Adaptivní tempomat (ACC) v Hondě Accord 2.4 i-VTEC (TEST)

Testy
06.05.2008

F T G

Adaptivní tempomat (ACC) v Hondě Accord 2.4 i-VTEC (TEST)

Odbočuji na dálnici a svižně akceleruji. Již na nájezdu si však na tempomatu nejvýkonnějšího modelu Hondy Accord 2.4 i-VTEC nastavuji požadovanou rychlost a přejíždím do levého pruhu. Pravou nohu nepoužívám stejně jako dálkové světlomety na upozornění pomaleji jedoucích řidičů. Dnes mi totiž místo v levém pruhu dělat nemusí, sympatická Honda je ....

 

Jeden z nejmodernějších prvků současné automobilové produkce se nedávno objevil na seznamu příplatkové výbavy u špičkové verze modelu Accord s motorem 2.4 i-VTEC. Vůz, který jsme podrobně popisovali v rámci dvou předchozích redakčních testů nás nyní uchvátil především díky této jedinečné novince a v neposlední řadě také provedeného faceliftu.

V rámci modelového roku 2006 vyjela Honda Accord s lehce pozměněnou maskou chladiče, líbivým designem sedmnáctipalcových kol z lehkých slitin a přepracovanými nárazníky. Příjemný je také o něco silnější věnec volantu a zejména palubní počítač, který vozu opravdu chyběl.

Asi nejvíce ale oceňujeme především pozměněnou geometrii podvozku této Hondy a jeho tužší nastavení. Právě podvozek měkčího charakteru totiž v minulosti omezoval požitek z jízdy a při prvním rychlém průjezdu zatáčkou byl pro nás spíše zklamáním.

V současnosti však Honda Accord poskytuje řidiči opravdu solidní dávku zábavy a to právě při průjezdu zatáčkovitým úsekem. Se sportovním charakterem totiž výborně koresponduje tvrdší naladění tlumících prvků stejně jako možnost přitáhnout si volant pořádně k tělu a nechat se hýčkat výbornými sedadly s dostatečným bočním vedením těla.

Řízení je navíc o něco tuží a to díky pozměněnému nastavení posilovače řízení, k lepšímu vychutnání dynamické jízdy by se hodil snad jen strmější převod. Chování vozu v zatáčkách je přísně neutrální, laik by dokonce mohl váhat mezi koncepcí pohonu.

Přední kola pohání čtyřválcový zážehový motor s variabilním časováním ventilů, který si zaslouží respekt a to zejména s přihlédnutím ke svému nejvyššímu výkonu 140 kW při 6800 ot/min. Líbila se nám hlavně ochota motoru zrychlovat a to již od 1800 ot/min., při kterých se některé benzinové čtyřválce teprve blíží ke svému provozu schopnému režimu.

Spotřeba pohonných hmot se v kombinovaném režimu pohybuje kolem 10,5 l/100 km, při umírněné jízdě mimo město se dokonce přibližuje k hranici 8 l na 100 kilometrů. Pojďme se ale podívat jak funguje adaptivní tempomat Adaptive Cruise Control. Automobil je vybaven radarovým snímačem zabudovaným v přední masce vozidla.

Právě toto zařízení na základě rádiového signálu monitoruje vpředu jedoucí vozidlo a v závislosti na aktuální rychlosti vypočítává bezpečnou vzdálenost.

Ovládání se standardním umístěním na volantu disponuje navíc tlačítkem DISTANCE pro volbu požadovaného odstupu od vpředu jedoucího vozu. Tlačítkem ACC se tempomat aktivuje, ovladačem RES/ACCEL lze zvýšit nebo snížit rychlost bez nutnosti použití plynového pedálu, tlačítko CANCEL slouží pro jeho deaktivaci.

Při jakémkoli zásahu do řízení rovněž dochází k automatické deaktivaci jako v případě běžných tempomatů. Systém dále komunikuje s multifunkčním displejem, jenž upozorňuje na aktuální nastavení příp. signalizuje potřebu okamžitého zásahu ze strany řidiče. Požadovanou rychlost lze pomocí ovladačů nastavit přímo na displeji a pak už jen stačí sundat nohu z plynu a koncentrovat se na řízení.

Ze začátku jsme pochopitelně byli nedůvěřiví a při prvním zdánlivém přibližování se k automobilu jedoucího před námi jsme drželi nohu těsně nad brzdovým pedálem připraveni kdykoli zasáhnout. Tento prvek budoucnosti tak skutečně funguje a my jsme se snažili zjistit, kde jsou jeho hranice a to především v souvislosti s bezpečností silničního provozu. Pokud Vám při vysoké rychlosti vjede do levého pruhu pomalu jedoucí automobil systém okamžitě vyšle signál, který začne samovolně vůz brzdit za doprovodu oranžově blikajícího displeje s vykřičníkem (nápisem crash) a varovného tónu. Zároveň elektronika inteligentně rozpoznává převodový stupeň v závislosti na aktuální rychlosti vozidla a v případě potřeby si zobrazením šipky na displeji žádá o podřazení.

V rámci samovolném brzdění téměř do zastavení je nutné převzít kontrolu na vozem a automobil dobrzdit manuálně, tempomat totiž funguje až od 30 km/h. Nejvyšší rychlost pro jeho využití je kolem 180 km/h. Systém funguje velmi spolehlivě, problém může způsobit snad jen příliš znečištěný radarový snímač. V tomto případě se tempomat deaktivuje a řidič je o problému informován. K samovolnému vypnutí dochází i za špatného počasí.

Zde bychom chtěli upozornit na možná rizika vyplývající z používání adaptivního tempomatu při jízdě na povrchu se sníženou adhezí a to zejména v zimním období. Zvýšená pozornost by se rovněž měla věnovat dopravním prostředkům s odlišnými rozměry jako jsou například motocykly.

Jinak ale po týdenním ježdění s vozem vybavených touto moderní technologií můžeme s klidem konstatovat, že adaptivní tempomat představuje výraznou úlevu pro řidiče a to především na dlouhých a mnohdy vyčerpávajících cestách, čímž výraznou mírou přispívá ke zvýšení cestovního komfortu a v neposlední řadě i bezpečnosti.

 

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Honda Accord 2.4 i-VTEC

Motor

Zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 2354 ccm. Nejvyšší výkon 140 kW při 6800/min. Největší točivý moment 223 Nm při 4500/min.

Převodné ústrojí

Přední poháněná náprava. Šestistupňová přímo řazená převodovka.

Podvozek

Dvojité lichoběžníkové závěsy předních kol. Pětiprvkové závěsy vzadu. Kotoučové brzdy na všech kolech. Pneumatiky 225/45 R17.

Karoserie

Samonosná, čtyřdveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 227 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,0 s. Spotřeba (město/mimo město/kombinovaná) 12,7/6,9/9,0 l/100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2670 mm. Celkové vnější rozměry 4665/1760/1445 mm. Palivová nádrž 65 l.

Základní cena

869 000 Kč

Základní parametry
Výrobce:Honda
Model:Accord
Karosérie:Sedan
Motor:2.4i-VTEC
Palivo:benzín
Rok výroby:2008
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -