Přespolní premiéra - Škoda Octavia Scout (TEST)

Testy
06.05.2008

F T G

Přespolní premiéra - Škoda Octavia Scout (TEST)

Škoda Octavia Scout je prvním allroadem značky, se kterým se lze vydat i do lehkého terénu. V rámci čtrnáctidenního redakčního testu jsme měli příležitost dokonale vyzkoušet, jak se s tímto „všeumělem“ jezdí.

 

„Je to jen obyčejná octavia s plasty a vyšší světlou výškou“. Tak tuto větu jsme během našeho ježdění slýchávali od přátel a dokonce i náhodných kolemjdoucích poměrně často.

Musíme přiznat, že jsme i my zezačátku přistupovali k „vyšší“ octavii poněkud s rezervou, s přibývajícími kilometry se však naše předsudky ukázaly jako neopodstatněné. Nyní můžeme konstatovat, že avizované změny nasměrovaly charakter vozu přesně dle požadavků potenciální cílové skupiny. Ale pěkně od začátku.

Nestandardní použití plastů na karosérii je v současnosti samozřejmostí právě u vozů kategorie allroad nebo chcete-li crossover. Výjimkou nebyla ani Octavie Scout, která „nosí“ slušivé plasty doplněné imitací hliníkových krytů na předním i zadním nárazníku. Zajímavostí je, že se ochranná lišta vzadu nápadně podobá zadnímu nárazníku nedávno zkoušeného Volva XC70.

Zvýrazněné lemy blatníků a prahů nejsou však pouze estetickým doplňkem tvořící nezbytnou součást vozu této kategorii. Při jízdě mimo zpevněné komunikace totiž plní úlohu praktického ochranného prvku proti odlétajícímu kamení a kusům nečistot.

Právě kvůli černým plastům výrazně ovlivňuje vzhled této škodovky volba barvy karosérie. Světlejší odstíny pochopitelně dávají lépe vyniknout avizovaným úpravám tmavých nelakovaných nárazníků. Dalším nepřehlédnutelným atributem při prvním pohledu na vůz je jeho vyšší světlá výška.

Podvozek byl zvýšen na 180 milimetrů, což výrazným způsobem zlepšuje průchodnost lehkým terénem oproti standardnímu provedení octavie. Do základní výbavy scoutu patří elegantní sedmnáctipalcová kola s pneumatikami o rozměru 225/50. Interiér je mimo pár výjimek téměř totožný s běžným provedením modelové řady, ocenit musíme jednoduše řešenou a pohlednou přístrojovou desku.

Volant je obšitý kvalitní kůží, výhradu máme snad jen proti nesnadnému ovládání tlačítek integrovaných přímo na jeho středovou část. Příjemně tuhá sedadla dobře podpírají tělo i delších jedinců. Zajímavostí je odlišné čalounění sedadel stejně jako plastové madlo před spolujezdcem.

O jeho praktickém využití lze ale polemizovat. Pochválit musíme dostatečný prostor na zadních sedadlech a to ve všech směrech. Zavazadelník zkoušeného kombi disponoval solidním objemem 580 litrů, který lze jednoduchým sklopením zadních sedadel zvýšit na nadprůměrných 1620 litrů.

K dispozici je navíc řada praktických poutacích oček a do stran výklopných věšáků. Pojďme se ale podívat na jízdní vlastnosti této novinky jako jednu z jeho hlavních zbraní. Konstrukce vychází z Octavie Combi 4x4. Přední vzpěry McPherson doplňuje víceprvková náprava vzadu, která vozu zaručuje vynikající stabilitu.

Ve spojení s pohonem všech kol řešeným systémem druhé generace spojky Haldex nabízí solidní trakci. Točivý moment motoru se přenáší na zadní nápravu přes dvoudílný kardanový hřídel, kde je uložena i zmiňovaná spojka a zadní diferenciál.

Právě tento systém reaguje velmi rychle, takže prodlevu výrazného zvýšení točivého momentu zadní nápravy prakticky nelze zaznamenat. Jízdní vlastnosti jsou zejména na povrchu se sníženou adhezí velmi dobré, čtyřkolka si dokáže hravě poradit i s lehkým terénem. Právě zde je znát hlavní výhoda vyšší světlé výšky vozu oproti standardnímu provedení.

Zlepšené nájezdové úhly s jistou dávkou opatrnosti dokonce umožňují i přejezd náročnějších pasáží. Jako doma se však Octavia Scout cítí při jízdě po polních cestách, kterou jsme si náležitě užívali. Kontaktu podvozkových částí s pevným povrchem se v těchto podmínkách řidič příliš obávat nemusí. Scout se navíc při přejezdu nerovností výrazně nehoupe a výborně dokáže tlumit různé druhy nerovností.

Řízení je relativně přesné, posilovač řízení by však mohl být přeci jen méně účinný. Šestistupňová převodovka disponuje lehkým chodem a přesným řazením. Toto ústrojí bylo v našem případě spojeno s osvědčeným vznětovým čtyřválcem o zdvihovém objemu 1968 cm3.

V nabídce pro avizovaný model je ještě benzinová motorizace 2.0 FSi, více dynamiky zaručí snad jen očekávaný přeplňovaný motor 1.8 TFSi. Nejvyšší výkon zkoušeného vznětového 2.0 TDI činí 103 kW při 4000 ot/min., křivka největšího točivého momentu 320 Nm vrcholí při 1750 ot/min.

Pohonná jednotka poskytuje vozu uspokojivou dynamiku, trpí však známými neduhy v podobě nadměrné hlučnosti a hrubého chodu. Překvapením je, že oproti standardní octavii nijak výrazně nenarostla spotřeba pohonných hmot. V rámci našeho redakčního testu se dlouhodobě ustálila na sedmilitrové hranici, ve městě je třeba počítat, že spotřebou o 1-2 litry vyšší.

Škoda Octavia Scout má na našem trhu solidní potenciál. Ve městě dokáže svého majitele hravě přenést přes retardéry a nekvalitní dlažbu, o víkendu se pak nezalekne ani lesní či polní cesty. Při cestování do hor přijde vhod pokrokový systém pohonu všech kol a nadstandardní plasty včetně dalších doplňků v neposlední řadě odliší majitele od četného zastoupení „běžných“ octavií na našich silnicích. Dalším argumentem je i cena, která je oproti Octavii 4x4 pouze o 15 000 Kč vyšší.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI

Motor

Přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1968 ccm. Nejvyšší výkon 103 kW při 4000/min. Největší točivý moment 320 N.m při 1750 ot/min.

Převodové ústrojí

Pohon všech kol systémem Haldex druhé generace. Šestistupňová ručně řazená převodovka.

Podvozek

Zavěšení typu McPherson vpředu. Víceprvková náprava vzadu.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 197 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,2 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 8 / 5,4 / 6,4 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2578 mm. Celkové vnější rozměry 4581/1784/1533 mm. Palivová nádrž 60 l.

Cena v základní výbavě

780 900 Kč

Základní parametry
Výrobce:Škoda
Model:Octavia
Karosérie:Kombi
Motor:2.0 TDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2008
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -