Hybridní síla-Lexus RX 400h (TEST)

Testy
06.03.2006

F T G

Hybridní síla-Lexus RX 400h (TEST)

Otáčím klíčkem v zapalování a kromě probliknutí kontrolky READY a krátkého akustického tónu nic neslyším. Řadím Drive, šlapu na plyn a stříbrný Lexus se neslyšitelně dává do pohybu. Ne, tohle není scifi příběh, ale realita v podání hybridního vozu Lexus RX 400h.

 

Ne, tohle není scifi příběh, ale realita v podání hybridního vozu Lexus RX 400h. Dle vyjádření koncernu Toyota je hybridní pohon nejen klíčem k výrazné redukci spotřeby pohonných hmot, ale také snížení emisí škodlivin.

Pojďme si představit pohonné ústrojí vozu RX 400h, které funguje na podobném principu jako u modelu Prius. SUV je vybaveno benzinovým šestiválcem 3,3 l s výkonem 155 kW, jenž vychází z modelu RX 300. Dále se pod kapotou nachází jednotka pohonu předních kol s elektromotorem o výkonu 123 kW.

V zadní části vozu v bezprostřední blízkosti zadní nápravy je umístěn pohon zadních kol, který má na starost elektromotor s výkonem 50 kW. Pod zadními sedadly jsou hybridní nikl-ocelové akumulátory o celkovém napětí 288 V. Ale pěkně po pořádku.

Vyšší konstrukce vozu RX padne řidiči příjemně do ruky a to nejen díky dobrému výhledu, který je dán vyšší karoserií. Nepříliš pozměněný design s umírněným stylem provedení působí stále efektně. Interiér s pohodlnými sedadly představuje dobrý základ pro náročné a dlouhé cestování.

Na přístrojovém panelu se místo otáčkoměru nachází ukazatel dodávaného výkonu. O rozpohybování automobilu se starají především elektromotory napájené nikl-ocelovými akumulátory.

V závislosti na jejich nabytí a rovněž i na požadavcích zrychlení ze strany řidiče se zhruba v 50 km/h samočinně přidává zážehový šestiválec. Vše dokonale zobrazuje centrální dotykový displej podobně jako u zmiňované Toyoty Prius.

Zajímavostí je, že elektromotor pohánějící zadní kola se aktivuje pouze při jízdě na povrchu se sníženou adhezí a také při prudké akceleraci.

Při jízdě pochopitelně dochází k dobíjení akumulátorů, a to buď přímo z přebytečného výkonu benzinového motoru, nebo rekuperací z elektromotorů při deceleraci.

Zážehový motor se kvůli úspoře vypíná například při jízdě z kopce a také při zastavení vozu.

V rámci delší jízdy z kopce lze navíc využít volbu automatické převodovky Brake, která dokáže nejen velmi efektivně využít brzdnou energii, ale také umožňuje řidiči používat brzdový pedál s nižší intenzitou.

Při samotné jízdě nás uchvátila akcelerace, hodnota 7,6 s z 0 – 100 km/h je u vozu této kategorie vynikající. Při razantní akceleraci se nám naopak nelíbilo řízení, které „pozoruhodně táhlo“ volant do strany.

Předpokládáme však, že se jedná o chybné nastavení či závadu pouze u námi zkoušeného exempláře. Překvapením bylo téměř absolutní ticho v kabině do rychlosti 50 km/h stejně jako bezestupňová převodovka s plynule měnitelným převodem, která plynule přenáší velký točivý moment na vozovku.

Mimo dvou výhod hybridní technologie tj. nízkým emisím ve výfukových plynech a uživatelsky jednoduchou obsluhou nesmíme zapomenout zmínit ani naměřené hodnoty spotřeby paliva.

Ty se pohybovaly při vyrovnané jízdě kolem 8,5 l/100 km ve městě a lehce nad 9 l na 100 km mimo město. Na dálnici je spotřeba avizovaného vozu z velké části závislá na jízdním stylu. Při jízdě kolem rychlosti 130 km/h lze jezdit za 10,4 l na 100 km, rychlost překračující povolený limit u nás si žádá spotřebu o 2 až 3 litry na 100 km vyšší.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Lexus RX 400h

Motor

1. Zážehový šestiválec o zdvihovém objemu 3311 ccm. Nejvyšší výkon 155 kW při 5600/min. Největší točivý moment 288 N.m při 4400/min.

2. Elektromotor vpředu s nejvyšším výkonem 123 kW při 4500/min., největší točivý moment 333 N.m při 0-1500/min.

3. Elektromotor vzadu s nejvyšším výkonem 50 kW při 4610-5120/min., největší točivý moment 130 N.m při 0-610/min.

Převodné ústrojí

Připojitelný pohon zadních kol. Samočinná převodovka CVT.

Karoserie

Samonosná, pětidveřová

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 200 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,6 s. Spotřeba paliva 9,1/7,6/8,1 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2715 mm. Celkové vnější rozměry 4755/1845/1670 mm. Palivová nádrž 65 l.

Základní cena (Cena testovaného provedení)

1 700 000 Kč (2 030 000 Kč)

Základní parametry
Výrobce:Lexus
Model:RX
Karosérie:SUV
Motor:400h
Palivo:hybrid
Rok výroby:2006
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -