Subaru Impreza WRX STi - civilní "WRC" (TEST)

Testy
06.06.2006

F T G

Subaru Impreza WRX STi - civilní "WRC" (TEST)

Teplota provozních náplní dosáhla optimální hodnoty a my sešlapujeme plynový pedál zbrusu nového „STíčka“ modelového roku 2006. Pneumatiky se zakusují do asfaltu, otáčky letí nekompromisně k červenému poli a spolujezdec se chytá za srdce. Není divu, na takové zrychlení si musíte chvilku zvykat…

 

Jedno z nejostřejších automobilů současné produkce Subaru Impreza WRX STi nedávno prošlo výraznou inovací, která se dotkla nejen exteriéru, ale především technických prvků.

Hned na začátku dodejme, že hlavním cílem těchto úprav renomovaného výrobce vozů se stálým pohonem všech kol bylo ještě více zlepšit chování vozů v extrémních situacích, pro které je právě testované Subaru mimořádně vhodné.

Mezi hlavní změny provedené na voze v rámci modelového roku 2006 je vylepšená technika a v neposlední řadě i pozměněný design karosérie. Světlomety mají nyní spíše kapkovitý tvar, nová je i maska chladiče stejně jako střešní křídlo, spoiler a difuzor, který usměrňuje proudění vzduchu za vozem.

Ve standardní výbavě jsou konečně tolik žádané xenonové světlomety. Interiér vozu zůstal mimo pár zlepšení téměř beze změn. Za srdce určitě chytí tříramenný sportovní volant s povrchem z perforované kůže stejně jako sportovní sedadla s logem „STI“.

Ať už budou mít příznivci adrenalinové imprezy na estetické změny různorodé názory, v jednom budou určitě za jedno. Jedná se o pozměněnou technologii, která začíná u samotného srdce automobilu – pohonné jednotky.

Turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválcový boxer o zvětšeném objemu 2457 cm3 nyní disponuje nejen vyšším výkonem 206 kW při 5600 ot./min., ale především větším točivým momentem 392 Nm při 4000 ot./min..

První svezení ovšem převážilo překvapení z „papírových“ hodnot, hlavním přínosem pro imprezu je bezesporu zmiňované zvětšení objemu pohonné jednotky. Další radikální změnou, díky které si přijdou milovníci adrenalinové jízdy na své je aktivní mezinápravový diferenciál označovaný zkratkou DCCD. Standardní rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu je v poměru 41:59.

Jeho největší výhoda spočívá v možnosti regulace svornosti až po úplné uzamknutí.

Jak se ale zejména laická veřejnost domnívá, nejedná se o přenos točivého momentu mezi jednotlivé nápravy v libovolném poměru při jakémkoli jízdním režimu.

Mezinápravový diferenciál totiž reguluje přenášení točivého momentu mezi jednotlivé nápravy v závislosti na adhezních podmínkách, jinými slovy pokud dojde k prokluzu kol například zadní nápravy elektronika okamžitě přenese více točivého momentu na nápravu přední.

Systém funguje podobným způsobem i při průjezdu zatáčkou, kde se přední kola otáčejí jinou rychlostí než zadní. V případě aktivního diferenciálu DCCD dojde při stoprocentním uzamčení k úplnému potlačení jeho základní funkce, což poznáte na jednu stranu ve větší neochotě zatáčet, ale také při projíždění zatáček krásným řízeným smykem.

Stupeň uzamčení si řidič může regulovat ovladačem umístěným na středové konzoly v blízkosti řadící páky. Nejrychlejší průjezd zatáčkou však většinou absolvujete právě v automatickém režimu nastavení.

V tomto případě totiž elektronika optimálně nastaví diferenciál v jednotlivých fází průjezdu samotné zatáčky na základě bočního zrychlení a dalších parametrů. Principielně tak dochází k postupnému uzavření diferenciálu v průběhu průjezdu, čímž lze docílit nejen neutrálního chování v zatáčce, ale také brutálního výjezdu s úplně uzavřeným diferenciálem s minimální ztrátou výkonu.

Subaru Impreza WRX STi nás opravdu překvapila zejména svým „přátelským“ chováním oproti předchozí generaci a v neposlední řadě i dech beroucí akcelerací.

Tu si však lze pochopitelně v běžném provozu příliš neužijete, řidič se při ní musí velmi koncentrovat na hbité řazení a zároveň na aktuální rychlost, ručička tachometru se totiž pohybuje opravdu rychle…

Adrenalinové sportovní zážitky s tímto sportovním speciálem sériové produkce ale také něco stojí.

Nákladné výměny náhradních dílů v kombinaci se spotřebou drahého Naturalu 98 (doporučeným od výrobce), jejíž hodnota při svižné jízdě bez problémů atakuje 20 litrovou hranici na 100 km, jsou daní za svezení, které ale rozhodně stojí za to.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Subaru Impreza WRX STi

Motor

Zážehový přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 2457 ccm. Nejvyšší výkon 206 kW při 5600/min. Největší točivý moment 392 N.m při 4000/min.

Převodné ústrojí

Pohon všech čtyř kol, aktivní mezinápravový diferenciál DCCD. Šestistupňová manuální převodovka.

Karoserie

Samonosná, čtyřdveřová

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 255 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,4 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 15,3/8,3/10,9 l/100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2540 mm. Celkové vnější rozměry 4465/1740/1440 mm. Palivová nádrž 60 l.

Základní cena

1 268 800 Kč

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:Impreza
Karosérie:Sedan
Motor:2.5
Palivo:benzín
Rok výroby:2006
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -