Toyota Avensis 2.0 D-4D - omlazená dáma (TEST)

Testy
06.01.2007

F T G

Toyota Avensis 2.0 D-4D - omlazená dáma (TEST)

Oblíbený zástupce Toyoty v manažerském segmentu střední třídy se dočkal faceliftu zaměřeného především na designové prvky exteriéru. Inovovaný model Avensis nyní také vyjíždí s horkou novinku pod kapotou označovanou jako 2.0 D-4D…

 

Ale pěkně od začátku. Toyota Avensis nahradila v roce 1997 model Carinu a okamžitě si začala získávat evropské zákazníky a to hned z několika důvodů. Bezpochyby moderní technologie pod kapotou a neotřelý vzhled přilákal mnoho zájemců stejně jako prestižní umístění značky na prvních příčkách renomovaných společností zabývajících se spolehlivostí automobilů.

V roce 2002 si odbyla svojí premiéru další generace tohoto modelu a okamžitě začala bodovat vynikajícími výsledky v nárazových testech Euro NCAP. Nyní před námi stojí nedávno modernizovaný automobil s pozměněnou přední maskou chladiče a dalšími prvky.

Jiný je nejen tvar žebrování zmiňovaného krytu chladiče, ale zároveň došlo i k zmenšení otvoru pro přístup vzduchu. Toto řešení je z estetického pohledu více uhlazenější a elegantnější, na druhou stranu ale poněkud ubírá na robustnosti předchozího provedení. Také zadní světla prošla modernizací, znatelné je hlavně odlišné rozmístění světelných prvků.

Směrová světla na bočních stranách se podle současných trendů přemístila na vnější zpětná zrcátka. Pravdou je, že tento povedený a stále více oblíbený designérský prvek bohužel poněkud ztrácí na své původní originalitě.

Jistě každý uzná, že byly doby kdy se na zpětná zrcátka vozů od výrobce Mercedes-Benz (jednoho z průkopníků tohoto řešení) všichni dívali s daleko větším respektem. Asi nejvýraznější změnou v interiéru je přesunutí palubního počítače ze středové konzoly přímo na přístrojový panel. Řidič má nyní praktické provozní údaje více na očích, velikost číslic se ale bohužel zmenšila.

Na místě původního palubního počítače přibyla praktická odkládací schránka na různé drobnosti, kterou ocení posádka hlavně při delším cestování. Testovali jsme vůz v základní výbavě a proto jsme byli velmi zvědaví co zákazníkům tato cenově přátelská varianta umí nabídnout.

V porovnání s lépe vybavenými modely nepůsobí interiér Avensisu příliš honosně a to hlavně s ohledem na absenci jakýchkoli dekorativních imitací a v neposlední řadě také kůží obšitému volantu či konzoly řadící páky.

Na druhou stranu se pocit z jízdy s tímto vozem pochopitelně nemění, výrazněji nám vadila snad jen chybějící loketní opěrka, kterou bychom očekávali i v základní výbavě automobilu střední třídy. V oblasti bezpečnosti lze postrádat světlomety do mlhy, jenž umí dobře „zviditelnit“ vůz právě při jízdě v nepříznivém počasí.

Při náročné cestě do zahraničí jsme naopak ocenili optimálně tuhá sedadla s příkladným bočním vedením a dostatek prostoru ve všech směrech a to i na zadních sedadlech. Dobře přístupný zavazadlový prostor má objem solidních 520 litrů. Převoz rozměrnějšího nákladu je samozřejmě jednoduší u verze kombi.

Pod kapotou se nacházel zcela nový vznětový přeplňovaný čtyřválec o objemu 1998 cm3 se systémem vstřikování Common rail. Nabídka vznětových pohonných jednotek se tak v rámci modelové řady Avensis rozšířila o další moderní dieselový agregát, právě tento motor má totiž nahradit dosavadní poněkud zastaralý "dvoulitr" s nejvyšším výkonem 85 kW.

Oproti výkonnější variantě 2,2 l (110 kW) představuje námi zkoušené provedení s maximálním výkonem 93 kW při 3600 ot/min sice „papírově“ slabšího, ale v praxi relativně nebezpečného protivníka. Výkonový deficit i o něco nižší kultivovanost jsou sice znát, rozdíly ale nejsou tak velké jak by se dalo očekávat.

Subjektivně motor dobře zatahuje a to hlavně díky největšímu točivému momentu 300 N.m, který je k dispozici v rozmezí 2000 – 2800 ot./min. Při akceleraci jsme nezaznamenali výrazný turboefekt, přísun síly je velmi plynulý od 1800 ot/min a nepolevuje zhruba do hranice 4000 ot./min. Při jízdě rychlostí 130 km/h na šestý převodový stupeň točí motor příznivých 2300 ot./min.

Celková vzdálenost redakčního testu měřila 1400 kilometrů a z 80% zahrnovala jízdu po německé dálniční komunikaci převážně vysokým rychlostním tempem kolem 190 km/h. Zbývající část jsme absolvovali buď ve městě nebo v náročných horských průsmycích.

Není se co divit, že nás velmi příjemně překvapila dosažená hodnota spotřeby paliva, která činila příznivých 6,2 l/100 km. Nastavení podvozků automobilů výrobce Toyota jsou nastaveny spíše pro komfortní jízdu a ani model Avensis není výjimkou.

Pohodlné cestování v našem případě ještě více potrhovaly zimní pneumatiky na plechových discích o rozměru šestnáct palců. Silnou stránkou vozu je přejezd příčných nerovností, který probíhá při zachování maximálního pohodlí posádky. Vylepšené řízení nabízí dobrou zpětnou vazbu, ocenili bychom snad jen volant s tlustším věncem.

Hledání chyb na původním Avensisu byl určitě nelehký úkol pro vývojové oddělení značky a tak se není čemu divit, že inovace avizovaného automobilu nebyla nikterak dramatická. Technologie jednoho z největších výrobců vozů na světě je ale na špičkové úrovni, což dokládá i novinka v podobě moderního dieselového motoru 2.0 D-4D. Toyota Avensis je automobil vyvážený po všech směrech a dobrou volbou hlavně pro zákazníky, kteří od svého vozu očekávají především praktického a spolehlivého pomocníka.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Toyota Avensis 2.0 D-4D

Motor

Vznětový přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1998 ccm. Nejvyšší výkon 93 kW při 3600 ot/min. Největší točivý moment 300 N.m při 2000-2800 ot/min.

Převodné ústrojí

Přední poháněná náprava. Šestistupňová ručně řazená převodovka.

Karoserie

Samonosná, čtyřdveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 200 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,6 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 7,1/4,6/5,5 l/100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2700 mm. Celkové vnější rozměry 4645/1760/1480 mm. Palivová nádrž 60 l.

Základní cena (Cena testovaného provedení)

659 900 Kč (674 900 Kč)

Základní parametry
Výrobce:Toyota
Model:Avensis
Karosérie:Sedan
Motor:2.0D-4D
Palivo:nafta
Rok výroby:2007
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -