Škoda Octavia nabízí velmi dobrý poměr pořizovací ceny a praktických vlastností a dvojnásob to platí pro kombík s obrovským vnitřním prostorem. Dvoulitrový turbodiesel s dostatečným výkonem 110 kW pak považujeme za optimální motorizaci právě pro tento model.
Mimo sportovně laděné varianty Octavia RS, elektrifikovaného modelu Octavia iV nebo plynového provedení G-Tec, si můžete standardní verzi objednat s jedním ze čtveřice následujících motorů. V nabídce je dvojice zážehových pohonných jednotek 1.0 TSI a 1.5 TSI, kterou doplňují dva naftové čtyřválce 2.0 TDI (85 kW) a 2.0 TDI (110 kW). Posledně jmenovaný se prodává nejen s automatickou převodovkou, ale také šestistupňovým manuálem. A právě tuto variantu jsme podrobili našemu redakčnímu testu.
Design Škody Octavia Combi je dospělejší a elegantnější, než tomu bylo u jejího předchůdce. Troufáme si tvrdit, že zákazníky zaujme nejen prostorem, ale nově také vzhledem. Bez zajímavosti ale nejsou ani skutečné rozměry. Čtvrtá generace testované varianty Octavia Combi je o 22 milimetrů delší, 15 milimetrů širší a 3 milimetry vyšší, než předchozí model.
Testovaný vůz se nám velice zamlouvá a působí kompaktním dojmem. Z pohledu designu je znát, že se určitými prvky Octavia přibližuje většímu Superbu, ale také menšímu modelu Scala. Octavii však lze jednoznačně identifikovat podle originálního světelného podpisu. Na oddělená přední světla minulé generace pochopitelně zapomeňte. K rozdělení naopak došlo u zadních svítilen. Svislé světlomety zde vystřídaly světla, které se „natáhly“ i do pátých dveří.
Líbí se nám stoupající prolis na bočních dveřích v kombinaci s mírně svažující se linií střechy. Celkově auto působí moderním dojmem a nesporná je také jistá dávka odvahy. Už se nejedná o tak konzervativní ztvárnění, jako tomu bývalo v minulosti. Testovanému provedení, ve výbavě Style, navíc velice sluší osmnáctipalcová kola.
Okamžitě po usednutí do vozu zaujme líbivě zpracovaná přístrojová deska, které dominuje desetipalcový centrální displej s dotykovým ovládáním. Ten je součástí standardní výbavy mimo základního provedení. Prostřednictvím tohoto systému se nastavuje například i klimatizace a další hlavní funkce vozu. Novinkou je také tzv. chytrá klimatizace, která příslušným příkazem umí například zchladit nohy, zahřát ruce či odmlžit okna. Více by se nám líbily snad jen tenčí rámečky barevného displeje.
Digitální trend je tedy v novém modelu jasnou cestou a nutno dodat, že jsme si na ovládání rychle zvykli. Absence klasických tlačítek samozřejmě poněkud zhoršuje intuitivnost ovládání při jízdě, avšak řešením může být hlasový asistent. Všechny verze výbavy kromě Active, zaujmou také digitálním přístrojovým štítem. Ovládá se však odlišně než doposud, což vyžaduje chvíli zvyku. To platí i pro logiku pohybu v menu palubního počítače. Například pro nulování už nefunguje dlouhý stisk tlačítka, ale je zapotřebí přímo přejít na související volbu.
Ve voze je dostatek místa prakticky ve všech směrech a palec nahoru zaslouží i objemný zavazadelník. Výhodou oproti konkurenci je především dostatečný prostor pro nohy cestujících vzadu. Subtilnější středový panel nové přístrojové desky navíc tolik neomezuje nohy posádky na předních sedadlech. Potěší také možnost objednání ergonomických sedadel s řadou elektricky ovládaných funkcí včetně masáže. Samozřejmostí je také elektricky nastavitelná bederní podpěra. Dlouhé cesty pak zpříjemní obecně tužší charakter sedadel.
Zavazadelník rodinné Octavie Combi má více než dostatečný objem 640 litrů. V daném segmentu nemá konkurenci a jeho pravidelné tvary bezesporu přispějí k velmi dobré využitelnosti. Po sklopení opěradel zadních sedadel vznikne úctyhodný prostor pro 1700 litrů nákladu.
Pod kapotou testovaného vozu se nacházel osvědčený vznětový motor 2.0 TDI EVO, který byl v našem případě spojen s manuální převodovkou. Jeho nejvyšší výkon byl vyladěn 110 kW při 3250 – 4200 ot/min. Maximální točivý moment 340 Nm pak vrcholí v rozmezí 1600 – 3000 ot/min. Po nastartování o sobě dává dvoulitr o trochu více vědět, situace se však výrazně zlepší po zahřání motoru. Zejména kolem hranice 2000 ot/min je takřka ideálním společníkem pro dálniční cestování.
Dynamiky má motor dostatek a ve středních otáčkách působí velmi agilním dojmem. Líbilo se nám také spojení se šestistupňovou manuální převodovkou. Manuál je přesný a jednotlivé rychlosti jsou velmi dobře odstupňované. Například při rychlosti 130 km/h točí motor na šestý převodový stupeň optimálních 2000 ot/min. To zajišťuje velmi pohodlné dálniční cestování. Řadicí páka se navíc v kulise lehce pohybuje a řazení je bezproblémové. Samozřejmostí je vylepšený asistent pro řazení, který poskytuje i eko-tipy.
Spotřeba pohonných hmot v kombinovaném režimu atakuje pětilitrovou hranici, při snaze o úspornou jízdu jsme ale jezdili se spotřebou začínající čtyřkou. Při popojíždění v zácpách ukazoval palubní počítač spotřebu 6,0 l/100 km. Nádrž o velikosti 45 litrů tak zajistí velmi slušný dojezd na jedno natankování.
Adaptivní povozek má optimální naladění a jeho charakteristiku lze měnit příslušnými jízdními režimy. K dispozici jsou módy Normal, Sport, Eco, Comfort a Individual. Karosérie se v zatáčkách prakticky nenaklání a vůz se hravě vypořádá i s nekvalitními silnicemi. Osmnáctipalcová kola sice na nerovnostech občas poskočí, zajišťují však perfektní stabilitu.
Pochvalu si kombík zaslouží za neutrální nastavení podvozku s mírným sklonem k nedotáčivosti. Je to rozhodně lepší než přetáčivost, která je vozům s přední poháněnou nápravou blízká. Výhradu máme snad jen proti horšímu odhlučnění. Hluk se ozývá zejména od podběhů kol.
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI (110 kW) se cenou rozhodně nepodbízí a za variantu s manuální převodovkou ve výbavě Ambition zaplatíte 699 900 Kč. Výbavový stupeň Style pak stojí o 55 tisíc korun více. Cenu může ještě výrazně navýšit opravdu bohatá nabídka nadstandardních prvků. Testovaný vůz posádku hýčká velmi kvalitním interiérem s nadprůměrným vnitřním prostorem. V kombinaci s osvědčenou technikou pod kapotou, řadou moderních asistenčních systémů a adaptivním podvozkem, tak hravě splní požadavky i náročnějších zákazníků.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Octavia Combi |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 2.0 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2021 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1968 ccm |
Nejvyšší výkon: | 110/3250-4200 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 340/1600-3000 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 225 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 8,8 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 5,3 / 3,2 / 4,0 l |
Velikost zav. prostoru: | 640 l |
Objem nádrže: | 45 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1436 Kg |
Nosnost: | 524 Kg |
Základní cena: | 534 900 Kč (1.0 TSI, Active) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 699 900 Kč (2.0 TDI 110 kW, 6MAN, Ambition) |