Malý vůz do velkého města - Chevrolet Spark (TEST)

Testy
06.05.2008

F T G

Malý vůz do velkého města - Chevrolet Spark (TEST)

Města plná aut a problémy s provozem i parkováním jsou dnes každodenní realitou. Výrobci proto přicházejí s miniauty, které mají tyto nesnáze alespoň částečně řešit. Jedním z nejoblíbenějších představitelů této kategorie je Chevrolet Spark, který nabízí nejen minimální rozměry, ale i dobrý komfort, příznivou spotřebu a v neposlední řadě také pořizovací cenu.

 

Není žádným tajemstvím, že se v roce 2007 stal Chevrolet Spark nejprodávanějším vozem kategorie „mini“ u nás. Není se co divit, vždyť za základní cenu 175 900 korun nabízí automobil opravdu solidní užitné vlastnosti. Nedávná inovace právě tohoto modelu navíc malému chevroletu hodně prospěla.

Automobil vychází z dobře známého vozu Daewo Matiz, prošel však výraznou úpravou exteriéru i interiéru. Celkové tvarové řešení s pětidveřovou karoserií zvýrazňují líbivé světlomety, mlhová světla i kruhové zadní svítilny. Také střešní nosiče v kombinaci se zadním spoilerem zvyšují atraktivitu vzhledu.

I přes použití vysokopevnostní oceli s pozitivním dopadem na bezpečnost posádky se pohotovostní hmotnost ustálila na příznivé hodnotě 775 kilogramů. Hledisko ochrany posádky v případě kolize je vzhledem k rozměrově malým deformačním zónám u minivozů skutečně prioritní.

V bezpečnostní výbavě nechybí dvojice čelních airbagů a pásy s přepínači. Samozřejmostí je rovněž elektronický pomocník ABS. Automobil přepraví až čtyři cestující a to je při celkové délce necelých 3,5 metrů skutečně dobrý výsledek.

Navíc ještě zbývá 170 litrů zavazadlového prostoru. S ohledem na fakt, že jsou vozy tohoto segmentu využívány zejména pro jízdu v městském provozu za účelem osobní přepravy na krátké vzdálenosti nebo pravidelné nákupy není zavazadlový prostor tím hlavním kritériem při jejich výběru.

Při cestování s dvěma cestujícími a při sklopení zadních sedadel však získává uživatel solidních 845 litrů. Interiér vozu byl oproti svému předchůdci výrazně vylepšen. Zajímavě řešené přístrojové desce dominuje střední sdružený ukazatel s rychloměrem, otáčkoměrem a měřičem paliva.

Čtyřramenný volant dobře padne do ruky. Relativně vysoký posez zajišťuje dobrý výhled ve všech směrech, což řidič ocení právě v hustém provozu a jízdě v kolonách. Výhradu máme proti krátkým sedákům, které nedostatečně podpírají nohy osob s vyšším vzrůstem.

Inovovaný Spark dostal zcela novou zadní nápravu, která výrazně zlepšila jízdní vlastnosti na běžných nerovnostech a omezila naklánění vozu v zatáčkách. Při testovacích jízdách jsme právě tomuto parametru věnovali zvýšenou pozornost a s výsledkem jsme byli skutečně příjemně překvapeni.

V rychlostech nad 120 km/h se ale ovladatelnost vozu pochopitelně zhoršuje a to především kvůli nízké pohotovostní hmotnosti. Pochvalu si naopak zaslouží účinné brzdy, jenž neztrácí svojí účinnost ani po opakovaném brzdění. Současnou nabídku motorů představuje tříválcový velmi úsporný agregát o objemu 0,8 l s výkonem 38 kW.

V našem testovaném modelu byl jednolitrový čtyřválec s nejvyšším výkonem 48,5 kW při 5400 ot/min a pětistupňovou ručně řazenou převodovkou. Největší točivý moment 91 Nm vrcholí při 4200 ot/min.

Tento agregát má rozvod SOHC, kdy se o otevírání osmi ventilů stará jediný vačkový hřídel v hlavě motoru. Výrobce udává maximální rychlost 156 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 14,1 sekund. S tímto mini chevroletem jsme v převážné většině jezdili po městských komunikacích a dosažená hodnota spotřeby pohonných hmot činila 7 l na 100 kilometrů.

Při plném využití kapacity vozu je třeba počítat s výraznějším snížením akceleračních a tím i rychlostních schopností a vyšší spotřebou. Právě proto je Spark především určen do města, kde uživatel může skutečně nejvhodněji využít konstrukční a výkonové vlastnosti tohoto malého automobilu.

Chevrolet Spark je pohledný a praktický dopravní prostředek. Malé rozměry činí z parkování s tímto vozem téměř potěšení stejně jako jeho moderní konstrukce a relativně svižný motor. Právě ten by však mohl být přeci jen o něco ekonomičtější, v tomto směru bude pravděpodobně vítězit jeho tříválcová alternativa s nižším výkonem.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Chevrolet Spark 1.0i

Motor

Zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 995 ccm. Nejvyšší výkon 48,5 kW při 5400/min. Největší točivý moment 91 N.m při 4200/min.

Převodové ústrojí

Pohon předních kol. Pětistupňová samočinná převodovka.

Podvozek

Zavěšení typu McPherson vpředu, vlečná ramena s torzní příčkou vzadu.

Karoserie

Samonosná pětidvéřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 156 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 14,1 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 7,2 / 4,7 / 5,6 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2345 mm. Celkové vnější rozměry 3495/1495/1500 mm. Palivová nádrž 35 l.

Cena

175 900 Kč

Základní parametry
Výrobce:Chevrolet
Model:Spark
Karosérie:Minivan
Motor:1.0i
Palivo:benzín
Rok výroby:2008
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -