Nedávno představená novinka francouzského Renaultu nese název Arkana a využívá platformu CMF-B. Ta je shodná s menšími vozy značky jako je oblíbený Captur nebo Clio. Pohon zabezpečují výhradně benzinové nebo hybridní motorizace ve spojení s automatickými převodovkami. Vyzkoušeli jsme variantu s hybridním pohonem E-Tech Hybrid 145.
Podle slov Françoise Laurenta, ředitele programu Arkana Renault, tímto modelem Arkana opět dokazuje, že kultura modernosti a inovace je součástí jeho kořenů. Všestranně hybridní Arkana harmonicky spojuje vlastnosti SUV s nepopíratelným sportovním stylem, spojuje dynamiku a víceúčelovost. Inovativní systém E-Tech Hybrid má zajistit především nízké emise CO2 a sníženou spotřebou paliva. A jaká je naše zkušenost?
Skutečně originální karoserie s pozvolna se svažující zádí překvapí elegancí a sportovním zaměřením. Přestože asi nejextravagantnější variantou je model s oranžovým odstínem Valencia ve spojení s černými koly, my jsme testovali vůz s elegantní černou metalízou. Masku chladiče s rozměrným logem značky lemuje chromová lišta, která spolu s dalšími dekorativními prvky působí zdařile a elegantně. Podobně lze hodnotit výrazný spoiler a praktický ochranný kryt podvozku.
Vůz je vybaven LED světlomety se světelným podpisem ve tvaru C a podobný podpis najdeme i vzadu spolu s lištou po celé šířce dveří zavazadlového prostoru. K celkovému elegantnímu vzhledu přispívají vlastní rozměry modelu: délka 4568 mm, výška 1571 mm a rozvor 2720 mm. Společně s osmnáctipalcovými koly testovaného vozu ve špičkové výbavě R.S. Line a dalšími estetickými prvky na karosérii je tak podtržena elegance, mohutnost i sportovní vzhled.
Právě výbavový stupeň R.S.Line se nechává inspirovat sportovním DNA divize Renault Sport a jeho ikonického modelu Mégane R.S. Jeho ještě výraznější styl zdůrazňuje tmavě lakované prvky, které zdobí karoserii. Nechybí ani aerodynamické lišty inspirované světem Formule 1. Specifické jsou spoiler i hliníková kola „Silverstone” s červeným zdobením.
Na ozdobném krytu blatníku je štítek R.S.Line, vzadu má tato verze dvojitý chromovaný výfuk a tmavý zadní spojler. Samozřejmostí jsou také ochranné kryty. Verze R.S.Line zahrnuje volitelný designový paket obsahující barevný přední a zadní kryt podvozku nebo ochrannou lištu spodní části dveří v barvě karoserie. Palec nahoru pak zaslouží černá střecha u variant v jiných barevných odstínech.
Interiér tohoto nejvyššího výbavového stupně je nabízen s karbonovým dekorem palubní desky a dveří, s červenou lištou podél horní části palubní desky a černým stropem. Volant potažený perforovanou kůží a čalounění sedadel v kombinaci kůže a Alcantary jsou zdobeny červeným prošíváním, které se nachází i na panelech dveří. Bezpečnostní pásy zvýrazňuje červený pruh. Celek doplňují hliníkové pedály a u motorizace E-Tech Hybrid je pak samozřejmostí volič automatu typu E-Shifter.
Palubní desce dominuje dotykový displej multimediálního systému s úhlopříčkou 7 nebo 9,3 palce dle úrovně výbavy. V kombinaci s digitálním přístrojovým štítem působí pracoviště řidiče velice moderně a efektně.
Vnitřní prostor překvapí a nabízí dostatečný komfort i pro osoby vyššího vzrůstu. To navíc platí nejen pro posádku na předních sedadlech, ale také vzadu. Právě na zadních místech je dostatek prostoru v oblasti hlavy a to si Arkana nepomáhá nízko ukotvenými sedáky. Místo pro kolena je ale pouze průměrné. Zamrzí také přítomnost pouze jednozónové automatické klimatizace, stejně jako některé tvrdé plasty na přístrojové desce.
Přední sedadla dynamicky laděné výbavy R.S. Line jsou pohodlná a upřednostňují komfort před sportovní oporou. Zavazadelník má objem 480 litrů, což je na poměry hybridního vozu velice slušné. Do Arkany s konvenčním spalovacím motorem pak naložíte až 513 litrů nákladu. Líbí se nám, že se zavazadlový prostor chlubí pravidelnými tvary a dvojitou podlahou. Snad jen výše umístěná nakládací hrana může někomu znepříjemnit manipulaci se zavazadly.
Inovativní hybridní pohon E-Tech Hybrid spojuje dva elektromotory, pokrokovou převodovku a benzinový motor. V běžném provozu lze jezdit až 80 procent času na elektřinu a snížit tak spotřebu až o 40 procent. Testované provedení E-Tech Hybrid 145 využívá čtyřválcového spalovacího motoru o objemu 1598 cm3.
Tato pohonná jednotka byla přizpůsobena hybridní technologií a je opatřena filtrem pevných částic ke snížení emisí. Motor o nejvyšším výkonu 69 kW (94 k) doplňují dva elektromotory – jeden „e-motor” (36 kW) a vysokonapěťový startér generátor typu HSG (High-Voltage Starter Generator) s výkonem 15 kW. Celkový kombinovaný výkon hybridního systému činí 105 kW. Celek funguje díky inovativní multimódové převodovce bez spojky. Revoluční spojení elektromotorů s převodovkou s ozubenými koly zajišťuje optimální a hladké řazení. Pro uchování elektrické energie Renault Arkana využívá baterii typu lithium-ion s kapacitou 1,2 kWh (230 V). Ta se nachází v pod zavazadlovým prostorem.
V praxi se pohonný systém projevu velice kultivovaně a posádka ocení zejména neznatelné přepínání jednotek a v neposlední řadě také relativně rychlou reakci na sešlápnutí plynového pedálu. Díky elektromotoru je Arkana E-Tech Hybrid pružná už od nízkých otáček, což je příjemné hlavně ve městě.
Výkon je dostatečný pro většinu jízdní situací, snad jen při jízdě v plném obsazení nebo na dálnici ve vyšších rychlostech, má tento hybridní pohonem s vozem více práce. Chování hybridního systému však lze upravit změnou jízdního režimu. Nechybí sportovní, ekologický či individuální mód. Volič automatu navíc nabízí funkci s účinnou rekuperací brzdné energie („B“).
Renault Arkana E-Tech Hybrid zaslouží pochvalu za příznivou spotřebu pohonných hmot. V praxi není problém jezdit kolem pětilitrové hranice. Při snaze o úspornou jízdu pak apetit pohonného systému dokonce klesá k hodnotě 4 l/100 km. Překvapením není ani jízda po dálnici, kde palubní počítač ukazuje hodnotu 6 l/100 km. V kombinaci s nádrží o objemu 50 litrů tak Renault Arkana zajišťuje velmi slušný dojezd na jedno natankování.
Jak jsme na začátku již avizovali, Arkana sdílí podvozkovou platformu CMF-B s menšími modely značky. Není tedy žádným překvapením, že využívá pouze jednoduché zadní nápravy. To ale v zásadě příliš nevadí, z klidu dokážou automobil vyvést snad jen větší příčné nerovnosti. Podvozek je relativně komfortní, ale i tak se dokáže dobře držet zvolené stopy. Brzdy jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. A účinný posilovač řízení se charakteru vozu s hybridním pohonem tak nějak hodí.
Renault Arkana E-Tech Hybrid 145 je originální auto s rysy moderního SUV a výhodami klasického kompaktu. Dostatečný vnitřní prostor a pokrokové technologie ocení zákazníci stejně jako úsporný hybridní pohon. Aktuální akční cena tohoto modelu se začíná na 640 000 Kč ve výbavě ZEN. Špičkové provedení R.S. Line pak pořídíte od 778 000 Kč. S ohledem na bohatou výbavu uvedených variant a konkurenční ceny hybridních modelů jiných značek, se podle nás jedná o zajímavou nabídku.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Renault |
Model: | Arkana |
Karosérie: | SUV |
Motor: | E-Tech Hybrid 145 |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2021 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosférický zážehový + 2x elektromotor |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1598 ccm |
Nejvyšší výkon: | 69 / 5600 přepočtený výkon soustavy 105 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 148 / 3600 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 172 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,8 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 4,9 l |
Velikost zav. prostoru: | 480 l |
Objem nádrže: | 50 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1510 Kg |
Nosnost: | 526 Kg |
Základní cena: | 620 000 Kč (TCe 140 EDC, ZEN, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 640 000 Kč (E-Tech Hybrid 145, ZEN, akční cena) |