Koncernový projektil - Seat Leon FR 2.0 TFSI (TEST)

Testy
06.01.2007

F T G

Koncernový projektil - Seat Leon FR 2.0 TFSI (TEST)

Usedám do vozu a tuhá sportovní sedadla svírají moje tělo. Otáčím klíčkem v zapalování a slyším hluboký tón jednoho z nejpovedenějších přeplňovaných benzinových čtyřválců v současnosti. Ještě jednou prohlížím specifikaci zapůjčeného automobilu s označením FR na zádi a přidávám plyn.

 

Již delší dobu označují dvě písmena FR na zádi modelů Seat dynamické naladění těchto vozů, v případě Leona může zákazník získat ještě sportovnější potenciál snad už jen v netrpělivě očekávané verzi Cupra. Charismatickým rysem vozu Seat Leon FR je především mohutný přední nárazník, na jehož linii plynule navazují robustně vzhlížející prahy.

Když si k tomu domyslíte efektní pětiparpsková kola o rozměru 17” nebo třeba dvojitou koncovku výfuku, je hned o agresivně vzhlížející hatchback postaráno.

Již standardní provedení tohoto modelu působí podle odborné veřejnosti daleko povedenějším dojmem než třeba svérázné Toledo. Také přidáváme náš názor a subjektivně hodnotíme právě Leona jako designově nejpovedenější současný model této značky.

Velmi čisté linie jsou k vidění hlavně na zadní části automobilu se sportovně tvarovanými světlomety. Nutno dodat, že provedení FR je ještě o stupeň atraktivnější, obzvlášť pokud vozí provokativní žlutý odstín karosérie jako námi testovaný vůz. Celkový dojem ale dotváří i další doplňky jako jsou třeba vnější zrcátka vyvedená ve stříbrném provedení nebo anatomicky tvarovaná sedadla, která určitě stojí za povšimnutí.

Jejich provedení a optimální tuhost totiž výborně koresponduje s teprve nedávno vzniklou pomyslnou třídou vozů označovanou jako „hothatch“.

Příkladné boční vedení těchto sedadel skvěle „podrží“ tělo v jakékoliv rychle projeté zatáčce a i jedinci s vyšší postavou nejsou délkou jejich sedáku a opěradla jakkoli znevýhodněni. V superlativech lze také psát o anatomicky tvarovaném volantu s relativně malým průměrem a silným věncem, jenž opravdu dobře padne do ruky.

Přístrojovému panelu dominuje dvojice kruhových ukazatelů s bílým podkladem, dynamický charakter vozu naznačuje tachometr cejchovaný do 260 km/h.Postrádali jsme naopak pedály v hliníkovém provedení, které by vhodně dotvořily celkovou koncepci automobilu.

Srdcem vozu Seat Leon FR může být buď turbodmychadlem přeplňovaný „dvoulitr“ FSI s přímým vstřikem benzinu nebo výkonná varianta vznětového čtyřválce 2.0 TDI o nejvyšším výkonu 125 kW, která je dobře známá ze současné Octavie RS.

My jsme pro náš test zvolili právě zážehový 2.0 TFSI, který jsme si pochvalovali již v Audi A4 quattro. Není se tedy co divit, že s relativně lehkým a především sportovněji pojatým Leonem ještě více vynikl jeho potenciál.

Pohonná jednotka o zdvihovém objemu 1984 cm3 poskytuje vozu nejvyšší výkon 147 kW. Největší točivý moment je uváděn hodnotou 280 N.m. a je k dispozici již při 1800 ot/min. Na silnici je točivý moment přenášen přes šestistupňovou ručně řazenou převodovku s velmi přesným řazením a lehkým chodem.

Při jízdě na povrchu se sníženou adhezí měla přední náprava značné problémy s přenosem relativně velkého výkonu, zde jsme poněkud postrádali pohon všech čtyř kol.

Není žádnou výjimkou, že se při razantní akceleraci také na suché silnici poměrně často aktivuje elektronický protiskluzový systém a to i na druhý převodový stupeň. Pozitivně nás překvapila spotřeba paliva, která byla pochopitelně značně závislá na jízdním stylu, s kombinovanou hodnotou 8,5 l na 100 km jsme byli příjemně překvapeni.

Při častém využívání výkonového potenciálu se spotřeba pochopitelně šplhá až k 15 litrové hranici na 100 kilometrů. Opět jsme si potvrdili, že současné přeplňované zážehové motory působí jako elixír pro sportovně založené řidiče, na jejich úžasný zátah téměř od volnoběhu a zároveň lineární přísun síly až do omezovače otáček se prostě jen tak nezapomíná.

Není se co divit, že vůz atakuje 100 km/h již za 7,3 sekundy (s převodovkou DSG za 7,2 s), troufáme si tvrdit, že tuto hodnotu poněkud zkresluje pohon přední nápravy a související omezená schopnost trakce v malé rychlosti.

S tímto Leonem FR lze uhánět rychlostí až 229 km/h, daleko větší zábavu lze ale očekávat na klikatých silnicích. Důležitým atributem sportovně pojatého hatchbacku je bezesporu podvozek a řízení, proto jsme neváhali testovaný Seat potrápit na okresních silnicích v oblíbených zatáčkách.

Přestože zimní obutí poněkud degradovalo skutečný potenciál vozu, není pochyb o tom, že avizované FR disponuje tvrdým nastavením podvozkových prvků a to i dokonce v porovnání s koncernovým sourozencem VW Golf GTI. V zatáčkách je tak Leon dlouho neutrální a téměř se nenaklání.

Nevýhodou je jen málo citlivé řízení s příliš účinným posilovačem. Co se týká ergonomie řadíme však FR na pření místo ve srovnání s „ostrými“ modely jako jsou zmiňovaný VW Golf GTI, Ford Focus ST, nebo třeba Renault Megane RS.

Motorizací mu pochopitelně poněkud ujíždí Focus ST s přeplňovaným pětiválcem 2,5 l, který by se z tohoto pohledu mohl spíše srovnávat s avizovanou Cuprou či nekompromisní Astrou GTC OPC od divize Opel. Oproti nim je ale Seat Leon FR 2.0 TFSI téměř o 100 tisíc korun levnější…

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Seat Leon FR 2.0 TFSI

Motor

Zážehový přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1984 ccm. Nejvyšší výkon 147 kW, největší točivý moment 280 N.m při 1800/min.

Převodné ústrojí

Přední poháněná náprava. Šestistupňová ručně řazená převodovka.

Podvozek

McPherson se stabilizátorem vpředu, víceprvkové zavěšení vzadu.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 229 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,3 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 11/ 6,2/ 7,9 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2578 mm. Celkové vnější rozměry 4315/1768/1458 mm. Palivová nádrž 55 l.

Základní cena

665 900 Kč

Základní parametry
Výrobce:Seat
Model:Leon
Karosérie:Hatchback
Motor:2.0 TFSI
Palivo:benzín
Rok výroby:2007
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -