Lexus IS-F - ultimativní odpověď na M3, RS4 a C63 AMG (TEST)

Testy
25.10.2008

F T G

Lexus IS-F - ultimativní odpověď na M3, RS4 a C63 AMG (TEST)

Je skoro půlnoc a my přejíždíme česko-rakouské hranice s jediným cílem – Grossglocknerský průsmyk. Je to jedno z mála míst v Evropě, kde se dají dokonale prověřit skutečné schopnosti sportovních automobilů. Společnost nám dělá nekompromisní Lexus IS-F, jehož pětilitrový osmiválec posílá na zadní nápravu neuvěřitelných 423 koní…

 

Lexus útočí v Evropě ve velkém stylu. Supersportovní sedany střední třídy jako jsou BMW M3, Mercedes-Benz C 63 AMG nebo Audi RS4 mají vážný problém. Japonci se zaměřili na modelovou řadu IS a pomocí mnoha úprav z ní vyvinuli silného konkurenta.

Na záď vozu nakonec nalepili písmeno „F“ podle závodního okruhu Fuji Speedway, který automobilce sloužil po celou dobu vývoje vozu pro testovací účely. Závodní komplex se nachází na úpatí hory Fudži a nejnáročnější zatáčka této dráhy byla zakomponovaná právě do tvaru nového loga „F“.

Šéfem celého projektu IS-F je Yukihiko Yaguchi, jehož tým představil managementu první prototyp tohoto vozu již v roce 2003. Kompaktní karosérie dostala masivní přední nárazník, rozšířené blatníky, pozměněnou přední masku, zadní decentní spoiler a v neposlední řadě i robustní kovaná devatenáctipalcová kola od BBS s deseti tenkými paprsky.

Z jejich útrob vykukují obrovské brzdové kotouče (vpředu o průměru 360 mm, vzadu 345 mm) a třmeny šestipístových brzd Brembo. A ještě je tady jedna nepřehlédnutelná věc – čtyři koncovky výfuků netradičně umístěné nad sebou.

Po usednutí do vozu působí líbivě povedená imitace kovově stříbrné tkaniny na středové konzole, téměř nezbytností jsou přední anatomicky tvarovaná sedadla s výtečným bočním vedením potažená perforovanou semi-anilinovou kůží. Dozadu se posadí pouze dvě osoby, prostřední sedadlo totiž nahradil plastový výlisek a sklopná loketní opěrka s otvorem na lyže…

Slyšíte správně, IS-F je výborně použitelný i pro rodinné cestování třeba na dovolenou, samozřejmě při zachování vysokého standardu pohodlí značky. S tím také korespondují takové luxusní prvky výbavy jako je například bezklíčový přístup, sedmipalcový dotykový displej, dvouzónová klimatizace, parkovací čidla s kamerou, audiosystém od renomovaného výrobce Mark Levinson se čtrnácti reproduktory, navigace DVD a další vymoženosti známé ze standardní modelové řady IS.

Kdyby zkrátka nebylo hliníkových pedálů, rychloměru cejchovaného do 300 km/h, modrých ručiček jednotlivých ukazatelů na přístrojovém panelu, sportovního tříramenného volantu s tlustým věncem a precizně provedených kovových páček řazení pod volantem (pravou se řadí vzestupně, levou sestupně) snadno bychom si „efko“ spletli se standardním IS.

Po stisknutí startovacího tlačítka se z útrob motorového prostoru ozve dunění zážehového vidlicového osmiválce 5,0 V8, který vychází z modelu Lexus LS600h.

Pro potřeby IS-F se však inženýři inspirovali přímo ve formuli 1 a v kooperaci se společností Yamaha Racing vyladili pohonnou jednotku na úctyhodný výkon 311 kW při 6600 ot/min. Srdce tohoto vozu je zároveň jeho největší chloubou a při papírovém porovnání hravě poráží BMW M3 majestátním točivým momentem 505 N.m, který vrcholí při 5200 ot/min.

Motor má lité hlavy válců a titanové ventily, jenž dobře odolávají extrémním teplotám a využívá čtyřzdvihového přímého vstřikování Superior (D-4S) se zdvojenými tryskami a proměnného časování sacích ventilů VVT-iE ovládané elektromotorem (kratší reakční doba než při použití standardního hydraulického systému).

Nové sání má navíc dva vdechy, které vozu propůjčují nezaměnitelných charakter. Výsledkem významné přeměny je jeden z nejmodernějších agregátů současnosti, který vůz katapultuje z 0 na 100 km/h za vynikajících 4,8 sekund.

Maximální rychlost je elektronicky omezena na 270 km/h. Nezbytnou podmínkou pro ryze sportovní charakter každého automobilu je převodovka. Když jsme se zadívali na volič automatu polilo nás horko. Samočinná převodovka ve sportovním vysoce výkonném sedanu? Rozhodli jsme se ale její manuální řazení pořádně prověřit až při vlastním testování na kvalitních silnicích rakouských velehor.

Při přesunu právě do těchto míst působilo převodové ústrojí a vlastně i celá pohonná jednotka velice přátelsky a tiše přesně tak, jak jsme u těchto japonských high-end vozů zvyklí. Luxusní Grand hotel v Zell am See (ideální východisko na vysokohorskou silnici Grossglockneru) nám poskytl dostatek odpočinku a také prostoru pro přemýšlení nad testovaným IS-F.

Druhý den ale už pevně svírám tříramenný volant a konečky mých prstů spočívají na ledově chladných kovových páčkách ručního řazení. Volant přitahuji k tělu jak to jen jde a volič převodovky posunuji do manuálního módu. Ještě před příjezdem k mýtné bráně mačkám tlačítko SPORT integrovaného systému řízení dynamiky vozidla nazvaného VDIM. Právě tímto úkonem se z luxusního vozu stává sportovní bestie připravená atakovat ty nejvyšší mety. Dojde totiž k optimalizaci brzd, řízení a systému směrové stability.

Ještěže už končí letní sezóna a silnice oblíbeného průsmyku jsou poloprázdné. Dostávám pokyn k jízdě zvednutím závory a zostra nastupuji na plynový pedál.

Lexus nekompromisně zahajuje útok na nejvyšší bod Grossglockneru. Nespočet vlásenek a rychlých zatáček s velmi kvalitním povrchem v kombinaci s nevídaným převýšením ve vysoké nadmořské výšce se často stávají místem, kam jezdí automobilky testovat jednotlivé komponenty pod enormní zátěží. To jak se brzdová soustava dokáže vypořádat s porcí 420 koňských sil se však ukáže až při sjezdu dolů, nyní se naplno rýsuje charakter podvozku v kombinaci s motorem a převodovkou.

Po překročení hranice 3600 ot/min začíná osmiválec nabírat vzduch přes druhý, rozměrnější sací otvor, což doprovází úchvatné burácení. Cokoliv co mělo šest válců a sportovní apetit jsem nikdy takhle znít neslyšel, návykový zvuk se dá přirovnat například k Audi RS4 nebo Chevroletu Corvette.

Škoda jen, že omezovač zasahuje relativně brzy, již při 7000 ot/min. Hodnota akcelerace pod pět sekund propůjčuje pochopitelně vozu úplně jiný rozměr a to, že je objem motoru jen stěží nahraditelný (turbem či kompresorem) dokazuje brutální akcelerace daleko za hranice povolených rychlostních limitů.

Úsměv na tváři vykouzlí i převodovka prakticky okamžitě po prvním přeřazení v manuálním módu, kdy se po každé změně převodového stupně ve vysokých otáčkách odmění řidiči poměrně výrazným trhnutím podobným sekvenčním převodovkám závodních vozů. Podřazení ve vysokých otáčkách zase doprovází fantastický meziplyn, který umocňuje skvělý pocit z rychle projeté zatáčky, která následuje. Elektronika však přeci jen hlídá řazení jednotlivých stupňů a pokud se zrovna nacházíte v nepříznivých otáčkách dá to akustickým tónem najevo a požadovanou změnu rychlosti neprovede.

Výstražný tón se rovněž ozve při překročení 6500 ot/min, kdy se vyplatí okamžitě přeřadit a nečekat na zásah omezovače. Ten totiž znamená relativně dlouhou prodlevu v řazení a to je škoda. Osmistupňová převodovka dokáže přeřadit za úctyhodných 100 milisekund, což je méně než například u supersportovního Lamborgini Gallarda (120 milisekund).

Nájezdy do zatáček jsou chirurgicky přesné a i řízení je překvapivě komunikativní především v porovnání s ostatními vozy této značky. Ocenili bychom snad jen jeho strmější převod. Aktivovaná stabilizace nezasahuje zbytečně brzy, čímž umožňuje opravdu rychlé průjezdy zatáček.

Její deaktivaci lze doporučit pouze zkušeným řidičům, vysoký výkon na zadní nápravě umožňuje pouhým sešlápnutím plynu téměř kdykoliv vykroužit zatáčku dveřmi napřed. Brzdy jsou samostatnou kapitolou ani při veliké zátěži a dobržďování z relativně vysokých rychlostí v extrémním klesání jsme nezaznamenali známky jejich vadnutí. Tento jízdní režim ale vyžaduje brát v úvahu pohotovostní hmotnost vozu 1700 kg, právě v tomto ohledu budou jistě mít některá sportovní dvoumístná kupé navrch.

Lexus IS-F zaslouží pochvalu díky své neuvěřitelné univerzálnosti a nenucenosti, kterou se dokáže pohybovat na silnicích. Je to automobil dvou tváří, s kterým lze stejně efektivně projet Evropu a naplno využít výhody sedanu (při konstantní jízdě 140 km/h spotřeba paliva 9 l/100 km) nebo na závodní dráze atakovat výborné časy s velikou dávkou zábavy za volantem podobnou té, jenž nabízí opravdu jen ty z nejrychlejších...

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Lexus IS-F

Motor

Zážehový vidlicový osmiválec o zdvihovém objemu 4969 ccm. Nejvyšší výkon 311 kW při 6600 ot/min. Největší točivý moment 505 N.m při 5200 ot/min.

Převodové ústrojí

Pohon zadní nápravy. Osmistupňová samočinná převodovka.

Podvozek

Dvojité lichoběžníkové zavěšení předních kol, víceprvková náprava vzadu.

Karoserie

Samonosná čtyřdveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 270 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 16,8 / 8,3 / 11,4 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2730 mm. Celkové vnější rozměry 4660/1815/1415 mm. Palivová nádrž 64 l.

Základní cena

1 629 000 Kč

Základní parametry
Výrobce:Lexus
Model:IS
Karosérie:Sedan
Motor:5.0
Palivo:benzín
Rok výroby:2008
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -