Volvo XC70 3.2 - těžké kombi do lehkého terénu (TEST)

Testy
06.05.2008

F T G

Volvo XC70 3.2 - těžké kombi do lehkého terénu (TEST)

Třetí generace švédského „cross-country“ XC70 dorazila do naší redakce ve velkém stylu. Luxusní výbavu Summum totiž doplňoval nejsilnější agregát v nabídce pro tento model, zážehový atmosférický šestiválec o zdvihovém objemu 3192 cm3.

 

Přestože někomu může Volvo XC70 připomínat jakýsi kompromis mezi S60 a XC90, ve skutečnosti tomu tak není. Pětidveřová karosérie kombi s rozvorem 2815 mm poskytuje posádce nejen dostatečný prostor ve všech směrech, ale také solidní průchodnost lehkým terénem.

Za zmínku rozhodně stojí i fakt, že celkové pojetí interiéru má daleko blíže modelu S80 a to nejen velkorysým prostorem, ale především luxusním pojetím. V terénu jsme si navíc ověřili, že se tento vůz zmiňovanému XC90 prakticky vyrovná. Nové Volvo XC70 nabízí z estetického pohledu osobitý design s nezaměnitelným pojetím.

Efektní jsou především plastové kryty prahů karosérie a lemů blatníků stejně jako hliníkové prvky předního a zadního nárazníku. Testované volvo tak opět navazuje na produktovou řadu značky a přestože jsou jeho křivky spíše hranatého charakteru (ve stylu předchozích modelů) působí nesmírně elegantním a v neposlední řadě i zdravě agresivním dojmem.

Konzervativní design je tak minulostí, tohle auto je originální a často na sebe strhává pozornost kolemjdoucích. Interiér vozu poskytuje posádce velkou míru komfortu, prakticky totožnou s nedávno testovaným modelem V70 a jen nepatrně nižší v porovnání s vlajkovou lodí Volvo S80.

Posádku v případě námi zkoušeného provedení hýčkala vyhřívaná sedadla s odvětráváním, jejichž dostatečné dimenzování dokáže splnit požadavky i velmi náročného zákazníka. Nejinak je tomu i v případě zadních sedadel. Sklopením jejich opěradel navíc vznikne naprosto rovná nákladová plocha s možností převozu předmětů přesahujících délku dva metry.

Samozřejmostí je vysoká kvalita použitých materiálů, potěší i palubní počítač komunikující s řidičem v českém jazyce. Bohatá bezpečností výbava je u volva prakticky samozřejmostí. Za zmínku stojí kamerový systém BLIS, který pomáhá eliminovat mrtvý úhel při přejíždění do vedlejšího pruhu.

Dobrou práci v nepříznivých podmínkách odvádí stabilizační systém DSTC, který lze deaktivovat poněkud nestandardní cestou přímo v menu palubního počítače. V bezpečnostní výbavě dále nechybí čelní, boční a okenní airbagy, systém ochrany páteře při nárazu zezadu WHIPS a v neposlední řadě ani úchyty dětských sedaček ISOFIX.

K bezpečnosti významnou měrou rovněž přispívají bi-xenonové světlomety s ostřikovači. Díky podvozku se světlou výškou 210 milimetrů v kombinaci s robustními dveřmi a majestátní karosérií se posádka při jízdě cítí mimořádně bezpečně.

Líbilo s nám účinné odhlučnění interiéru, na čemž má svůj podíl i kultivovaný zážehový šestiválec 3.2 l. Ten vozu poskytuje nejvyšší výkon 175 kW při 6200 ot/min. a největší točivý moment 320 Nm, jehož křivka vrcholí při 3200 ot/min. I přes tyto velmi slušně vzhlížející papírové hodnoty nelze od vozu s pohotovostní hmotností 1829 kilogramů očekávat nijak závratnou dynamiku.

Pohonná jednotka byla spojena s šestistupňovou samočinnou převodovkou Geartronic, s možností volby manuálního módu řazení rychlostních stupňů. Prodlevy řazení jsou oproti minulé generaci tohoto ústrojí významně kratší.

Nevýhodou avizované pohonné jednotky je o něco vyšší spotřeba pohonných hmot, jejíž kombinovaná hodnota se v našem případě ustálila na 12,6 l/100 km. Lze pochopitelně jezdit i kolem 10 l na 100 km, předpokladem ale je lehká noha na plynu a omezení jízdy mimo zpevněnou silnici.

Právě na tomto povrchu automobil s přehledem žehlí nerovnosti a to především díky komfortně nastavenému odpružení. Testované volvo nebylo vybaveno aktivním podvozkem Four-C, který umožňuje měnit charakter podvozku v závislosti na povrchu, v nabídce je právě tento systém za příplatek 48 tisíc korun.

Při dynamickém průjezdu zatáčku zasahuje poměrně rychle a účinně stabilizační systém, vyšší hmotnost automobilu poněkud brání jakýmkoliv sportovním choutkám. Záběrové vlastnosti jsou ale vynikající, což je dáno pohonem všech kol se spojkou Haldex.

Na silnici je tedy nové Volvo XC70 mimořádně pohodlným vozem a rychlým dálničním expresem. Poměrně slušnou část testovacího času jsme s automobilem strávili mimo zpevněný povrch, kde se ukázala jeho přidaná hodnota. Po intenzivních vichřicích a lijácích jsme jezdili zejména na podmáčených polních cestách a lesích a nepohrdli jsme ani písčitým povrchem.

Automobil disponuje solidními nájezdovými úhly a dobře vyváženým těžištěm, není se tedy co divit, že zvládne absolvovat v lehkém terénu trasu, v minulosti projetou oblíbeným Volvem XC90. Ocenili jsme zcela nový systém pro sjíždění prudkých svahů HDC, jenž pochází od Land Roveru a v této kategorii představuje spíše raritu. Nové „sedmdesátce“ je vlastní i rychlá jízda po polních cestách, kde si lze s vypnutým stabilizačním pomocníkem užít velkou dávku zábavy v přetáčivých smycích.

Třetí generace Volva XC70 je výbornou alternativou k vozům SUV s výše umístěným těžištěm. I přes poměrně vysokou hmotnost a méně agilním jízdním vlastnostem v porovnáním s některými konkurenty, představuje XC70 mimořádně pohodlný a prostorný automobil, který umí překvapit i v terénu. Pro častější využití vozu mimo zpevněný povrch a omezení provozních nákladů, bychom spíše doporučili variantu se vznětovou motorizací D5.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Volvo XC70 3.2 AWD

Motor

Zážehový řadový šestiválec o zdvihovém objemu 3192 ccm. Nejvyšší výkon 175 kW při 6200 ot/min. Největší točivý moment 320 N.m při 3200 ot/min.

Převodové ústrojí

Pohon všech kol přes spojku Haldex. Šestistupňová automatická převodovka Geartronic.

Podvozek

Víceprvkové zavěšení kol zadní nápravy Multilink. Náprava typu McPherson vpředu.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 215 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,8 s.

Kombinovaná spotřeba paliva 11,4 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 1601 mm. Celkové vnější rozměry 4838/1861/1601 mm. Palivová nádrž 70 l.

Základní cena (cena testovaného provedení)

1 389 000 (1 567 000 Kč)

Základní parametry
Výrobce:Volvo
Model:XC70
Karosérie:SUV
Motor:3.2
Palivo:benzín
Rok výroby:2008
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -