Lexus GS450h - zrychlení mám v genech (TEST)

Testy
01.01.2007

F T G

Lexus GS450h - zrychlení mám v genech (TEST)

Další exkluzivní vůz v naší redakci pro nás znamená brzké ranní vstávání a o něco delší zvolenou trasu do práce. Kouzlo tohoto vozu totiž mimo neuvěřitelného pohodlí spočívá především technologii označené malým písmenem „h“ na zadním víku zavazadlového prostoru.

 

Luxusní divize automobilky Toyota přistupuje k zvolené strategii hybridních pohonů svých vozů opravdu vážně a po složitých kalkulacích ji implementovala také do luxusní limuzíny vyšší střední třídy s označením Lexus GS450h. Po Priusu a SUV RX se tak jedná o třetí model v řadě vybavený technologií, která reprezentuje jednu z možných cest, kterými se může pohon automobilů v budoucnosti ubírat.

Zatímco Japonci již tuto technologii úspěšně uvedli do praxe, například prémiový výrobce vozů Mercedes-Benz o sériové výrobě tohoto pohonu pouze uvažuje.

Švédský Saab zase zkouší kombinovat benzin s ethanolem, jehož zdroje jsou však omezené. Ať je to tak či tak je jisté, že se pořád jedná o automobily, které jsou více či méně závislé na neustále se zmenšujících zásobách ropy. Pro automobilové nadšence jsou ale vozy Lexus s hybridní technologií bezesporu atraktivní a to hned z několika důvodů.

V modelové řady GS450h výrobce kombinuje spalovací motor o objemu 3,5 l (nejvyšší výkon 296 koní) s elektromotorem, který při rozjezdu s klidu dosahuje okamžitý výkon 200 koní. Obě dvě jednotky pochopitelně pracují v určitém poměru, proto se nelze dopočítat celkového výkonu prostým součtem.

Z technických údajů uváděných výrobcem je však zřejmé, že nejvyšší výkon 345 koní bude více než dobrým předpokladem pro dech beroucí akceleraci. Podrobným popisem jak sofistikovaná hybridní technologie funguje jsme se zabývali v rámci modelu Prius.

Asi největším rozdílem je mimo odlišných výkonových charakteristik zejména přenos točivého momentu na zadní nápravu (u modelu RX pak jednotlivé elektromotory pohání přední a zadní nápravu zvlášť). Originalita této technologie jednak spočívá v úspoře pohonných hmot, nižších emisních hodnot pohonné jednotky a zároveň v zachování ničím nerušené jízdní dynamiky. Jak již označení GS450h napovídá, výkon pohonné jednotky je skutečně ekvivalentní osmiválcovým „čtyřlitrovým“ motorům.

Vynikající hodnotou akcelerace z 0 na 100 km/h za 5,9 sekund tak Lexus dokonce v přímce atakuje například BMW 545i. Ručička tachometru se v rámci testu na německé dálnici zastavila až u hodnoty 260 km/h, což je o 10 km/h více než uvádí výrobce. Další kouzlo „géesa“ spočívá v naprosto plynulém zrychlení téměř z jakékoli rychlosti a s absencí jakýchkoli rázů řazení a pochopitelně i turboefektu.

Právě to má na svědomí převodovka E-CVT (Electronically-controlled Continuosly Variable Transmission) s plynule měnitelným převodem a sekvenčním režimem brzdění.

Šest sekvenčních kroků, jenž lze volit standardní cestou pomocí voliče automatické převodovky, nabízí různou úroveň brzdicí síly motoru (obdobně jako při podřazování u běžné automatické převodovky se sekvenčním režimem). Zajímavostí je, že tato převodovka byla v rámci modelové řady GS speciálně vyvinutá pro pohon zadních kol. Je totiž podélně uložená a disponuje sekundárním planetárním soukolím, jenž funguje jako dvoustupňový měnič točivého momentu pro efektivní zrychlování a udržování vysoké rychlosti při současném zachování nízké hladiny hluku a hospodárnosti.

Právě neobvykle nízká úroveň hluku výrazně zvyšuje u modelu GS cestovní komfort a pocit exkluzivity vozu. I jízdu vysokou rychlostí doprovází absolutní ticho, kdy je slyšet snad jen valivý hluk od pneumatik.

Velký podíl na tom bezesporu má i avizovaná převodovka. Najezdili jsme dostatečné množství kilometrů s vozy Lexus, abychom mohli s klidem konstatovat, že právě GS450h v současnosti nejtišší vůz tohoto výrobce. Naše hodnocení kvality hybridního GS ještě více podtrhuje fakt, že právě modely Lexus jsou obecně považovány za jedny z nejtišších vůbec.

Luxusní sedačky s vyhříváním i odvětráváním dotvářejí celkový dojem z tohoto automobilu to zejména při delších cestách. A věřte, že pokud v ruce držíte klíče k této novince, dokážete si vymyslet hodně dlouhých cest… Interiéru dominuje dotykový displej s dostatečným kontrastem i rozlišením.

Jeho prostřednictvím může dokonce posádka sledovat film na DVD, ale pouze ve stojícím vozidle. V rámci nadstandardní multimediální výbavy nelze opomenou audiosoustavu Mark Levinson se 14 reproduktory, která je jedním z nejlepších zvukových systémů, které lze v automobilu poslouchat.

Výhradu máme proti ergonomii jednotlivých ovladačů, postrádali jsme také plnohodnotný ovladač automatické klimatizace. Další výtku si zaslouží o něco méně místa v oblasti hlavy pro osoby na zadních sedadlech zejména ve srovnání s německými sedany.

Také objem zavazadlového prostoru 280 litrů, výrazně zaostává za konkurencí a to kvůli přítomnosti akumulátorů hybridního pohonu. Ještě že je v nabídce na přání pět příručních zavazadel Samsonite, jejichž rozměry optimálně korespondují právě s tímto zavazadlovým prostorem. Podívejme se nyní na jízdní vlastnosti tohoto luxusního sedanu.

Je jasné, že Lexus není žádné „ořezávátko“ a je jako stvořený zejména pro rychlostní komunikace. Ve vlásenkách vám pravděpodobně mnichovský sedan BMW páté řady ujede, což je dáno především jeho sportovnějším naladěním.

Pomocníkem v rámci GS však bezesporu jsou jeho aktivní tlumiče, pomocí tlačítka si tak řidič může zvolit sportovní mód, při kterém elektronika podvozek výrazně přitvrdí. Nutno ale dodat, že vozy této třídy nejsou primárně určeny pro jízdu na hranici adheze, takže naše srovnání je spíše poznámkou pro milovníky alpských průsmyků.

Pro většinu čtenářů bude jistě zajímavější dosažená hodnota spotřeby paliva. S vozem se dá stejně dobře jezdit při velmi umírněné jízdě za 8 l/100 km, při častém využití maximálního potenciálu se spotřeba vyšplhá až na 14 l/100 km.

My jsme v kombinovaném režimu jezdili v průměru za 11 litrů na 100 km. Tyto hodnoty se blíží spotřebě zážehových motorů ze segmentů o třídu až dvě nižších.

Krásný design automobilu Lexus GS450h pouze dotváří moderní technologii, která se skrývá pod jeho kabátem. Při srovnání s konkurencí udělá potenciálním zákazníkům radost i jeho pořizovací cena, která začíná na hranici 1.679.000,- Kč.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Lexus GS 450h

Motor

Zážehový šestiválec o zdvihovém objemu 3456 ccm. Nejvyšší výkon 218 kW při 6400/min. Největší točivý moment 368 N.m při 4800/min.

Elektromotor s permanentními magnety s nejvyšším výkonem 147 kW a největším točivým momentem 275 N.m.

Převodné ústrojí

Zadní poháněná náprava. Automatická převodovka E-CVT (Electronically-controlled Continuosly Variable Transmission) s plynule měnitelným převodem a sekvenčním režimem brzdění.

Podvozek

Elektronicky řízené tlumiče. Trojúhelníková ramena vpředu i vzadu, aktivní stabilizátory s proměnnou tuhostí. Zadní víceprvková náprava.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 250 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,9 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 9,1 / 7,1 / 7,9 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2850 mm. Celkové vnější rozměry 4835/1820/1430 mm. Palivová nádrž 65 l.

Základní cena

1 614 000 Kč

Základní parametry
Výrobce:Lexus
Model:GS
Karosérie:Sedan
Motor:450h
Palivo:benzín
Rok výroby:2007
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -