BMW xDrive - kladivo na konkurenci

Články
06.05.2008

F T G

BMW xDrive - kladivo na konkurenci

Modernizovaný inteligentní pohon všech kol označovaný jako xDrive, montuje nyní výrobce prémiových vozů BMW do modelů řady 3, 5, X3 a X5. V rámci novinářské prezentace "xDrive Tour", pořádané v Krkonoších, jsme si měli možnost ověřit přednosti tohoto sofistikovaného systému.

Akce začala ve velkém stylu. Večerní příjezd v nekompromisním BMW 130i vystřídalo posezení s kolegy v oblíbené restauraci. Přestože povětrnostní podmínky nebyly zrovna nejlepší, ranní výjezd na Špindlerovku v dieselovém Coupé 330xd nás dokonale zahřál a to hlavně díky skvělým serpentinám vinoucím se touto chráněnou oblastí.

Zpočátku se jelo pouze na mokrém asfaltu, kde vůz s přidanou jistotou inteligentního pohonu 4 x 4 umožňoval vychutnat si oblouky rychlostí daleko za hranicí pudu sebezáchovy.

Dvoustupňový stabilizační systém jsme nechali plně aktivní a tak jakékoli náznaky ztráty adheze byly v mžiku potlačeny. Po překonání nemalého výškového rozdílu přišla na řadu nesouvislá ledová vrstva na vozovce, která nás kupodivu ani nezpomalila a to především díky výborné směrové stabilitě vozu.

Právě v těchto podmínkách jsme nejvíce ocenili variabilní rozdělení hnacího výkonu mezi jednotlivá kola a zejména schopnost okamžité transformace točivého momentu v případě, kdy se některé z kol nacházelo na povrchu se sníženou adhezí.

K identifikaci náznaků přetáčivosti a nedotáčivosti používá systém elektronické snímače a tak je ve zlomku sekundy schopen přenést výkon. Nejedná se pochopitelně o jedinou „elektronickou“ čtyřkolku na trhu, její reakce jsou však v extrémních podmínkách opravdu na velmi vysoké úrovni.

Další část dopoledne jsme věnovali jízdám na tzv. xRamp, která umí díky svému tvaru dokonale prověřit přenos síly avizovaného systému 4 x 4 na jednotlivá kola, křížení náprav, mezní náklonové úhly a v případě velké přejezdové rampy také schopnost modelů SAV (Sport Activity Vehicle) zdolávat extrémní stoupání a sjezdy.

Právě při jízdě z hrozivě vyhlížejících kopců má řidič k dispozici pomocníka HDC, který zvládá téměř dokonale eliminovat rizika nekontrolovatelného smýkání automobilu. Elektronika si samozřejmě v tomto režimu vystačí s minimální asistencí řidiče.

Relativně krátkou, ale bezesporu zajímavou zkušenost nám připravili představitelé nedávno vzniklé organizační složky, jenž u nás zastupuje právě bavorského výrobce vozů BMW. Podrobnější zkušenosti se systémem xDrive přineseme v některém z našich redakčních testů.

Tým AUTOiNDEX.cz

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -