Lexus LS 600h L - úspěšné tažení do nejprestižnější ligy...(TEST)

Testy
06.05.2008

F T G

Lexus LS 600h L - úspěšné tažení do nejprestižnější ligy...(TEST)

Prodloužená verze luxusní limuzíny Lexus LS 600h L je nejen šetrná k životnímu prostředí, ale především se svému majiteli snaží nabídnout nejvyšší míru pohodlí. Není se co divit, že jsme se v rámci redakčního testu vozu s pořizovací cenou téměř čtyř miliónů korun snažili mimo jiné vyzkoušet právě komfort zadního sedadla…

 

Dle vyjádření představitelů českého dovozce této značky, využívá většina majitelů limuzín LS 600h L služeb privátního řidiče. Z automobilu se tak stává luxusní dopravní prostředek, ve kterém jeho vlastník nejen relaxuje, ale velmi často také pracuje.

Způsob využití automobilu se tedy oproti modelu LS 460 značně liší, přestože právě tyto avizované automobily nabízí velmi vysoký komfort cestování.

Dříve testovaný Lexus LS 460 na nás zanechal hluboký dojem. S ladností a hrobovým tichem v interiéru jakým se přenášel přes nerovnosti našich silnic strčil do kapsy prestižní sedany německého tria, které naopak bodují svým dlouhou dobu budovaným image a v případě sedmé řady od BMW i částečně sportovními jízdními vlastnostmi. Nedávno ale na náš trh dorazila „šestistovka“ LS, která se staví do boje proti těm nejluxusnějším a největším sedanům.

Přestože Lexus zatím není schopen nabídnout stejně bohatou škálu motorizací jako jeho hlavní rivalové, úspěšně pokryl vrchol nabídky. Dokonce nechybí ani sofistikovaný pohon všech kol nebo nadprůměrný prostor na zadních sedadlech spojený s písmenem „L“ v názvu modelu.

Právě prodloužený rozvor o 12 centimetrů totiž zajišťuje více místa na klíčovém zadním sedadle obdobně, jako je tomu u konkurence. To by ale nebyl Lexus, aby nevnesl do prestižního segmentu něco nového.

Základem hybridního pohonu se v tomto voze stal vznětový osmiválec z modleu LS 460, jehož zdvihový objem byl zvětšen na 4969 cm3. Pohonná jednotka poskytuje vozu nejvyšší výkon 290 kW při 6400 ot/min, křivka největšího točivého momentu 493 Nm vrcholí při 4100 ot/min. To ale ještě není všechno, v kombinaci s elektromotorem (165 kW, 300 Nm) činí totiž přepočtený maximální výkon hnacího ústrojí úctyhodných 327 kW.

Výkon je na silnici přenášen přes všechna čtyři kola pomocí mezinápravového diferenciálu Torsen se standardním rozdělením točivého momentu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60. V případě potřeby se poměr mění v rozmezí od 50:50 až k 30:70.

Číslice 600 v označení vozu znamená, že nabízený výkon hybridního ústrojí odpovídá šestilitrovým dvanáctiválcům. A jak je výkonový potenciál využitelný v praxi? Motor o sobě dává vědět pouze ve vysokých otáčkách a to nádherným zvukem osmiválce.

V ostatních režimech je ve voze absolutní ticho, ve vyšších rychlostech je slyšet pouze aerodynamický svist obtékajícího vzduchu a hluk od pneumatik. Pochvalovali jsme si především dechberoucí pružné zrychlení ve vysokých rychlostech, při kterých má „šestistovka“ znatelně navrch oproti modelu LS 460.

Automobil je vybaven elektronicky řízenou převodovkou E-CVT s plynule měnitelným převodovým poměrem a sekvenční převodovkou. Přestože jako základ tohoto ústrojí posloužilo planetové soukolí její projev se blíží standardní převodovce CVT.

Díky tomuto ústrojí se při jízdě dočkáte neuvěřitelně plynulé akcelerace při zachování konstantních otáček motoru. Pokud si chcete užít lahodného zvuku osmiválce, musíte volič převodovky přitáhnout k sobě do módu sekvenčního řazení a otáčky při zrychlení rázem poletí nahoru.

Nevýhodou hybridního systému je vyšší hmotnost hnacího ústrojí, která mimo jiné souvisí se sadou NiMH akumulátorů v zadní části vozidla. Ta navíc významným způsobem snižuje objem zavazadlového prostoru na podprůměrných 325 litrů. Vyšší hmotnost je znát především při průjezdu zatáčkou, řízení je tak spíše relaxační záležitostí než sportovním zážitkem. K eliminaci náklonů karosérie dochází při nastavení podvozku na režim Sport.

Vůz totiž disponuje vzduchovým odpružením s adaptabilními tlumiči (Comfort, Sport a standardní režim), k dispozici navíc je i aktivní stabilizátor natáčející zkrutné tyče pomocí elektromotorů v závislosti na náklonu karosérie. Kvůli úspoře energie je stabilizátor během přímé jízdy neaktivní.

Samostatnou kapitolou a největší výhodou hybridní technologie oproti konkurenci je spotřeba pohonných hmot a nízká produkce emisí. Jezdit s pětimetrovou limuzínou s nejvyšším výkonem 327 kilowatů za 10 l/100 km v kombinovaném režimu by bylo ještě před pár lety považováno za science fiction.

Dnes je to však realita, testované „eleso“ je nejúspornější a zároveň nejekologičtější limuzína své třídy, která má i přes současné neúprosné dopravní restrikce ve většině hlavních evropských metropolích umožněn vjezd do jejich center. Při snaze o úspornou jízdu spotřeba paliva dokonce klesá až na hodnotu 8 l/100 kilometrů, časté využívání výkonového potenciálu motoru naopak spotřebu atakuje až k dvacetilitrové hranici.

Tak jak je u hybridních vozů zvykem významné efektivity se řidič dočká zejména v městském provozu. Právě zde lze využívat tlačítko EV, které deaktivuje spalovací motor a za absolutního ticha umožňuje provoz automobilu pouze za podpory akumulované energie v bateriích.

Podmínkou je ale jízda do rychlosti 40 km/h a dostatečné nabití akumulátorů. Výsledkem je spotřeba paliva v městském provozu na hranici 11 l/100 km, jenž hovoří sama za sebe. Rozdílů v řízení oproti LS 460 není příliš. Pozitivně se projevuje delší rozvor a to hlavně ve vysokých rychlostech na dálnici.

Stabilita vozu v těchto podmínkách je opravdu příkladná, a také brzdy odvádějí výbornou práci. Naopak ve městě se řidič setká se zhoršenou ovladatelností při parkování nebo otáčení vozu. Poněkud nepřehledně působí velké množství ovladačů a tlačítek na přístrojovém panelu a středové konzole.

Ani v případě LS 600h L pochopitelně nechybí nadstandardní prvky výbavy jako například monitorovací systém řidiče, který dokáže akusticky upozornit v případě zjištění jeho nepozornosti. Zajímavostí je také vyhřívaný volant nebo příplatkový nouzový asistent řízení a adaptivní tempomat.

Pokrokovou technologií jsou i diodové přední světlomety. V každém světlometu jsou čtyři diody LED, které při minimálním odběru energie zajišťují optimální osvětlení vozovky. Režim dálkových světel však zatím bohužel nezajišťují.

Rozdíl v účinnosti oproti xenonovým světlometům není subjektivně příliš výrazný, diody vozu ale propůjčují jedinečný vzhled. Námi zkoušené provedení bylo vybaveno nadmíru komfortním pravým zadním sedadlem zajišťujícím maximální pohodlí pro VIP cestujícího. Nechyběla ani elektricky ovladatelná podpěra pro nohy, snímač teploty těla pro automatickou úpravu účinnosti klimatizační jednotky, chladící box v zadní konzole vykládané dřevem, vyklápěcí stolek nebo přídavný DVD přehrávač vzadu.

Zadní otoman byl vybaven ventilační a dokonce i účinnou masážní funkcí s několika programy různé intenzity. Jízda na tomto sedadle je opravdovým zážitkem, který dokáže zpříjemnit snad už jen film přehrávaný na devítipalcové LCD obrazovce, případně hudba linoucí se z 19 reproduktorů audiosystému od renomovaného výrobce Mark Levinson.

Základní cena automobilu s prodlouženým rozvorem činí 3 094 000,- Kč, příplatková výbava v námi zkoušeném provedení cenu zvýšila až na 3 841 000,- Kč.

Přestože se jedná o astronomickou částku, při přímém srovnání s konkurencí vychází automobil zajímavě. Navíc nabízí ojedinělou hybridní technologii pohonu a s ní i související úsporu provozních nákladů vyvažující nevýhody automobilu v podobě relativně malého zavazadlového prostoru a vyšší provozní hmotnosti 2320 kilogramů.

Rostoucí zájem o modely LS 600h a LS 600h L mimo jiné také dokazuje více než 50 objednávek v ČR zaznamenaných za necelý rok po uvedení modelu na našem trh.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Lexus LS 600h L

Motor

Zážehový vidlicový osmiválec o zdvihovém objemu 4969 ccm. Nejvyšší výkon 290 kW při 6400 ot/min. Největší točivý moment 520 N.m při 4000 ot/min.

Elektromotor o nejvyšším výkonu 165 kW, největší točivý moment 300 N.m.

Převodové ústrojí

Stálý pohon všech kol AWD. E-CVT převodovka, sekvenční převodovka.

Podvozek

Náprava typu Multi-Link vzadu i vpředu.

Karoserie

Samonosná čtyřdveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 250 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,3 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 11,3 / 8,0 / 9,3 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2800 mm. Celkové vnější rozměry 5150/1875/1480 mm. Palivová nádrž 84 l.

Základní cena (cena testovaného provedení)

3 094 000 Kč (3 841 000 Kč)

Základní parametry
Výrobce:Lexus
Model:LS
Karosérie:Sedan
Motor:600h
Palivo:benzín
Rok výroby:2008
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -