Švédské překvapení - Volvo S60 D5 (TEST)

Testy
06.01.2006

F T G

Švédské překvapení - Volvo S60 D5 (TEST)

Ohromující pružnost motoru, větší síla a pozměněný charakter - to vše jsou atributy nové generace výkonných vznětových pětiválců, které se postupně začínají montovat do automobilů Volvo. Termín redakčního testu pohledného modelu S60 se nesl v duchu pořádné sněhové nadílky, která zaplavila téměř celé uzemí naší republiky.

 

Termín redakčního testu pohledného modelu S60 se nesl v duchu pořádné sněhové nadílky, která zaplavila snad celé uzemí naší republiky. Dostali jsme tak příležitost vyzkoušet nejen netrpělivě očekávanou naftovou motorizaci, ale také jízdní vlastnosti tohoto oblíbeného sedanu na kluzkém povrchu.

Pro automobily prémiové značky Volvo je již standardem vysoká úroveň jízdního pohodlí, která je daná především komfortními sedadly s širokým spektrem jejich nastavení. Stylové S60 s reprezentativním duchem je opravdu jako stvořené pro mnohahodinové cestování.

Opět se potvrdil vrozený potenciál, dálniční komunikace je totiž místem, které tomuto modelu mimořádně svědčí. Jízdním vlastnostem jsme se podrobně věnovali v minulém redakčním testu v rámci provedení T5 a i v tomto případě stále platí nejen komfortní nastavení podvozku avizovaného volva, ale také vrozená nedotáčivost.

Tu především na sněhu korigoval inteligentní systém aktivní stability DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) zejména prostřednictvím regulace výkonu motoru a přibrzděním jednoho z kol. Zasněžená stoupání zdolával automobil s přední poháněnou nápravou statečně, v převaze však přeci jen byly vozy s nižší hmotností.

Nejvíce očekávání v naší redakci pochopitelně slibovala nová verze naftového pětiválce D5 s hliníkovým blokem válců. Pozitivní zprávou je fakt, že výrobce zachoval hmotnost prezentovaného modelu na 1578 kilogramech, vůz tak nabízí téměř shodné jízdní vlastnosti v porovnání s modelem T5.

Po usednutí za volant jsme okamžitě našli optimální pozici a mohli jsme vyrazit na cestu. Otočení klíčkem, velmi krátké žhavení, zvuk nového pětiválce – pečlivě sledujeme každý detail a krátce po rozjezdu získáváme první dojmy z této novinky.

Pětiválec subjektivně zatahuje již od 1500 ot./min., přestože je maximální točivý moment 400 Nm k dispozici až od 2000 ot./min. do 2700 ot./min.

Nejvyšší výkon se podařilo zvýšit z původních 163 koní na 185 k (136 kW) hlavně díky novému turbodmychadlu s jedinečným vodním chlazením, jenž zajišťuje prevenci proti přehřátí a s tím úzce související zničení tohoto ústrojí.

Efektivního přísunu paliva bylo dosaženo zvýšeným počtem vstřikovacích otvorů v tryskách. Konstruktéři se samozřejmě věnovali i ekologii, nový pětiválec nyní splňuje normu Euro 4.

Zajímavostí je bezúdržbový filtr pevných částic, který zachycuje přes 95% sazí a nabízí samočistící funkci. Po zahřátí motor běží velmi tiše a známý klapot vznětový jednotek je uvnitř vozu z velké části redukován, což platí především při akceleraci.

Šestistupňová manuální převodovka výborně koresponduje s pohonnou jednotkou, která se jeví jako ideální motorizace pro testovaný model. Dokonce lze tvrdit, že částečně smazává výkonovou převahu silnější přeplňované varianty T5.

Dalším překvapení byla spotřeba pohonných hmot, jenž se při závěrečném hodnocení pohybovala na hranici 7 l na 100 kilometrů. Při umírněné jízdě není problém jezdit s tímto S60 za 6 l/100 km, což je s přihlédnutím k provozní hmotnosti a dynamickému potenciálu vynikající hodnota.

Výkonná pohonná jednotka D5 posunuje Volvo S60 na špičku ve své třídě a v kombinaci s pověstnou bezpečností a cestovním komfortem z něj činí zdatného soupeře především vůči německým konkurentům.

Jsme zvědaví jak se nový vznětový pětiválec uplatní v oblíbeném SUV XC90 a v neposlední řadě i v menším modelu S40, kde lze s přihlédnutím k tužšímu nastavení podvozkových prvků očekávat také vyšší míru sportovní vyžití.

Tým AUTOiNDEX.cz

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE

Volvo S60 D5

Motor

Vznětový přeplňovaný pětiválec o zdvihovém objemu 2401 ccm. Nejvyšší výkon 136 kW při 4000/min. Největší točivý moment 400 N.m při 2000-2750/min.

Převodné ústrojí

Přední poháněná náprava. Šestistupňová přímo řazená převodovka.

Podvozek

Zadní náprava typu Multilink.

Karoserie

Samonosná.

Provozní vlastnosti

Největší rychlost 230 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,2 s. Kombinovaná spotřeba paliva 6,6 l/100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 271,5 cm. Celkové vnější rozměry 460,3/180,4/142,8 cm. Palivová nádrž 70 l.

Základní cena

969 000 Kč

Základní parametry
Výrobce:Volvo
Model:S60
Karosérie:Sedan
Motor:D5
Palivo:nafta
Rok výroby:2006
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -