Ford Fiesta ST – na nákupy s úsměvem

Testy
17.07.2021

F T G

Ford Fiesta ST – na nákupy s úsměvem

Malý ostrý hatback od Fordu se již definitivně zabydlel na trhu a příznivci zábavné jízdy na něj opět pějí chválu. Aby také ne, vždyť Fiesta ST je stále etalonem svého segmentu.

Auto pro zábavu za rozumnou cenu, se kterým odvezete děti do školy nebo uděláte velký nákup. V rámci utahování emisních norem dostalo auto tříválcový motor. Právě ten nás však velmi příjemně překvapil. Chlubí se solidní dynamikou a skvěle zatahuje zejména ve středních otáčkách. Hlavních chloubou je ale opět hravý podvozek.

Jednoduchý design

Vzhled Fiesty ST je relativně konzervativní a ocení ho zejména příznivci jednoduchého designu. Na první pohled potenciál ostrého Fordu Fiesta odhalí pouze znalí fandové. To, že malý hatchback nebudí pozornost, je fajn, protože auto můžete bez obav zaparkovat prakticky kdekoliv. Navíc stále máte v zásobě ten moment překvapení při jízdě, kdy rychlostí zaskočíte většinu běžné automobilové produkce.

Moderní výbava testovaného vozu zahrnovala například příplatkové LED přední světlomety s fantastickou účinností. V kombinaci s jediným výbavovým stupněm ST Plus dostanete ve standardu i osmnáctipalcová kola s atraktivním designem. Sportovní potenciál vozu dále prozradí upravený přední nárazník s otvory pro přívod vzduchu, decentní spoiler pátých dveří nebo dvojitá koncovky výfuku.

Velké spoilery a přítlačná křídla na karosérii nenajdete. Extravagantně působí snad jen testované třídveřové provedení, které však ubírá něco na praktické využitelnosti. Fiestu ST samozřejmě poznáte i podle nižšího podvozku, mřížky chladiče a několika logy ST na karosérii.

Interiér na jedničku

Hlavním sportovním prvkem interiéru jsou sedadla Recaro. Ty poskytují perfektní boční vedení, a to nejen v oblasti zad, ale také pánve a nohou. Mají bílé prošívání stejně jako volant s příjemně tlustým věncem. Navíc i zde naleznete logo ST. Posez je nižší, než v případě předchozí generace, což zaslouží palec nahoru. Najít takřka ideální sportovní pozici tedy není žádným problémem. Ačkoliv je volant poměrně velký, lze ho výrazně přitáhnout k tělu a výškově nastavit do optimální polohy. Do ruky skvěle padne hlavice řadicí páky šestistupňového manuálu a v neposlední řadě i madlo ruční brzy.

Přístrojová deska Fiesty ST je z kvalitních materiálů a působí elegantním a funkčním dojmem zároveň. Potěší také rozměrný centrální displej, který se konečně chlubí dotykovým ovládáním a pěknou grafikou. Celkově se nám interiér hodně zamlouvá, hlavně díky sportovnímu šarmu. Potěší hliníkové pedály a v neposlední řadě také černé provedení stropu. Škoda jen, že infotainmentu chybí informace o teplotě oleje a tlaku turbodmychadla po vzoru Focusu ST.

Pochvalu zaslouží dostatek místa vpředu. Ford patří v této oblasti mezi premianty. Na zadních sedadlech se už sedí o poznání hůře, což je dáno především širokými opěradly předních sportovních sedadel. Zavazadelník má objem 311 l, což v tomto segmentu spíše standardem. 

Tři válce stačí!

O tom, že Ford dělá jedny z nejlepších tříválců současnosti, nás Fiesta ST přesvědčila prakticky hned při prvním sešlápnutí plynového pedálu. Pochyby o tom, zda tento sportovně laděný hatchback dokáže navázat na předchozí model s povedeným čtyřválcem, se tedy rozplynuly.

Zážehový přeplňovaný tříválec už svými papírovými parametry překonává čtyřválcového předchůdce a to prakticky ve všech ohledech. Patnáctistovka EcoBoost nabízí nejvyšší výkon 147 kW při 6000 ot/min. Maximální točivý moment 300 N.m pak vrcholí v rozmezí 1600 – 4000 ot/min. S ohledem na pohotovostní hmotnost vozu 1262 kilogramů se jedná o zajímavé parametry.

Okamžitě po nastartování vozu motor překvapí poměrně výrazným zvukem, který bychom od tříválce rozhodně nečekali. Nejde tady však jen o prskání výfuku, ale také poměrně hluboký projev samotné pohonné jednotky. Klapka výfuku se pochopitelně nejvíce prezentuje v závodním módu, kdy dokáže vykouzlit úsměv nejen posádce, ale také náhodným pozorovatelům. Nejedná se ale o přehnané divadlo, zvukový projev Fiesty ST je totiž nastaven tak akorát.

Automobil nabízí tři jízdní režimy - Normal, Sport a Race. Tlačítkem na středovém panelu tak lze změnit nejen odezvu plynového pedálu, ale také účinek posilovače řízení a stabilizace. O úpravě míry prskání výfuku už řeč byla. Nezmínili jsme však tlumiče, jejichž charakter tímto tlačítkem neovlivníte.

Subjektivně nová Fiesta ST zatahuje lépe, než její čtyřválcový předchůdce. Svůj podíl na tom bezesporu má větší točivý moment. Jak je vidět už z technických údajů, nejvíce auto zatahuje ve středních otáčkách. Po překročení hranice 4000 ot/min, začíná křivka točivého momentu klesat a vyplatí se přeřadit na vyšší převodový stupeň. Zábavu ve stylu atmosférických motorů a jejich vytáčení do omezovače tedy nečekejte.

Díky skvěle naladěnému šestistupňovému manuálu je řazení příjemnou záležitostí. Převodovka má krátké a přesné dráhy, takže si to užijete ve velkém stylu. Pedál spojky má o něco tužší chod, než je běžné. Přeci jen Fiesta ST není určena primárně na nákupy. A jak je na tom pohonná jednotka 1.5 EcoBoost se spotřebou pohonných hmot?

Překvapivě dobře. Při defenzivní jízdě se apetit motoru pohyboval kolem sedmilitrové hranice, ve městě pak palubní počítač ukazoval 8 l/100 km. Při dálničním tempu 130 km/h točí motor na šestý převodový stupeň něco přes 3000 ot/min a spotřebuje rovněž osm litrů benzinu. Při sportovní jízdě pak počítejte se spotřebou výrazně přes deset litrů benzinu. S tím se však u vozu s přídomkem ST počítá.

Špičkově vyladěný podvozek

Sportovní Fordy mají špičkové podvozky a nejinak je tomu i u Fiesty ST. Auto nabízí komfortnější nastavení podvozku v porovnání s předchozím modelem a není tedy nepříjemně tvrdé. Hodí se pro denní používání a to i přesto, že se stále jedná o určitý kompromis mezi komfortem a sportovními vlastnostmi. 

Na adaptivní tlumiče zapomeňte, Fiesta ST využívá jiné moderní řešení. Podvozek totiž dostal nové zadní pružiny se směrovým vinutím. Ty mají zajistit vyšší tuhost při zachování dostatečného komfortu. Nespornou výhodou je také určitá úspora hmotnosti. A jaký je výsledný dojem z jízdy?

Za volantem jsme si užívali mimořádné hravosti, což je právě v tomto segmentu malých výkonných hatchbacků alfou a omegou úspěchu. Minimální náklony karosérie jsou samozřejmostí stejně jako vynikající stabilita. Testovaný model byl navíc vybaven samosvorným diferenciálem Quaife, který Fiestě ST zajišťuje skvělou trakci pod plynem. Zajímavostí je, že samosvoru nechybí ani funkce přibrzďování. Nedotáčivost této silné předokolky byla tedy potlačena na minimum. Naopak jsme s oblibou při dovádění na okreskách nechávali lehce sklouznout záď vozu. Je to zábava, stejně jako ukázat mnohdy daleko silnějším vozům záda.

Neutralita podvozku částečně maskuje přenos informací ohledně přilnavosti předních kol k řidiči, což vyžaduje chvíli zvyku. Přestože podvozek už není tak nekompromisní, nečekejte kdovíjaký komfort. Podvozek tedy stále dává posádce pocítit nerovnosti našich silnic. Je to ale o poznání lepší, než v případě předchozího modelu.

Řízení je zejména v závodním módu poměrně tuhé, zpětná vazba je však o trochu horší, než v minulosti. Řidič má ale stále ponětí o tom, co se děje pod předními koly. Brzdy jsou famózní a nevadnou ani při velké zátěži. Navíc se skvěle dávkují.

Resumé

Ford Fiesta ST stále patří ke špičce malých ostrých hatchbacků. Tříválcovou techniku zaznamenáte snad jen dle zvukové kulisy v určitém otáčkovém spektru, jinak ale přináší perfektní dynamiku a pružnost ve středních otáčkách. Podvozek byl vyladěn takřka k dokonalosti a poskytuje hravost i komfort. Třešničkou na dortu je pak samosvorný diferenciál na přední nápravě, jako součást příplatkové výbavy.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Ford
Model:Fiesta ST
Karosérie:Hatchback
Motor:1.5 EcoBoost
Palivo:benzín
Rok výroby:2021
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový
Objem motoru:1497 ccm
Nejvyšší výkon:147 / 6000 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:300 / 1600 - 4000 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:230 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:6,5 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 6,6 l
Velikost zav. prostoru:311 l
Objem nádrže:42 l
Pohotovostní hmotnost:1262 Kg
Nosnost:373 Kg
Základní cena:622 900 Kč (3 dv.)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:622 900 Kč (3 dv.)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -