Mini Cooper D Clubman - když Mini přestává být mini (TEST)

Testy
22.07.2009

F T G

Mini Cooper D Clubman - když Mini přestává být mini (TEST)

Žhavá novinka od Mini rozšiřuje modelovou řadu těchto originálních vozů o praktičtější kombi. Mini Cooper D Clubman se tak má stát vhodným dopravním prostředkem zejména pro čtyři pasažéry a nějaký ten náklad.

 

V porovnání se standardní verzí atraktivního Mini Cooperu nabízí model Clubman v průměru o 8 cm více místa pro nohy cestujích vzadu a samozřejmě také i více prostoru pro zavazadla. Jak se avizované stylové vozítko osvědčí v praxi jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.

Mini vždy vyrábělo kultovní vozy pro lidi, kteří se chtěli výrazným způsobem odlišit od „běžných“ spotřebitelů. Originální retro styl v posledních letech přilákal řadu mladých zákazníků neváhajících si za výjimečný vůz o něco připlatit.

Většinou byly ale tyto vozítka dobře využitelné pouze pro dvoučlennou posádku a to hlavně s ohledem na omezený vnitřní prostor na zadních sedadlech. To se výrobce rozhodl radikálně změnit a odvážným krokem vstoupil na trh s karosérií „kombi“ v podobě modelu Clubman.

Zaslouží si respekt, protože postavit karosérii tohoto typu, od níž potenciální zájemci budou očekávat ojedinělé atributy v oblasti image není vůbec jednoduchý úkol. Výsledkem je zbrusu nový Clubman, jenž budí nemalou pozornost u motoristické veřejnosti.

Díky opticky delší karosérii sice nepůsobí úplně stejně jako jeho kratší sourozenec, na druhou stranu z něj ale čiší neotřelá originalita. Oproti standardnímu provedení narostl nejen rozvor o zmiňovaných 8 cm, ale také délka o 24 centimetrů.

Vstup do zavazadlového prostoru je řešen dvěmi křídlovými dveřmi s jednoduchým ovládáním. Zavazadelník však svým objemem neoslní a to především při porovnání s klasickými kombíky současnosti. Uvážíme-li ale, že se jeho objem zvětšil ze 160 l na 260 l je v něm přeci jen místa pro několik zavazadel navíc.

Po sklopení zadních sedadel lze do vozu naložit solidních 930 litrů nákladu a to na zcela rovnou zavazadlovou plochu. V porovnání s ostatními Mini byla uvnitř vozu samozřejmě zachována neotřelá jedinečnost interiéru za použití velmi kvalitních plastů.

Mezi dekorativními materiály nechybí ani nablýskaný chrom, který v kombinaci s hliníkem a kvalitní kůží propůjčuje interiéru výjimečný nádech. Dominantou je obrovský „retro“ rychloměr s umístěním ve středu palubní desky. Drobný otáčkoměr se nachází na sloupku řízení a jeho součástí je i integrovaný palubní počítač.

Z funkcí jsme ocenili především praktické zobrazování aktuální rychlosti, soustředit zrak na analogový rychloměr ve středu palubního panelu nám totiž připadalo únavné. Místo klasických tlačítek na ovládání různých funkcí jako je třeba elektrické ovládání oken nebo aktivace mlhových světel byly použity chromované páčky.

Retrostyl také evokuje ovládání klimatizace stejně jako audiostoustavy. Nutno ale dodat, že nám zpočátku tyto ovladače poněkud pomotaly hlavu, zanedlouho jsme si na ně však zvykli a musíme pochválit jejich vlastní funkčnost.

Tělo posádky svírají pohodlná sedadla vyvedená v kvalitním koženém čalounění.

Na sladění jednotlivých barevných odstínů v interiéru je skutečně radost pohledět. Vpředu nebudou trpět nedostatkem místa ani osoby vyššího vzrůstu, více nás ale zajímalo jak je to s prostorem na zadních sedadlech.

Delší rozvor skutečně poskytl více místa, a tak se ani dospělý člověk necítí vzadu stísněně. Nastupování a vystupování navíc usnadňují "polodveře", které se nachází na levé straně vozu. Zajímavostí je, že se otevírají proti směru jízdy.

Výhradu máme snad jen proti omezenému výhledu z vozu, spatřit světlo na semaforu při zastavení na křižovatce občas vyžaduje předklon samotného řidiče.

Pod kapotou námi testovaného vozu se nacházel vznětový čtyřválec o objemu 1560 cm3. Zpočátku jsme byli pro volbu avizované motorizace poněkud zdrženlivý a představa stylového Mini s jiným než benzinovým agregátem byla obtížná, s přibývajícím počtem najetých kilometrů nám ale daná kombinace připadala čím dál více sympatická.

Nejvyšší výkon 80 kW při 4000 ot/min a zejména největší točivý moment 240 N.m vrcholící při 1750-2000 ot/min jsou totiž zárukou příjemného svezení s vozem o pohotovostní hmotnosti 1250 kg. Úsměv na tváři v neposlední řadě vyvolala i návštěva čerpací stanice, v kombinovaném režimu jsme totiž jezdili za příznivých 5,5 litrů na 100 km.

Přestože jsme hodnoty spotřeby pohonných hmot uváděných výrobcem nedosáhli, s ohledem na zimní obutí vozu a mrazivé podmínky provozu považujeme námi naměřený údaj za velmi dobrý.

Pohonná jednotka nerušila vibracemi ani nekultivovaným chodem, snad jen ve vyšších otáčkách pronikal její hluk do interiéru o něco více. Automobil si nás doslova získal nejen svojí originalitou a neokoukaným vzhledem, ale zejména jízdními vlastnostmi a nabízenou radostí z jízdy.

Přitáhnout si volant s příjemně tlustým věncem k tělu a vychutnat si díky komunikativnímu a především strmému převodu řízení každou zatáčku není v tomto relativně malém voze pouhým snem. Přestože je příkladná jízdní stabilita a neutrální chování vykoupena omezeným komfortem, umí i prodloužený Clubman řádně chytit za srdce.

Na rodinné cestování, stěhování nebo dovolenou ve čtyřech automobil spíše není, vytříbený styl, jedinečnou image a mimořádný požitek z jízdy ale rozhodně nabídne a to ve velkém „retro“ stylu.

 

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Mini Cooper D Clubman

Motor

Vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1560 ccm. Nejvyšší výkon 80 kW při 4000/min. Největší točivý moment 240 N.m při 1750 - 2000/min.

Převodové ústrojí

Pohon předních kol. Šestistupňová ručně řazená převodovka.

Karoserie

Samonosná třídveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 193 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,4 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 4,9 / 3,6 / 4,1 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2547 mm. Celkové vnější rozměry 3945/1683/1426 mm. Palivová nádrž 40 l.

Základní cena (Cena testovaného vozu)

647 400 Kč (844 650 Kč)

Základní parametry
Výrobce:Mini
Model:Clubman
Karosérie:Kombi
Motor:1.6
Palivo:nafta
Rok výroby:2009
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -