Big City Life - Lexus GS 450h (TEST)

Testy
02.07.2008

F T G

Big City Life - Lexus GS 450h (TEST)

Vysoký výkon osmiválce za příznivou spotřebu šestiválce. Tak zní jednoduchý recept japonského Lexusu na solidní výsledky celosvětových prodejů vozů s hybridní technologií této značky.

 

Lexus GS 450h byl uveden na trh v roce 2006 a stal se tak dalším členem rodiny automobilů s technologií pohonu Lexus Hybrid Drive. Není bez zajímavosti, že na konci minulého roku generoval na evropském trhu model GS 450h zhruba 40% celkových prodejů řady GS vyšší střední třídy.

Lexusu rovněž nahrává líbivý design exteriéru a v porovnání především s německou konkurencí zejména také velká míra jedinečnosti této značky.

„Géeso“ zkrátka na každém rohu nepotkáte tak jako řadu pětkových BMW, Mercedesů třídy E nebo švédských automobilů Volvo S80. Přidanou hodnotou je navíc dokonale odhlučněný interiér, o kterém se může dříve zmiňovaným vozům jenom zdát. Na druhou stranu Lexus GS sází spíše na komfort cestování než potěšení z dynamického svezení, část klientely preferující sportovnější charakter se tudíž pravděpodobně poohlédnou právě po BMW páté řady.

Ostatní ale nebudou mít rozhodování vůbec tak jednoduché a to hlavně zájemci toužící po vrcholu nabídky. Zapomeňme tudíž na diesely, které začínají zažívat právě v této třídě jistý útlum.

Jejich kultivovanost se stále nedá srovnávat s benzinovými protějšky, na druhou stranu ale rozhodně potěší pořizovací cenou a nižšími provozními náklady a to i s ohledem na dramaticky rostoucí cenu nafty.

V prémiovém segmentu se ale už poměrně hojně vyskytují klienti s preferencí nižší spotřeby především s ohledem na co nejvyšší počet ujetých kilometrů na jednu nádrž bez nutnosti tankování a v neposlední řadě také na minimalizaci emisních škodlivin. Není žádným tajemstvím, že pouze vozy splňující stanované normy mají umožněn vjezd do samých center velkých evropských metropolí.

Hybridní systém a jeho fungování jsme již detailně popisovali v předchozím testu tohoto vozu, pojďme tedy alespoň zmínit základní technické údaje. Vůz je vybaven zážehovým šestiválcem 3,5 l s nejvyšším výkonem 218 kW při 6400 ot/min, největší točivý moment 368 N.m vrcholí při 4800 ot/min.

Pohonné ústrojí je kombinované s elektromotorem (147 kW, 275 N.m). Právě tato unikátní kombinaci činí s vozu opravdu rychlý dopravní prostředek v přímém směru. Nikdy nezapomenu na gesto uznání překvapeného motorkáře, kterému jsem se po najetí na dálnici v mžiku vzdálil.

Není se co divit, vždyť GS 450h zvládá sprint z 0-200 km/h za úctyhodných 20 sekund. A to vše za neuvěřitelného ticha v interiéru… Přestože jsme se k výrobcem udávané hodnoty kombinované spotřeby paliva nepřiblížili, stále považujeme výsledných 10,5 litrů na 100 km za velmi dobrý výsledek. Nutno ale podotknout, že jsme často a rádi využívali skvělou dynamiku hybridního ústrojí a příliš necestovali v hustém městském provozu.

Právě ve městě se totiž výhody avizovaného systému projeví na úspoře pohonných hmot nejvíce a lexus navíc své okolí zbaví slov i svým absolutním tichem, se kterým se umí dát do pohybu.

Popojíždění má totiž z velké části na starost pouze elektromotor dopovaný sadou akumulátorů, na které se vztahuje pětiletá garance nebo limit na 100 tis. ujetých kilometrů. S modelovým rokem 2008 přichází také lehká modernizace modelové řady GS.

Upravena byla přední maska chladiče, jenž je opticky o něco hranatější, luxusní dojem navíc potrhuje i více chromu. Logo značky dostalo modrý akcent, který figuruje jako jedinečný prvek, jenž odlišuje hybridní verzi oproti standardnímu provedení.

V interiéru dominují vysoce kvalitní materiály a dokonalé zpracování. Každému prvku byla věnována velká pozornost nejen po estetické stránce, ale také s ohledem na jeho funkčnost. Výtku si zaslouží snad jen výklopný panel ovladačů nacházející se vlevo od volantu. Přestože byl jeho tvar v rámci provedené inovace pozměněn, stále zasahuje do prostoru nohy řidiče a výhled na jednotlivá tlačítka zakrývá volant.

Ovládání bočních zrcátek, sluneční clony apod. tak raději doporučujeme provádět po zastavení. Interiéru dominuje barevný dotykový displej sloužící jako navigační systém, ale také palubní počítač. Ten umí zobrazit za posledních 30 minut jízdy průměrnou dosaženou spotřebu pohonných hmot za každou minutu. Tělo posádky hýčkají rozměrná kožená sedadla, vpředu disponují nejen vyhříváním ale i odvětráváním.

Jak jsme již zmiňovali jízdní vlastnosti se nesou v duchu komfortního nastavení podvozkových prvků.

Ani sportovní mód adaptivních tlumičů (tlačítko u ovladače převodovky) z vozu žádného sportovce neudělá, nutno ale dodat, že se karosérie nijak výrazně nenaklání. Svůj podíl na tom nově mají i aktivní stabilizátory s proměnnou tuhostí ve spojení s pneumatikami typu runflat. Pneumatiky s možností nouzového dojetí překvapivě nesnižují komfort jízdy ani při jízdě na nekvalitních silnicích.

A pro ty, kteří si chtějí užít dynamiky ještě více a většina jejich cest vede mimo městské aglomerace (kde rozdíl ve spotřebě paliva u hybridní a benzinové varianty není tak dramatický) má Lexus v nabídce novinku v podobě modelu GS 460. Její redakční test pro vás chystáme v nejbližších dnech.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Lexus GS 450h

Motor

Zážehový šestiválec o zdvihovém objemu 3456 ccm. Nejvyšší výkon 218 kW při 6400/min. Největší točivý moment 368 N.m při 4800/min.

Elektromotor s permanentními magnety s nejvyšším výkonem 147 kW a největším točivým momentem 275 N.m.

Převodné ústrojí

Zadní poháněná náprava. Automatická převodovka E-CVT (Electronically-controlled Continuosly Variable Transmission) s plynule měnitelným převodem a sekvenčním režimem brzdění.

Podvozek

Elektronicky řízené tlumiče. Trojúhelníková ramena vpředu i vzadu, aktivní stabilizátory s proměnnou tuhostí. Zadní víceprvková náprava.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 250 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,9 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 9,1 / 7,1 / 7,9 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2850 mm. Celkové vnější rozměry 4835/1820/1430 mm. Palivová nádrž 65 l.

Cena

1 614 000 Kč

Základní parametry
Výrobce:Lexus
Model:GS
Karosérie:Sedan
Motor:450h
Palivo:benzín
Rok výroby:2008
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -