Nová sportovní liga - Subaru Impreza 2.5 WRX (TEST)

Testy
28.07.2008

F T G

Nová sportovní liga - Subaru Impreza 2.5 WRX (TEST)

Druhou nejsilnější Imprezu WRX jsme týden trápili na oblíbených okreskách a šotolinových cestách. Přestože jí chybí tři magická písmena "STi" lze od ní očekávat ryze sportovní jízdní vlastnosti?

 

Nemám rád kompromisy, ale od prvních kilometrů je jasné, že novou Imprezu WRX nelze přímo považovat za jakýsi mezistupeň mezi brutální verzí STI a stadnardní imprezou. Její určení je totiž trochu odlišné a to i oproti současným ostrým hatchbackům přezdívaných "hothatche". Ale proč je tomu vlastně tak?

Detailní popis radikálních změn, které v celé modelové řadě nedávno proběhly jsme zmiňovali v rámci našeho prvního redakčního testu Subaru Imprezy 2.0R. V rámci transformace sedanu na hatchback přišla impreza o svůj vystouplý zavazadelník a relativně ostře řezané tvary.

Důvod této přeměny byl zřejmý - více přizpůsobit nový model evropským zákazníkům a zlepšit tak výsledky prodejů právě v Evropě, kde jsou vozy této třídy v provedení hatchback jasně nejprodávanější. Otázkou ovšem zůstává, jak se s avizovanou změnou vypořádají příznivci sportovních provedení s přívlastky WRX nebo WRX STI.

Reakce jsou zatím spíše smíšené a tábor skalních příznivců výrobce vozů se symetrickým pohonem všech kol se rozdělil na dvě skupiny. Ať je jejich názor na nový vzhled jakýkoliv, fanoušci značky se musejí smířit ještě s další věcí. Pozměněn byl totiž i charakter vozu a varianta WRX není výjimkou.

Zvenku testované "véerikso" rozhodně neskrývá svůj sportovní potenciál a provokuje okolí nejen svým oplastováním po celém obvodu karosérie, ale také dominantním násávačem vzduchu na přední kapotě. Interiér je nyní více zaoblenější, v oblasti kvality použitých materiálů však výrazný posun neproběhl.

Pochvalu si zaslouží dobrá ergonomie stejně jako vynikající sportovní sedadla s účinným bočním vedením a v neposlední řadě i špičkový volant s kůží potaženým věncem. Více místa na zadních sedadlech stejně jako velké množství odkládacích stránek jsou velkou výhodou v porovnání s předchozí generací.

Objem zavazadlového prostoru 301 litrů příznivce hatchbacků nižší střední třídy však příliš nepotěší. Oceňujeme naopak bohatou základní výbavu modelu WRX, nechybí rádio s měničem na 6CD a ovládáním na volantu, xenonové světlomety, automatická klimatizace, elektricky ovládaná okna a zrcátka, vyhřívaná sedadla nebo dokonce i systém pro snadnější rozjíždění do kopce (hillholder).

Hlavním argumentem pro koupi této verze má být ale motor a jízdní vlastnosti. Ne nadarmo se z imprezy stala respektovaná modla příznivců sportovních vozů a označení WRX znamená pro mnoho lidí jasnou místenku do světa adrenalinu a rychlosti.

Konečně svíráme do ruky dobře padnoucí volant a z pod kapoty slyšíme dunivý zvuk plochého přeplňovaného čtyřválce se zdvihovým objemem 2457 cm3. Razantní akcelerace a související zátah jen potvrzuje nejvyšší výkon agregátu 169 kW při 5200 ot/min. Křivka největšího točivého momentu 320 N.m vrcholí při 2800 ot/min.

Motor se výrazně probouzí zhruba od 2500 ot/min, kolem 4000 ot/min se přidává jadrný zvuk společně s pískáním turbodmychadla. Charakteristická akustická kulisa plochého motoru je návyková, stejně jako mechanický zvukový doprovod při akceleraci.

Ve vysokých rychlostech naopak neruší nepříjemný aerodynamický svist, svůj podíl na tom mají nově i rámové dveře. Pětistupňová převodovka vyžaduje pevnou ruku při řazení, šestý převodový stupeň chybí především na dálnici, kde motor ve 130 km/h točí 3500 ot/min. Při u nás nelegální nejvyšší rychlosti 209 km/h ukazuje otáčkoměr zhruba 5000 ot/min.

Symetrický pohon všech kol výborně odvádí svojí práci a to zejména na mokrém asfaltu nebo šotolině. Na suchu ale pouhým přidáním plynu Imprezu WRX ke smyku nepřimějete, na to jejích 230 koní nestačí. Díky měkčímu odpružení lze však stejného efektu docílit rozhoupáním vozu před zatáčkou. Vodit Imprezu WRX dveřmi napřed na šotolině jde ale velmi nenásilně a přirozeně.

Hravost je zkrátka této impreze vlastní, od modelu WRX STI očekáváme více nekompromisní chování a v neposlední řadě i výrazně sníženou míru komfortu při jízdě po nekvalitních silnicích. Právě zde testované WRX boduje nejvíce, skvěle dokáže žehlit nerovnosti a to i v městském provozu.

Vůz je zkrátka postaven na denní používání a dokonce se zdá být ještě přívětivější než zmiňované „ostré“ hatchbacky. Oproti nim je WRX sice komfortněji naladěné, dohromady s pohone všech kol ale umí projíždět zatáčky stejně rychle a při nepříznivých adhezních podmínkách jim hravě ujíždí.

Se subaru jsme v kombinovaném režimu jezdili za 11,8 l/100 km nutno ale dodat, že jsme poměrně často využívali dynamický potenciál vozu. Při poklidné jízdě spotřeba klesá až pod desetilitrovou hranici na sto kilometrů.

Subaru Impreza WRX se výborně hodí do běžného provozu, díky výkonnému motoru boxer a pohonu všech kol navíc nabízí svému majiteli i slušnou dávku adrenalinu při jízdě a to za jakéhokoli ročního období. Je to zkrátka pomalejší ale zato hravější „sestra“ nekompromisního STi. Potěší i relativně příznivou pořizovací základní cenou startující na hranici 850 tisíc korun.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Subaru Impreza 2.5 WRX

Motor

Přeplňovaný zážehový čtyřválec typu boxer o zdvihovém objemu 2457 ccm. Nejvyšší výkon 169 kW při 5200 ot/min. Největší točivý moment 320 N.m při 2800 ot/min.

Převodové ústrojí

Stálý pohon všech kol se třemi diferenciály. Pětistupňová ručně řazená převodovka.

Podvozek

Nezávislé zavěšení předních kol McPherson, víceprvková náprava vzadu.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 209 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,8 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 14,3 / 8,2 / 10,2 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2620 mm. Celkové vnější rozměry 4415/1740/1475 mm. Palivová nádrž 60 l.

Základní cena

848 800 Kč

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:Impreza
Karosérie:Hatchback
Motor:2.5
Palivo:benzín
Rok výroby:2008
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -