Volvo S80 D5 - severská dokonalost (TEST)

Testy
08.05.2007

F T G

Volvo S80 D5 - severská dokonalost (TEST)

Před několika lety automobilka Volvo poněkud přepracovala svojí dlouhodobou obchodní strategii a začala věnovat více pozornosti mladším zákazníkům. Novinka v podobě „zaoblené“ vlajkové lodě S80 je toho posledním důkazem. Tento ztělesněný Švéd vyjíždí na silnice především proti německému „trojlístku“ automobilů vyšší střední třídy.

 

Tento ztělesněný Švéd vyjíždí na silnice především proti německému „trojlístku“ automobilů vyšší střední třídy. Ani ostatní konkurenti však nespí a do hry posílají technikou prošpikované limuzíny. Zářivým příkladem může být například sebevědomý nástup na trh nedávno testovaného modelu Legend od Hondy, také on může představovat vážnou hrozbu pro tohoto seveřana.

Na první pohled je však jasné, že Volvo nenechalo nic náhodě a již při pohledu z venku vábí nová S80 oči kolemjdoucích především svým elegantnímu kabátem s nezaměnitelným sportovním nádechem.

Období konzervativních modelů tohoto výrobce je pryč, dnes téměř všechny marketingové strategie jasně hovoří pro sportovní ztvárnění, od kterého se v současnosti odlišuje snad jen Mercedes-Benz se svým již poněkud zastaralým modelem třídy E. Ale zpátky k Volvu, novou S80 si nyní jen těžko někdo dovolí nazvat letitou přezdívkou „švédský tank“, kterou tyto vozy v minulosti získaly díky svému nekompromisně hranatému tvarování. Přední hranaté světlomety předchozí generace nahradily bi-xenonové svítilny s výrazným zaoblením.

Také koncová světla působí daleko elegantnějším dojmem, přestože jejich tvar stále koresponduje s nezaměnitelným stylem značky. Volvo totiž dokázalo výrazně přeměnit tento automobil a zároveň navázat na originální filozofii svých modelů.

Žádné revoluční změny v podobě radikálních úprav karosérie, jako tomu bylo v minulosti například u BMW řady 5 či modelu A6 od Audi, se nekonaly, což je rozhodně ve prospěch kompaktnosti jednotlivých modelových řad. Uvnitř vozu nasadil švédský výrobce laťku opět o kus výše, kvalita použitých materiálů je na té nejlepší úrovni.

Relativně úzká (a zároveň tenká) středová konzola navazuje na moderní pojetí interiérů automobilů právě této značky stejně jako nekomplikované zpracování jednotlivých částí a výplní přístrojové desky. Interiér prezentované novinky zkrátka udělá na každého honosný a hlavně nekomplikovaný dojem. O jednoduchosti nelze bohužel mluvit při pohledu na množství ovladačů na středovém panelu, které vyžadují větší míru trpělivosti a v neposlední řadě také zvyku. Komunikaci vozu s řidičem naopak usnadňuje čeština implikovaná do palubního počítače.

Chválu si také zaslouží velice pohodlná sedadla s vyhříváním a účinným odvětráváním. Cestování vzadu si posádka bude pochvalovat a to zejména díky příjemnému tvarování sedadel. Na zadních sedadlech bychom si dokázali představit snad jen více místa pro nohy cestujících, početná rodina by zase jistě ocenila objemnější zavazadlový prostor. Volvo S80 s objemem zavazadelníku 460 litrů totiž výrazněji zaostává za hlavními představiteli vyšší střední třídy. Pojďme si něco napsat o zvláštnostech některých prvků výbavy.

Jako vždy Volvo nasadilo do boje se všemi druhy kolizí ty nejmodernější prvky aktivní a pasivní bezpečnosti. Nechybí systém ochrany při bočním nárazu ani při nárazu zezadu (pouze pro přední sedadla). Tato ochrana se nabízí ve standardní výbavě všech variant automobilu stejně jako například automatická aktivace výstražných světel při nouzovém brzdění. Na seznamu volitelné výbavy nechybí adaptivní tempomat s vizuálním a zvukovým upozorněním na hrozící střet s vozidlem jedoucím vpředu nebo například systém BLIS.

Ten svojí světelnou signalizací (s umístěním na A-sloupcích uvnitř vozu) účinně avizuje přítomnost kolemjedoucího vozu v rizikovém pásmu - v pravém či levém pruhu. V praxi jsme si ověřili, že se jedná o opravdu účinného pomocníka v boji proti tzv. mrtvému úhlu.

