Koncernová invaze v segmentu SUV - VW Tiguan 2.0 TDI DPF (TEST)

Testy
06.05.2008

F T G

Koncernová invaze v segmentu SUV - VW Tiguan 2.0 TDI DPF (TEST)

Žhavá novinka Tiguan od automobilky Volkswagen se těší velkému zájmu ze strany zákazníků. Může za to nejen atraktivní kabát, ale také inovativní prvky, kvalitní provedení a v neposlední řadě i povedený reklamní spot…

 

Zajímavostí je, že výrobce nemusel při vývoji této novinky příliš investovat do nových technologií. Automobil totiž sdílí mnoho prvků s ostatními modely koncernu VW. Tak například podvozek vychází z Passatu, pohon všech kol má na starost hojně rozšířený Haldex a interiér nápadně připomíná model Golf Plus.

Výrazná podoba exteriéru s Touaregem je zřejmá a to především při pohledu zezadu. Je však jasné, že Tiguan více sází na silniční provoz, čemuž odpovídá i nižší světlá výška právě při porovnání s Touaregem.

V rámci jednotlivých výbav nabízí výrobce dvojí provedení přední části automobilu, které se liší schopností překonávat prudká stoupání. Civilnější verze má nájezdový úhel 18 stupňů, nadstandardní pak 28 stupňů. Právě variantu výbavy (Track & Field) s lepšími offroadovými vlastnostmi jsme podrobili našemu redakčnímu testu.

Velkým očekáváním byl také příchod novinky v podobě koncernové pohonné jednotky 2.0 TDI s odlišnou technologií vstřikování. Ale nejdříve k vlastnímu provedení vozu. Okamžitě po usednutí do vozu se potvrdila vysoká kvalita zpracování interiéru stejně jako je tomu u ostatním modelů této značky.

Dnes se již zákazník může spolehnout, že mu každý model VW nabídne minimálně stejný standard, na který byl donedávna zvyklý u svého předchozího vozu této značky. A to samé platí i pro technologie jako je motor nebo převodovka.

Posez za volantem pochopitelně koresponduje s vyšší stavbou karosérie, potenciální zájemce se však nemusí obávat krátkých sedáků ani nedostatečného prostoru pro nohy, což jsou problémové atributy u některých konkurenčních vozů stejné kategorie. Tomu, že Tiguan je určen především na silnici odpovídá například i volant s menším poloměrem, který byl v rámci našeho provedení potažen kvalitní kůží.

Přestože jistou strohost interiéru nelze zapřít, ergonomie je na velmi vysoké úrovni. Sedadla jsou pohodlná, snad jen boční vedení by mohlo být výraznější. Vozidlo poskytuje dostatek prostoru ve všech směrech i pro cestující vzadu, což je jeden ze základních předpokladů pro pohodlné cestování.

Objem zavazadlového prostoru činí 395 litrů, preferuje-li zákazník místo příplatkového rezervního kola lepící sadu objem se pak zvýší až na solidních 470 litrů. Sklopením zadních sedadel je navíc k dispozici prostor pro 1510 litrů nákladu.

Netrpělivě jsme očekávali příchod Tiguanu s novinkou pod kapotou v podobě přeplňovaného vznětového čtyřválce o zdvihovém objemu 1968 cm3 a s nejvyšším výkonem 103 kW při 4200 ot/min. Výrobce přistoupil ke změně systému vstřikování paliva a po dlouholetém využívání systému vstřikování PD (čerpadlo-tryska) se rozhodl upřednostnit vstřikování Common-Rail.

Změna okamžitě vyvolala velká očekávání zejména v otázce kultivovanosti chodu a hlučnosti vznětových motorů s přívlastkem PD. V praxi se ale ukázalo, že k revoluční změně charakteru pohonné jednotky nedošlo.

Při volnoběžných otáčkách se sice motor projevuje kultivovaněji, ale při vlastní jízdě je jen o něco málo tišší než provedení se systémem PD. Jeho chod lze tak stále klasifikovat jako relativně tvrdší a hlučnější v porovnáním s obdobnými motory konkurence.

Hlavní změna ale nastala v oblasti linearity průběh točivého momentu, motor zabírá již od 1500 ot/min a výrazně nepolevuje ani v otáčkách přesahujících 4500 ot/min. Prudký nárůst točivého momentu těchto motorů se tak prakticky neprojevuje. Výsledkem je plynulá akcelerace a agilita a to i přes kombinaci motoru se šestistupňovým automatem. Nedostatek výkonu je znát při snaze o zrychlení ve vyšších rychlostech, kdy se přeci jen projevuje vyšší hmotnost vozu a v neposlední řadě také větší odpor vzduchu.

Převodovka řadí jak v automatickém tak v manuálním módu až překvapivě rychle a elektronika po zahřátí motoru vhodně volí jednotlivé rychlostní stupně. Daní za komfort automatické převodovky je o něco vyšší spotřeba pohonných hmot, která v městském provozu snadno atakuje hodnotu 10 l na 100 km.

Mimo město však spotřeba klesá až k 7,5 l/100 kilometrů a je vidět, že jsou hodnoty uváděné výrobcem až příliš optimistické. Na silnici se Tiguan projevuje velmi stabilně a do zatáček se vrhá s nezvyklou chutí. Radost kazí snad jen příliš odtažité řízení.

Automobil jsme zkoušeli i v terénu, kde nám přišel vhod systém „Offroad“, který se aktivuje stiskem příslušného tlačítka. Po jeho aktivace přispěchá rázem řidiči na pomoc systém jako je asistent pro sjíždění prudkých svahů a dochází také k úpravě charakteru plynového pedálu. Systém ABS reaguje navíc později a uzávěrky diferenciálů naopak dříve.

Přestože jsme na rozbláceném povrchu zaznamenali určitě zpoždění automaticky připojitelného pohonu zadní nápravy, lze si na systém Haldex poměrně rychle zvyknout. Ocenili jsme také dostatečné nájezdové úhly a v neposlední řadě i boční dveře překrývající prahy vozu.

Díky nim si posádka při vystupování z vozu neušpiní kalhoty. VW Tiguan je povedeným a moderně působícím vozem oblíbeného segmentu SUV. Jeho hlavním určením je pochopitelně silnice, ale ani lehčího terénu se rozhodně nezalekne. Pravdou je, že by podobné podmínky zvládla kdejaká čtyřkolka, ale nezapomínejme, že smyslem těchto vozů je „trendy“ image, za který jsou zákazníci ochotni připlatit. Nadstandardní výbava námi testovaného provedení vyšplhala pořizovací cenu až na částku 998 800,- Kč.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

VW Tiguan 2.0 TDI DPF

Motor

Přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1968 cm3. Nejvyšší výkon 103 kW při 4000/min. Největší točivý moment 320 N.m při 1750 – 2500 ot/min.

Převodové ústrojí

Pohon všech kol přes spojku Haldex. Šestistupňová automatická převodovka.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 182 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,7 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 9,7 / 6,3 / 7,5 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2604 mm. Celkové vnější rozměry 4457/1809/1686 mm. Palivová nádrž 64 l.

Cena (testované provedení)

772 600 Kč (998 800 Kč)

Základní parametry
Výrobce:Volkswagen
Model:Tiguan
Karosérie:SUV
Motor:2.0 TDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2008
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -