Volvo C30 D5 - malé auto, velký diesel (TEST)

Testy
06.06.2007

F T G

Volvo C30 D5 - malé auto, velký diesel (TEST)

Několik týdnů po redakčním testu originální novinky Volvo C30 1.6 D jsme měli příležitost vyzkoušet avizovaný model se vznětovou motorizací z druhé strany nabídky. Tentokrát se jednalo o nejsilnější diesel montovaný do C30 s označením D5, jehož 180 koní dokáže posádce v relativně lehkém automobilu solidně zvýšit hladinu adrenalinu v krvi…

 

Jeden z nejpovedenějších motorů od Volva „vtísnili“ konstruktéři do relativně malého motorového prostoru automobilu Volvo C30. Vůz, který je předurčen hlavně pro přepravu dvou osob nabízí především jedinečný styl a to nejen díky originálnímu zpracování exteriéru, ale také vnitřního prostoru.

Protože jsme se o hlavních znacích „cé-třicítky“ zmiňovali v předchozím testu, uveďme jen, že relativně omezený vnitřní prostor rozhodně není na úkor kvalitního zpracování tohoto prémiového hatchbacku a odpovídá náročným požadavkům potenciálních zákazníků této značky.

Vzadu sedí posádka na samostatných dvou sedadlech, na cestování v pěti lidech tak raději zapomeňte. Cestujícím na předních sedadlech však byla věnována velká pozornost, za volant nastavitelný ve dvou směrech v širokém rozmezí se pohodlně usadí i řidič vyššího vzrůstu.

Pocit bezpečí dotvářejí robustní dveře účinně chránící posádku před nárazem z boku. Jak už jsme se zmiňovali pod kapotou byl uložen přeplňovaný vznětový pětiválec o objemu 2400 cm3 s nejvyšším výkonem 136 kW, který je dobře známý například z SUV XC90.

Křivka největšího točivého momentu 350 N.m vrcholí při 4000 ot/min. Motor využívá filtru pevných částic a splňuje emisní normu EU4. Pohonná jednotka poskytuje automobilu nadprůměrnou dynamiku a překvapí zejména mohutným zátahem v širokém spektru otáček.

Přední kola mají hodně práce s trakcí a to zejména při razantním výjezdu ze zatáčky. Příliš se nám nelíbila dunivá kulisa stejně jako nabídka pouze jediné převodovky v podobě pětistupňového automatu Geartronic.

Právě toto ústrojí totiž poněkud ubírá na požitku ze sportovního svezení díky relativně delší prodlevě při změně jednotlivých stupňů. Musíme ale uznat, že při popojíždění po městě (zde se také počítá s nejčastějším využitím tohoto modelu), ale i při dálniční jízdě představovala velmi příjemného společníka.

Pohotovostní hmotnost testovaného provedení činí 1479 kilogramů, což je zhruba o 60 kg více v porovnání s nejsilnější zážehovou verzí T5 (162 kW).

Vyšší hmotnost pochopitelně zatěžuje hlavně přední nápravu, což negativně ovlivňuje jízdní vlastnosti v extrémních podmínkách. Také z tohoto důvodu byly tlumící prvky přední nápravy upraveny a s dosaženým výsledkem může být výrobce spokojen.

Porovnáme-li cenu automobilu vybaveného nejsilnější zážehovou jednotkou (C30 T5) s námi testovaným vozem vychází rozdíl zhruba 20 000,- Kč ve prospěch dieselu.

S modelem C30 jsme v průměru jezdili za 8,5 l/100 km a to převážně na dálničních komunikacích. Ve městě se spotřeba pohonných hmot vyšplhá až na hranici 10 l/100 kilometrů, na silnicích první a druhé třídy naopak klesá k hodnotě 6,5 l/100 km. Oproti nedávno testovanému provedení má varianta s motorem D5 zvětšený objem palivové nádrže na 60 litrů.

Nižší hodnota spotřeby paliva stejně jako příznivější pořizovací cena však podle nás nevyrovná sportovní potenciál varianty T5 s manuálním převodovým ústrojím.

Vůz lze tak spíše srovnávat s variantou C30 2.0 D, která je sice pomalejší, ale o více jak 100 000,- korun levnější. Volvo C30 D5 tak budou volit zejména milovníci pružného zrychlení bez výrazných sportovních ambicí, které poněkud limituje především automatická převodovka.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Volvo C30 D5

Motor

Přeplňovaný vznětový pětiválec o zdvihovém objemu 2400 ccm. Nejvyšší výkon 136 kW při 4000/min. Největší točivý moment 350 N.m při 4000/min.

Převodové ústrojí

Pohon přední nápravy. Pětistupňová automatická převodovka Geartronic.

Podvozek

Vzpěry typu McPherson vpředu, víceprvková náprava vzadu.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 220 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,4 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 9,5 / 5,4 / 6,9 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2640 mm. Celkové vnější rozměry 4252/1782/1447 mm. Palivová nádrž 60 l.

Základní cena (Cena testovaného provedení)

788 000 Kč (947 000 Kč)

Základní parametry
Výrobce:Volvo
Model:C30
Karosérie:Kupé
Motor:D5
Palivo:nafta
Rok výroby:2007
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -