Po dobu své existence si poslední generace modelu passat získala výborné jméno na našem trhu. Jeden z nejoblíbenějších manažerských vozů jsme zkoušeli ve variantě s pohonem všech kol. VW Passat se nepřetržitě vyrábí již od roku 1973 a nynější model je již šestou generací tohoto oblíbeného vozu.
VW Passat se nepřetržitě vyrábí již od roku 1973 a nynější model je šestou generací tohoto oblíbeného vozu. Automobil střední třídy bojuje především proti konkurenci jako jsou Ford Mondeo, Opel Vectra, Renault Laguna, Citroen C5 nebo Peugeot 407. Přestože se s nástupem nového mondea a laguny očekává výraznější atak právě těchto vozů, VW Passat jednoznačně vede prodejní statistiky u nás. Na základě fleetové politiky mnoha společností nejen s německým kapitálem je často právě passat preferovaným služebním vozem. |
To ovšem nevypovídá téměř nic o vlastních kvalitách tohoto vozu, snad jen o příznivé zůstatkové ceně automobilu na trhu ojetých vozů po několikaletém provozu. O to více jsme se těšili na tento redakční test. Již na první pohled působí passat velmi robustním a solidním dojmem a to i v námi zkoušeném provedení karosérie sedan. |
Chromovaná mřížka na přední části navozuje dojem luxusu stejně jako zadní skupinové svítilny s LED diodami. Snad jen šestnásctipalcová kola z lehkých slitin se s ohledem na mohutnou protaženou záď mohou zdát malá. Uvnitř nabízí automobil velkorysý prostor, který spíše připomíná vůz vyšší střední třídy. To platí dvojnásob pro cestující na zadních sedadlech. Objem zavazadlového prostoru činí u varianty sedan 485 litrů, konkurence hlavně z řad prémiových značek zůstává většinou za passatem pozadu. Dominantním prvkem interiéru je skloněný středový panel a přístrojová deska se zapuštěnými ukazateli. |
Jako dekorace byl použit hliník, který působí velmi moderně. Líbila se nám také úroveň kvality plastů a jejich slícování, takže ani při jízdě po rozbité městské dlažbě se z interiéru neozývaly žádné rušící elementy. Standardní sedadla nabízí slušný komfort a to i pro dlouhé cesty. |
Automobil využívá čipový klíč, jehož postupné zasouvání nahrazuje jednotlivé polohy při otáčením klasickým klíčem v zapalování. Dalším moderním prvkem je elektrohydraulická parkovací brzda, jejíž tlačítko se nachází vlevo od volantu. Zkoušeli jsme i nouzové brzdění právě touto brzdou z rychlosti cca 40 km/h, kdy se brzdný účinek přenáší na všechna čtyři kola. Příliš se nám nelíbil zvuk pronikající do kabiny od přeplňovaného vznětového čtyřválce 2.0 TDI o zdvihovém objemu 1968 cm3. |
Nejvyšší výkon 103 kW při 4000 ot/min není na vůz s pohotovostní hmotností přes 1,5 tuny a pohonem všech kol příliš, na svižnou jízdu ale rozhodně stačí. Největší točivý moment 320 Nm vrcholí při 1750-2500 ot/min. Hrubý chod naftového motoru s technologií vstřikování čerpadlo-tryska poněkud degraduje celkově kladný dojem z vozu. Díky ručně řazené šestistupňové převodovce s velmi lehkým chodem lze na druhou stranu efektivně využívat točivého momentu. |
Pokud chce mít řidič okamžitě k dispozici dostatečnou výkonovou rezervu neměly by otáčky klesnout pod 1800 ot/min. Velmi nás také zajímala technologie pohonu všech kol 4 MOTION, která využívá elektronicky řízenou viskózní spojku Haldex plynule rozdělující točivý moment mezi přední a zadní nápravu. Standardně se 90% výkonu přenáší na přední nápravu, v případě potřeby je ale systém schopen přerozdělit točivý moment mezi přední a zadní kola v poměru 50:50. Systém se dodává s ESP, které v kritických situacích pomáhá stabilizovat automobil. |
V praxi jsme ocenili neutrální chování této čtyřkolky a jen mírný sklon k nedotáčivosti na mokré vozovce, na rozdíl od některý konkurenčních systémů pohonu všech kol. Výhodou také jsou příznivé provozní náklady dané avizovanou technologíí, které dokáží rychle umazat příplatek za systém 4 MOTION, který činí 56 tisíc korun. |
S passatem jsme v kombinovaném režimu jezdili za 7,3 l/100 km a nutno dodat, že jsme ho nijak nešetřili. Řízení je zhruba do rychlosti 100 km/h spíše přeposilované, po překročení této rychlosti však výrazně ztuhne a poskytuje tak řidiči důležitý pocit jistoty ve vysokých rychlostech. Passat potvrdil své kvality a lze jen netrpělivě sledovat, jak se současná generace dokáže vypořádat s nástupem konkurentů od Fordu a Renaultu. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
VW Passat 2.0 TDI 4 MOTION |
Motor |
Vznětový přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1968 ccm. Nejvyšší výkon 103 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 320 N.m v rozmezí 1750 – 2500 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon všech kol přes viskózní spojku Haldex. Šestistupňová ručně řazená převodovka. |
Podvozek |
Víceprvková náprava vzadu. |
Karoserie |
Samonosná čtyřdveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 204 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,2 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 8,8 / 5,6 / 6,7 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav mm. Celkové vnější rozměry 4765/1820/1472 mm. Palivová nádrž 70 l. |
Základní cena (Cena testovaného modelu) |
667 700 Kč (879 800 Kč) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volkswagen |
Model: | Passat |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | 2.0 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2007 |
Technické parametry |