Další revolucí je také systém pro odhalení nežádoucí osoby v automobilu. Nová S80 je vybavena funkcí měření lidského tepu. Pokud dojde k nepovolenému vstupu do vozu, zařízení upozorňuje majitele prostřednictvím červené diody na klíčku.

Jako jedni z prvních jsme měli příležitost vyzkoušet luxusní sedan s nejvýkonnějším dieselovým agregátem v nabídce. Jedná se o relativně nový vznětový pětiválec označovaný jako D5. Motor o objemu 2400 cm3 poskytuje vozu nejvyšší výkon 136 kW při 4000 ot/min, křivka největšího točivého momentu 400 Nm vrcholí při 2750 ot/min.

Jedná se o velmi povedený motor, který jsme již chválili zejména v modelu S60 a to díky solidním dynamickým vlastnostem a úsporným provozem. V případě většího a hlavně těžšího vozu S80 není sice jeho výbušnost na stejné úrovni, rozhodně však s ním však automobil nepředstavuje žádnou brzdu silničního provozu.

Motor má s vozem více práce snad jen při akceleraci ve vysokých rychlostech, což je ale s ohledem na hmotnost automobilu a objem pětiválce pochopitelné. Ručička rychloměru atakuje stokilometrovou rychlost za 8,5 s a pokud podržíte plynový pedál ještě déle, zastaví se na hodnotě 230 km/h.

Tyto údaje se vztahují k šestistupňové ručně řazené převodovce, kterou byl námi testovaný automobil vybaven. Musíme pochválit optimální odstupňování jednotlivých rychlostních stupňů a především přesný a nekomplikovaných chod řadící páky, jejíž hlavice skvěle padne do ruky. Šestý rychlostní převod navíc umožňuje dálniční jízdu vysokou rychlostí daleko za hranicemi povolených limitů, kterou provází stále příznivá úroveň hluku v interiéru.

Tato vlastnost pochopitelně také souvisí s důmyslným odhlučněním kabiny automobilu s délkou karosérie 4851 milimetrů. Model S80 D5 je zkrátka jako stvořený pro velké nájezdy a bezesporu ušetří svému majiteli nemalé prostředky při nákupu pohonných hmot.

S vozem jsme totiž v kombinovaném režimu jezdili za úctyhodných 6 l/100 km, ve městě se spotřeba vyšplhá na hranici 8 l na 100 kilometrů. Při velmi častém využívání výkonového potenciálu se spotřeba paliva v kombinovaném režimu pohybuje kolem 8,5 l/100 km.

O skvělé tlumení nerovností se stará podvozek s víceprvkovou zadní nápravou, v rámci nadstandardní výbavy se rovněž dodává systém FOUR-C s elektronicky řízenými tlumiči, který nabízí tři režimy nastavení. Obecně lze konstatovat, že je jízda na velmi komfortní úrovni, automobil se v zatáčkách příliš nenaklání a k našemu překvapení nic nenamítá ani proti rychlé jízdě po okresních silnicích, jenž byla kamenem úrazu pro předchozí generaci tohoto vozu.

Při jízdě na hranici adheze nás Volvo přesvědčilo svým přísně neutrálním chováním. Brzdy jsou velmi účinné, při razantní jízdě v kopcovitých úsecích však mají tendenci vadnout. Volvo dokázalo vyrobit originální limuzínu se sportovním šarmem a reprezentativním vzhledem. Špičková technika, komfortní interiér a skvělé jízdní vlastnosti rozhodně udělají mnohým představitelům konkurenčních značek vrásky na obličeji.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Volvo S80 D5

Motor

Vznětový přeplňovaný pětiválec o zdvihovém objemu 2400 cm3. Nejvyšší výkon 136 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 400 N.m při 2000-2750 ot/min.

Převodové ústrojí

Přední poháněná náprava, šestistupňová ručně řazená převodovka.

Podvozek

Zavěšení přední nápravy typu McPherson, víceprvková náprava vzadu.

Karoserie

Samonosná čtyřdveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 230 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,5 s.

Kombinovaná spotřeba paliva 6,4 l/100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2835 mm. Celkové vnější rozměry 4851/1861/1490 mm. Palivová nádrž 70 l.

Základní cena (Cena testovaného provedení)

1 159 000 Kč (1 357 000 Kč)

Základní parametry
Výrobce:Volvo
Model:S80
Karosérie:Kombi
Motor:D5
Palivo:nafta
Rok výroby:2007
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -