Nová Škoda Octavia se na trhu již definitivně zabydlela a opět potvrzuje svůj prodejní potenciál. Skvělý poměr pořizovací ceny a praktických vlastností nabízí nejen praktický kombík, ale také varianta liftback. Tentokrát jsme vyzkoušeli model s úsporným motorem 2.0 TDI 85 kW v kombinaci s komfortní automatickou převodovkou DSG.
Aktuální generace nové Škody Octavia přináší kromě tradičně velkého vnitřního prostoru také řadu kvalitních materiálů, moderních výbavových prvků a v neposlední řadě i lepší zpracování. S nápisem TDI na zádi je pak doslova v hledáčku snad všech racionálně smýšlejících zákazníků. Na maloobjemový turbodiesel však zapomeňte. Naftový základ totiž v této generaci reprezentuje vznětový dvoulitrový čtyřválec. 2.0 TDI. Varianta s automatickou převodovkou navíc přináší skvělé jízdní pohodlí zejména ve městě.
Nový liftback Škoda Octavia má v porovnání s předchozí generací o poznání povedenější design. Dokonce působí vyváženějším dojmem než varianta Combi. Přirozená elegance z něj doslova čiší a karosérie je elegantní prakticky ze všech úhlů pohledu. Auto narostlo téměř ve všech směrech a už při pohledu zvenku je jasné, že se potenciální zájemci opět mohou těšit na fantastický vnitřní prostor.
Octavia působí kompaktně a z pohledu designu je znát, že se určitými prvky přibližuje většímu Superbu, ale také menšímu modelu Scala. Octavii však lze jednoznačně identifikovat podle originálního světelného podpisu. Na oddělená přední světla minulé generace pochopitelně zapomeňte. K rozdělení naopak došlo u zadních svítilen. Svislé světlomety zde vystřídaly světla, které nyní výrazně zasahují i do pátých dveří.
Palec nahoru zaslouží stoupající prolis na bočních dveřích v kombinaci s mírně svažující se linií střechy. Celkově auto působí výrazně modernějším dojmem a nesporná je také jistá dávka odvahy. Konzervativní ztvárnění tedy zůstává historií. Testovanému provedení, ve výbavě Style, navíc velice sluší osmnáctipalcová kola.
Co se týká interiéru, v této oblasti byli konstruktéři automobilu ještě o poznání odvážnější. Přístrojová deska doznala radikálních změn a nově ji dominuje desetipalcový centrální displej s dotykovým ovládáním. Ten je součástí standardní výbavy všech variant mimo základního provedení. Prostřednictvím tohoto systému se nastavuje například i klimatizace.
Absence klasických ovladačů poněkud zhoršuje intuitivnost ovládání různých funkcí, avšak řešením může být digitální hlasová asistentka „Laura“. Ta umí prostřednictvím hlasového pokynu nastavit například teplotu v kabině, navigaci nebo upravit hlasitost audiosystému. Novinkou je také funkce tzv. chytré klimatizace, která příslušným příkazem zchladí nohy, zahřeje ruce či odmlží okna. Více by se nám líbily snad jen tenčí rámečky barevného displeje.
Moderní trend displejů potvrzuje rovněž přítomnost digitálního přístrojového štítu, kterým jsou vybaveny všechny verze výbavy kromě základního stupně Active. Zakomponovaný palubní počítač však má relativně komplikované ovládání, na které je potřeba si chvíli zvykat. Například pro nulování už nefunguje dlouhý stisk tlačítka, ale je zapotřebí přímo přejít na související volbu. Vpředu je dostatek místa ve všech směrech. Dobrou zprávou také je, že subtilnější středový panel nové přístrojové desky neomezuje nohy posádky na předních sedadlech tak, jako tomu bylo v případě předchozí generace.
Pochvalu ale zaslouží i prostor na zadních sedadlech, kam se pohodlně usadí osoby nadprůměrného vzrůstu. Líbí se nám možnost objednání ergonomických sedadel vpředu s řadou elektricky ovládaných funkcí včetně masáže nebo ventilace. Přestože mají elektricky nastavitelnou bederní podpěru, její maximální vyklenutí nám připadalo nedostatečné. Palec nahoru zaslouží celkově tužší charakter všech sedadel.
Zavazadelník liftbacku Škody Octavia nabízí nadprůměrný objem 600 litrů, který nemá v tomto segmentu konkurenci. Navíc jeho pravidelné tvary bezesporu přispívají k velmi dobré využitelnosti. Po sklopení opěradel zadních sedadel vzniká prostor pro převoz nákladu o objemu až 1555 litrů.
Testovaný vůz poháněl základní naftový dvoulitr 2.0 TDI, který se ve spojení s automatickou převodovkou DSG chlubí nejvyšším výkonem 85 kW při 3250 – 4250 ot/min. Největší točivý moment 250 Nm (varianta s DSG) vrcholí v rozmezí 1500 – 2500 ot/min. Dvoulitr o sobě dává po nastartování vědět, situace se však výrazně zlepší po zahřání motoru. Zejména kolem 2000 ot/min je takřka ideálním společníkem pro dálniční cestování rychlostí na hranici dálničního limitu.
Co se týká dynamiky, ta je spíše průměrná a nelze od základní naftové motorizace očekávat kdovíjaké výkony. Pro běžnou jízdu je však síla motoru dostačující. Dobrou zprávou navíc je, že motor zatahuje již od 1500 ot/min. Snad jen při jízdě s plně naloženým vozem nebo předjížděcích manévrech je potřeba být opatrnější.
Sedmistupňová automatická převodovka DSG si s motorem velmi dobře rozumí. Automat motor nepodtáčí a udržuje ho prakticky kdykoliv v optimálních otáčkách. Řazení probíhá velmi rychle tak, jak jsme u tohoto typu dvouspojkové převodovky zvyklí. Nový volič řazení nemá pevné mechanické spojení a pokyny probíhají pouze elektronicky. Automobilka ho nazývá shift-by-wire a používá ho i v ostatních vozech koncernu Volkswagen.
Spotřeba pohonných hmot se v kombinovaném režimu pohybuje kolem 4,5 l/100 km, při snaze o úspornou jízdu jsme dokonce jezdili pod čtyřlitrovou hranicí na sto kilometrů. Ale i při svižné jízdě či ve městě se jen stěží dostanete přes šest litrů. Nádrž o velikosti 45 litrů zajistí velmi slušný dojezd na jedno natankování. Akční rádius se během našeho redakčního testu výrazně přiblížil hranici 1000 kilometrů. Tyto hodnoty dělají z Octavie 2.0 TDI 85 kW nejúspornější vůz modelové řady s konvenčním pohonem.
Zklamáním pro příznivce adaptivních podvozků bude skutečnost, že odpružení DCC v kombinaci se základním dvoulitrovým turbodieselem u nové Octavie nepořídíte. V rámci nadstandardní výbavy je k dispozici pouze zvýšený podvozek a to v paketu pro špatné cesty. Pro příznivce lepší jízdní stability je naopak k dispozici podvozek s nižší světlou výškou.
Standardní tlumiče u testované Škody Octavia však fungují velmi dobře a představují ideální kompromis mezi jízdním komfortem a stabilitou. V zatáčkách se automobil příliš nenaklání a díky osmnáctipalcovým kolům se auto chlubí sebejistým jízdním projevem i při rychlé jízdě. Pochvalu si novinka zaslouží za neutrální nastavení s mírným sklonem k nedotáčivosti. Výhradu máme snad jen k horšímu odhlučnění podvozku. Výraznější hluk se ozývá zejména od podběhů kol.
Škoda Octavia 2.0 TDI DSG reprezentuje nejúspornější vůz modelové řady, což ho předurčuje nejen pro rodinné využití, ale také firemní účely. Za provedení v luxusní výbavě Style, zaplatí zákazník téměř 700 tisíc korun, což je s ohledem na výkonové parametry relativně hodně. Ocenili jsme však znatelný mezigenerační posun, stejně jako praktické vlastnosti testovaného provedení liftback. Sedmistupňový automat DSG skvěle řadí a přináší větší jízdní komfort. Příplatek za převodovku činí zhruba 50 tisíc korun, při častém využití ve městě ale rozhodně stojí za to.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Octavia |
Karosérie: | Liftback |
Motor: | 2.0 TDI DSG |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2021 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1968 ccm |
Nejvyšší výkon: | 85 / 3250 - 4250 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 250 / 1500-2500 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 211 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,6 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 5,0 / 3,2 / 3,9 l |
Velikost zav. prostoru: | 600 l |
Objem nádrže: | 45 l |
Pohotovostní hmotnost: | 1431 Kg |
Nosnost: | N/A Kg |
Základní cena: | 493 900 Kč (1.0 TSI, Active) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 603 900 Kč (2.0 TDI 85 kW DSG, Active) |