Cestou necestou - Toyota RAV4 D-4D 180 (TEST)

Testy
06.10.2006

F T G

Cestou necestou - Toyota RAV4 D-4D 180 (TEST)

Dotýkám se kliky a vůz se sám odemyká. Uvnitř mě vítá kožený interiér a barevný displej navigačního systému mi bude ukazovat cestu do hor, kam mám právě namířeno. Parkovací kamera bezpečně hlídá zadní nárazník a s trochou nadsázky také pověst naší redakce, vždyť udělat si ostudu při vyjíždění z řady...

 

Ale nesedím. Řídím další generaci dříve nejprodávanějšího SUV, Toyotu RAV 4, která si odbyla svojí premiéru v září 2005 v německém Frankfurtu. Tento vůz má konkurovat především korejským automobilům jako je Hyundai Tuscon nebo Kia Sportage. Velký obchodní úder Toyotě uštědřil také nový model Grand Vitara od Suzuki, jak je vidět v avizovaném segmentu těchto oblíbených vozů je opravdu z čeho vybírat.

Aby také ne, vždyť právě vozy SUV se téměř na všech trzích těší nevídanému zájmu a postupně se stávají spíše reprezentativním dopravním prostředkem než „pracantem“ pro chalupáře a lesníky.

Není se co divit, že součástí výbavy jsou nyní nejmodernější technologie a to nejen pod kapotou, ale také v interiéru. Za zmínku stojí i zadní svítilny s efektem LED diod a v neposlední řadě dynamický profil karosérie, jenž testované „RAVce“ mimořádně sluší.

Uvnitř vozu zaujme především velmi dobře ztvárněná přístrojová deska, která působí opravdu hodnotným dojmem.

Středovému panelu s imitací hliníku dominoval v našem případě (nejvyšší výbava X+) barevný displej navigačního systému, pod kterým byly umístěny ovladače klimatizace s intuitivním ovládáním. Se svojí délkou 4315 mm nepatří sice nová RAV4 mezi nejdelší vozy (např. Suzuki Grand Vitara 4470 mm), díky optimálnímu vnitřnímu uspořádání však nabízí dostatečný prostor.

Sedadla jsou příjemně tuhá, při jízdě jsme ale postrádali lepší boční držení a především delší sedáky. Zadní sedadla jsou posuvná v rozsahu 150 mm a lze je téměř jediným pohybem sklopit.

Pomocí páčky s umístěním v zavazadlovém prostoru lze zasunout sedák pod opěradlo a vytvořit tak rovnou plochu například pro převoz rozměrného nákladu. Základní objem zavazadlového prostoru činní 586 litrů, po sklopení zadních sedadel vzroste až na úctyhodných 1752 litrů. Námitku si zaslouží otevírání zadních dveří směrem doprava (k chodníku), které je při vynášení nákladu poněkud nepraktické.

Pod kapotou námi zkoušené varianty se nacházel výkonný vznětový čtyřválec 2.2 D-4D.

Nejvyššího výkonu 130 kW dosahuje motor při 3600 ot/min, úctyhodný točivý moment 400 Nm pak vrcholí při 2000 – 2600 ot/min. Nová Toyota RAV4 se rovněž nabízí se zážehovým „dvoulitrem“ s nejvyšším výkonem 112 kW.

Nejsilnější motor v nabídce uděluje vozu solidní zátah již od 1500 ot/min, který pokračuje až do 4000 ot/min, kde motor pomalu začíná ztrácet sílu.

Přestože výrobce udává kombinovanou spotřebu pohonných hmot 7 l/100 km, v reálném provozu nutno počítat spíše se spotřebou zhruba o jeden litr vyšší. Podvozek je naladěn především na komfortní jízdu, což pochopitelně ocení většina příznivců této třídy automobilů.

Podvozek prezentované Toyoty nás příjemně překvapil při průjezdu zatáčkou, kde vůz ochotně drží stopu a to i s ohledem na výše umístěné těžiště. Líbilo se nám rovněž odhlučnění nové „RAVky“, vždyť i při 160 km/h lze na dálnici cestovat velmi pohodlně. Více jsme se ale těšili do terénu, právě rozbahněné polní a lesní cesty má tento vůz v krvi.

Pohon všech kol v kombinaci s protikluzovým a stabilizačním systémem (Integrated Active Drive) dokáže rozdělovat točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru od 100:0 až do 55:45 ve prospěch přední nápravy.

Tlačítkem na palubní desce lze zablokovat rozdělení v poměru 55:45, což může být výhodné hlavně v blátivých pasážích kopcovitého terénu. Tento režim se sám deaktivuje po překročení rychlosti 40 km/h.

Automobil bez problémů zdolává lehký a středně těžký terén, průjezd náročnými pasážemi však poněkud limituje omezená světlá výška. Není se co divit, vždyť primární určení vozu s tímto terénem pochopitelně nekoresponduje.

Japonská Toyota se dokázala poučit z chyb předchozí generace a postavila technicky opravdu vyspělé SUV. Jízdní vlastnosti jsou v rámci této třídy opět na špičce kategorie, automobilu nyní nechybí moderní vznětový motor ani účinná brzdná soustava. Potenciální zájemci rozhodně také ocení variabilitu interiéru.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Toyota RAV4 D-4D 180

Motor

Přeplňovaný vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 2231 ccm. Nejvyšší výkon 130 kW při 3600/min. Největší točivý moment 400 N.m při 2000-2600/min.

Převodné ústrojí

Pohon všech čtyř kol s lamelovou spojkou, šestistupňová přímo řazená převodovka.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 200 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 8,4 / 6,1 / 7 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2560 mm. Celkové vnější rozměry 4395/1815/1720 cm. Palivová nádrž 60 l.

Cena testovaného provedení

1 191 000 Kč

Základní parametry
Výrobce:Toyota
Model:RAV4
Karosérie:SUV
Motor:D-4D 180
Palivo:nafta
Rok výroby:2006
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -