctka se skleněnou střechou ve faceliftovém provedení. Ano čtete správě, právě označení modelu Targa vychází z prosklené střechy, jejíž rozměrný díl lze elektricky odsunout. Z tohoto sportovního vozu se tak stává jistý mezistupeň mezi kupé a kabrioletem.

Výhodou je především pocit jízdy pod širým nebem při zachování skvělé torzní tuhosti karosérie. Zmiňovaná inovace se týká drobných úprav nasávače vzduchu. Vpředu se navíc objevila atraktivní světla pro denní svícení z diod LED, záď zdobí odlišně tvarované svítilny rovněž využívající technologii úsporných diod.

Svůdné boky vozu jsou nyní širší o 44 milimetrů. Novinkou je sedmistupňová dvouspojková převodovka PDK (Porsche Doppelkupplungsgetriebe), která jednak snižuje emise a v neposlední řadě i hmotnost automobilu. Převodové ústrojí umí navíc ukrojit dvě desetiny sekundy při akceleraci z 0-100 km/h.

Zrychlení tak nyní může proběhnout za 5,0 sekund, s paketem Sport Chrono Package Plus dokonce za 4,8 sekund. Tímto kouzelným „tlačítkem“ byl vybaven i námi testovaný vůz v atraktivním bílém odstínu karosérie.

Systém je kombinován právě s avizovanou převodovkou PDK a po jeho aktivaci dokáže nastavit optimální převodový stupeň pro maximálně možné zrychlení vozu. Nechybí ani „launch control“, tj. nastavení elektroniky pro největší zrychlení z klidu.

Při sportovní jízdě jsme využívali i aktivních tlumičů, funkce PASM ( Porsche Aktive Suspension Management), který nastavuje jednotlivé tlumiče v závislosti na kvalitě povrchu a jízdním stylu řidiče. Avizovaná výbava se pro model Targa 4 nabízí za příplatek v kombinaci s devatenáctipalcovými koly místo standardních disků o rozměru 18-ti palců.

Modelová řada Targa se vyrábí pouze v kombinaci s pohonem všech čtyř kol. Ten vychází nově z modelu 911 turbo a dokáže poslat až 100% točivého momentu na zadní nápravu. S takto nadopovaným automobilem jsme vyjeli na oblíbenou silnici plnou zatáček, abychom si ověřili skvěle vzhlížející „papírové“ předpoklady porsche.

První zjištění se týkalo zmiňovaného nepříliš významného rozdílu mezi motorizacemi 3,6l (Targa 4) a 3,8l (Targa 4S). Až na několik výjimek neprobíhala jízda na samém limitu vozu a to především v zatáčkách.

Testované porsche bylo jednak obuto do zimních pneumatik, které jsou pochopitelně díky použité směsi měkčí, což má za následek o něco nervóznější chování při brzdění a v zatáčkách. Teploměr navíc ukazoval pouhé dva stupně, takže byl asfalt v lesních úsecích trochu vlhký. I tak by ale bylo zvolené tempo s variantou hnanou pouze zadní nápravou nemyslitelné.

Při akceleraci do zatáčky na nás občas problikával strážce PTM (Porsche Traction Management), který má na starost jízdní stabilitu právě za zhoršených jízdních podmínek. Slova chvály si hned po skvělém motoru zaslouží nová dvouspojková převodovka.

Změny stupňů probíhají neuvěřitelně rychle a ve sportovním módu je při razantní akceleraci doprovází fantastické „kopnutí“ do těl posádky. Výhradu však stále máme k tlačítkům na volantu pomocí nichž se mění převodové stupně v manuálním módu.

Výtka se týká řazení vyšších rychlostních stupňů, jenž vyžaduje nutnost většího tlaku palcem, bez kterého přeřazení neproběhne. Kovový povrch navíc docela klouže, standardní páčky pod volantem nám i přes jisté nevýhody stále připadají jako lepší alternativa.

Řízení je velmi komunikativní a pozici za volantem prakticky není co vytknout. Snad jen dlouháni to budou mít s nalezením optimálního posedu o něco těžší. Námi zkoušený vůz zdobila uvnitř atraktivní červená kůže, která skvěle korespondovala s bílým exteriérem.

Luxusní dojem navozovala i kůží obšitá přístrojová deska, které dominuje kruhový otáčkoměr uprostřed zorného pole řidiče. Tlačítko na ovládání posunu střešního skleněného panelu se nachází vedle ruční brzdy stejně jako ovladač pro elektrický posun roletky proti slunci (novinka pro rok 2009).

Vraťme se ale zpátky na silnici a to rovnou do zatáček. Právě v nich subjektivně stále cítíme lehkou dominanci zadního pohonu zaručujícího neutrální až mírně přetáčivé chování. A to je dobře.

Lehká přední část vozidla na nerovnostech našich silnic občas poskakuje, což je charakteristické pro koncepci těchto vozů. Jde však jen o zvyk, rozhodně to není nic nepříjemného. Snad jen na dálnici umí vyvést automobil z rovnováhy vyjeté koleje od kamiónů.

Porsche 911 učí řidiče svojí přirozeností pomalejším nájezdům do zatáček a říká si o razantní akceleraci kousek před jejím apexem. Je to neuvěřitelná zábava, kterou zvládá porsche lépe než kdokoliv jiný. Záleží už jen na řidiči, jak povolí uzdu svým zábranám.

Jisté však je, že tato sportovní čtyřkolka není pouhým zábavným dopravním prostředkem pro letní měsíce, ale dokáže být nadšenému řidiči potěšením prakticky po celý rok. A to je u sportovní legendy za nemalé peníze důležitá vlastnost.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Porsche 911 Targa 4

Motor

Zážehový šestiválec s plochými válci o zdvihovém objemu 3614 ccm. Nejvyšší výkon 254 kW při 6500/min. Největší točivý moment 390 N.m při 4400/min.

Převodové ústrojí

Pohon všech kol, diferenciál s omezenou svorností vzadu. Sedmistupňová samočinná dvouspojková převodovka PDK.

Karoserie

Samonosná dvoudveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 282 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 s (PDK, Sport+). Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 15,5 / 7,4 / 10,3 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2350 mm. Celkové vnější rozměry 4435/1852/1310 mm. Palivová nádrž 67 l.

Cena testovaného vozu

3 295 352 Kč

Základní parametry
Výrobce:Porsche
Model:911
Karosérie:Kupé
Motor:Targa 4
Palivo:benzín
Rok výroby:2008
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -